(ویدئو) فقر شدید در حکومت طالبان؛ افغان ها به «کلیه فروشی» روی می آورند!

[ad_1]

بسیاری از افغان ها که وضعیت اقتصادی شان به شدت سخت شده است، تصمیم ناامیدانه گرفتند تا از این وضعیت رهایی یابند و اعضای بدن خود را بفروشند.

به گفته فرخ، وضعیت افغانستان که از ماه اوت گذشته در کنترل طالبان قرار دارد، وخیم است. در هرات در شرق کشور عده ای تصمیم گرفتند با فروش اعضای بدن به ویژه کلیه های خود جان خود را به خطر بیندازند.

اقتصاد افغانستان به شدت به کمک های بین المللی متکی بوده است که ضربه بزرگی به قدرت طالبان از زمان خروج نیروهای غربی از کابل و ممانعت غرب از همکاری با طالبان و قطع کمک های مادی است. عواقب آن به تمام معنا فاجعه بار بود. در حال حاضر، افغانستان که چهار دهه جنگ را تجربه کرده است، با مشکلات بی‌شماری، به‌ویژه مشکلاتی که بر فقرا تأثیر می‌گذارد، دست و پنجه نرم می‌کند.

دکتر جراح پیوند کلیه ناصر احمد می گوید در سال جاری (2021) 85 پیوند انجام داده است. وی خاطرنشان کرد: هزینه عمل پیوند کامل کلیه با احتساب خرید بین 6000 تا 8000 دلار است. قیمت کلیه بسته به نوع خون متفاوت است، اما هزینه کلیه معمولا بین دو هزار تا چهار هزار دلار است. هزینه بستری، جراحی، دارو و سایر موارد می تواند حدود 4000 دلار باشد.

دکتر. ناصر تاکید می کند افرادی که برای فروش اعضای بدن خود می آیند فقیرترین افراد هستند و این کار را به دلیل نیاز به حمایت از خانواده خود انجام می دهند.

او می گوید کسانی که کلیه های خود را می فروشند ممکن است از نظر مالی سود ببرند اما جان خود را به خطر می اندازند زیرا اکثر افرادی که کلیه ندارند مشکلات سلامتی مختلفی دارند.

غلام هجرت که در سرحد هرات زندگی می کند به امید یافتن کار سعی کرد به طور غیرقانونی وارد ایران شود. او حدود 200 دلار وام گرفت و به یک قاچاقچی انسان پرداخت، اما توسط مقامات ایرانی در مرز دستگیر و مستقیماً به افغانستان بازگردانده شد. این رویداد حدود یک ماه پس از بازگشت طالبان به قدرت رخ داد.

زمانی که به کشورش بازگشت، برای پرداخت قرض و رفع گرسنگی فرزندانش راهی جز فروش کلیه اش نداشت، به همین دلیل به شفاخانه هرات رفت و آن را به قیمت 2300 دالر فروخت. با اینکه پزشکان به او توصیه کردند که یک سال استراحت کند و هیچ کار سنگین بدنی انجام ندهد، اما نمی دانست با این پول چه کند.

در بیانیه سازمان ملل آمده است که افغانستان در سال جاری به 4.4 میلیارد دالر کمک نیاز دارد تا نیازهای بشردوستانه خود را برآورده کند، که بیشترین میزان درخواستی از سوی سازمان ملل است. به گفته سازمان ملل، هدف این بودجه حمایت از بخش کشاورزی و تامین مالی سیستم های بهداشتی، از جمله درمان و توانبخشی و مشکلات در برابر سوء تغذیه، آب شیرین و آموزش است.

در پاسخ به درخواست های سازمان ملل، ایالات متحده روز سه شنبه متعهد شد که تا سال 2022 بیش از 300 میلیون دلار بسته کمک های اولیه به افغانستان ارائه کند.

[ad_2]

Alina Bentley

کاوشگر. کارشناس سفر. متخصص قهوه. طرفدار تلویزیون عمومی متخصص پرشور بیکن. برگزار کننده آماتور محقق فرهنگ پاپ.

تماس با ما