پاسخ ایران به «شرط آمریکا» بازگشت به برجام است

[ad_1]

در رفتن سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.

مهمترین بخش سخنرانی پاسخ خطیب زاده به درخواست یا شاید نوعی «پیش شرط» آمریکا برای دستیابی به توافق در وین بود.

روز قبل رابرت، فرستاده آمریکا در وین در مصاحبه ای اختصاصی با رویترز گفته بود که آمریکا به دور از آزادی شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران، با ایران به ویژه در مورد احیای برجام به توافق رسیده است.

در همین حال، مذاکره کننده ارشد آمریکایی نیز اظهاراتی مشابه داشته و پیشتر تایید کرده بود که موضوع آزادی دو تبعه بازداشت شده در ایران جدا از مذاکرات هسته ای است، اما اخیرا در مصاحبه ای گفته بود که آزادی این شهروندان ایرانی-آمریکایی است. پیش شرط توافق هسته ای

وی گفت: این (این دو موضوع) از یکدیگر جدا هستند و ما به دنبال این دو موضوع هستیم. اما می‌توانم بگویم با توجه به اینکه چهار آمریکایی بی‌گناه توسط ایران به گروگان گرفته شده‌اند، تصور بازگشت سلاح‌های هسته‌ای برای ما دشوار است.»

وی ادامه داد: بنابراین در حالی که به طور غیرمستقیم درباره موضوع هسته ای با ایران بحث می کنیم، با چهار گروه دیگر نیز به طور غیرمستقیم در حال گفتگو هستیم تا آزادی خودمان را تضمین کنیم.

وزارت امور خارجه: آماده تبادل زندانیان با آمریکا هستیم

در این جلسه سخنگوی دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره صورت های مالی رابرت و تعیین پیش شرط برای احیای این توافق گفت: در هر چهار حوزه ای که اسنادی برای بحث داریم، پیشرفت خوبی داشته ایم. موفقیت بزرگ این بود که بسیاری از اندیشه های ایران بویژه در منطقه تظمین به واژه تبدیل شد.

وی گفت: مهم این است که همه طرف‌ها در روند مذاکرات توافق کنند که ما نباید کاری را که در سال‌های گذشته با خروج غیرقانونی آمریکا انجام دادیم تکرار کنیم. در واقع ذکر این نکته ضروری است که اینطور نیست. ما ایده های یک واقعیت کاملا اجرایی و عملیاتی را در وین ارائه کرده ایم و معتقدیم که این ایده ها امکان گفت و گو را برای ما فراهم کرده است.

سخنگوی دیپلماسی افزود: جمهوری اسلامی ایران برای توافقی در وین است که دو رکن اصلی پایدار و قابل اعتماد دارد.

خطیب زاده همچنین با بیان اینکه پیش شرط انتصاب از جمله آزادی تابعیت اتباع در ایران مشخص نیست، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از روز اول هیچ پیش شرطی را نمی پذیرد و اگر به این موضوعات رسیدگی کند برای مسائل داخلی و رسانه ای. معتقد است که مذاکرات کافی است و پیچیده است و نباید با عبارات آن پیچیده شود.

وی گفت: ما قبلاً در آمریکا درباره وضعیت اتباع ایرانی و به دلیل موضوع انسانی این ماجرا که مستقیم یا غیرمستقیم است و کارهایی که قبل از این مذاکره انجام شده است، اعلام کرده‌ایم، طبیعی است که دو مسیر متفاوت هستند. اگر ایالات متحده به توافقی که قبلاً حاصل شده است پایبند باشد، این موضوع بشردوستانه می تواند در کمترین زمان ممکن حل شود. بر خلاف شهروندان ما که امروز به بهانه اخراج تحریم های غیرقانونی و اشغال این کشور توسط آمریکا در آمریکا گروگان گرفته شده اند، در چارچوب رفتارهای غیرانسانی، کسانی که در ایران زندانی هستند تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و اتهامات آنها در حال بررسی است. قدم های درست برداشته شده است.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: این دو مسیری است که از یکدیگر جدا هستند، اما اگر نیت مخالف یکدیگر باشد، می‌توانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن به یک توافق پایدار و قابل اعتماد برسیم.

اظهارات جیانگ یو، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره توافق موقت توافقی که ما روی توپ هستیم، پایدار و مقاوم است و چیزی کمتر از آن نیست.

این دیپلمات ارشد ایرانی توضیح داد: آنچه برای ما اهمیت دارد کیفیت آنچه بر سر آن توافق شده است، اما نه کمتر و نه بیشتر. چیزی به نام «توافق موقت» یا چیزی شبیه این وجود ندارد. ما باید به دنبال توافق باشیم. ما امیدواریم که نماینده اتحادیه اروپا این موضوع را به آمریکا منتقل کند، ما نیاز جدی به توافق بر سر کیفیت و محتوا داریم و امیدواریم که آمریکا این نیاز را در نظر بگیرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره هواپیمای دریایی پنجم نیروی دریایی آمریکا مبنی بر توقیف یک کشتی حامل مواد منفجره از ایران برای انصارالله در خلیج عمان است. آنچه در یمن اتفاق می افتد یک تراژدی انسانی است که همواره جنگ را مورد تهاجم قرار داده و آغاز و ادامه داده و این محاصره غیرانسانی رخ داده است.

خطیب زاده تصریح کرد: ایران همیشه در کنار مردم یمن بوده و صدای مردم مظلوم از سراسر جهان تحت فشار بوده است. متأسفانه تعداد زیادی از کشورهای اروپایی به ویژه آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا در این زنجیره بمباران دخالت می کنند که امروز اگر موافق نباشند با آنها موافق نیستیم.تهاجم خودخواسته به مردم یمن را بکشید و این یک چالش تاریخی برای مردمی است که این کار را انجام می دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: البته مردم یمن مقاومت نشان می دهند و این مسائل را با مقاومت حل می کنند. به محض اینکه تعهد همه جانبه به تعیین سرنوشت منجر به راه حل سیاسی شود، مطمئناً می توان این بحران را به بهترین شکل ممکن حل کرد.

وی به ویژه عکسی از اولیانوف منتشر کرد که بر اساس آن نوشته شده بود: «در مورد سفیر روسیه در وین اظهار نظر نمی کنم و همه مذاکره کنندگان نظرات خود را در وین بیان کرده اند. مکالمات در مسیر درست با موضوعات و موارد اختلاف مشخص واضح است و روال آن به طور دقیق انجام می شود. باور کنید که اگر تعهد سر میز برآورده شود و با قصد مخالفت شود، گفت و گو منجر به تعیین سرنوشت خواهد شد.

خطیب زاده همچنین گفت: برخی از مردم وین که یکی از خبرنگاران بودند همین سوال را در مورد اعتصاب غذا داشتند.منطقه. رسیدن به توافقی که پایدار و قابل اتکا به منافع ملت بزرگ ایران باشد، مهم نیست.

اظهارات جیانگ یو سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نشست خبری منظم جیانگ یو سخنگوی وزارت امور خارجه کره جنوبی درباره ایران ملت ایران و منابع قطعی مردم ایران به اعتماد دولت نزدیک است و ما این اعتماد و آنچه انجام شده را رعایت نکرده ایم. بخش کوچکی از پول ما به شورای امنیت سازمان ملل متحد منتقل شده است. ما منتظر هستیم تا دسترسی عالی به منابع ایجاد شود.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره اظهارات بلانکن گفت: هنوز فرصت هایی برای بازگشت به برجام وجود دارد و در صورت عدم توافق تا چند هفته دیگر امکان بازگشت به برجام وجود ندارد. مدت زمان ایالات متحده با نقض توافق از توافق خارج شده است. انتظار – در برآورد ما، بارها – این است که منتظر بمانیم تا مهلت به پایان برسد.

وی در پاسخ به سخنان نفتالی بنت گفت: موضع ما مثل همیشه است. این رژیم که مبتنی بر قطعنامه‌های بین‌المللی ترور، خشونت و تجاوز و در عدم پایبندی به معاهدات بین‌المللی است، بر این باور است که هیچ کشوری نمی‌تواند خود را متعهد به نقض مکرر این رژیم کند. طبیعی است که شرایط تغییر نکند و بدون این خشونت نظم بین المللی زندگی در سرزمین های اشغالی امکان پذیر نخواهد بود. نظم بین المللی باید تغییر کند و یک رژیم شورشی نمی تواند به شورش خود ادامه دهد.

آمریکا در بیانیه ای اعلام کرده است که آمادگی این کشور برای مذاکره مستقیم با ایران تنها به مذاکرات دو کشور محدود نشده است.

سخنگوی دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر ادامه مذاکرات در وین و تضمین‌ها گفت: ما بر بیش از سه نکته تمرکز کرده‌ایم، نه تنها بر رفع و لغو تحریم‌ها و پذیرش تضمین‌ها و تضمین‌ها مبنی بر پایبندی آمریکا به تعهداتش و تعهدات.» هسته های مربوط به صحبت هایی که داشتیم. آمریکا مملو از عدم پایبندی است و آمریکا به تعهدات خود پایبند نیست. ما متقاعد شده ایم که آمریکا با تعهد قطعی به منافع این کشور به برجام بازخواهد گشت.

خطیب زاده همچنین گفت: همه تحریم های اعمال شده توسط ترامپ باید تحمل شود. در مورد هسته های زیر تعهدات دیگر چیزی نمی توان گفت، اما موضوع، به دلیل پیچیدگی، باید به طور جدی مورد مذاکره قرار گیرد. در زمینه حقیقت سنجی و ضمانت ها هم گفتم در چهار مرحله هستیم.

[ad_2]

Charlie Ray

نرد سفر. علاقه مند به موسیقی. بشارت دهنده توییتر. متعصب بیکن کاوشگر Wannabe. دانشجو. گیک وب دوستانه. تمرین کننده آبجو آماتور. ارتباط دهنده.

تماس با ما