چرا پهپادهای ترکیه به نقطه عطفی در تنش اوکراین با روسیه تبدیل شده اند؟

[ad_1]

در رفتن پس از چند ثانیه مقدار زیادی دود از بین می رود. آن دو سپس از صحنه گریختند، جایی که دولت اوکراین مدعی شد هویتزر D-30 (دستگاه توپخانه ای که ویژگی های خاصی از توپ و خمپاره را ترکیب می کند) که توسط جدایی طلبان مورد حمایت روسیه در منطقه شرفی استفاده می شود. دونباس ویران شده است. این بمب افکن اندکی بعد از ظهر در مقابل یک پهپاد TB2 ساخت ترکیه ناتو منفجر شد. استفاده از پهپادهای ترکیه توسط اوکراین در هشت سال گذشته محل مناقشه بین ارتش اوکراین و جدایی طلبان در شرق این کشور بوده است.

به گزارش فرارو به نقل از واشنگتن پست; برای روسیه، این اقدام نیروهای اوکراینی پیام دیگری بود مبنی بر اینکه مردم اوکراین در حال تقویت زرادخانه خود برای تغییر موازنه نظامی در منطقه هستند و استدلال مسکو مبنی بر اینکه روسیه می خواهد ناتو همه همکاری های دفاعی خود را با اوکراین افزایش دهد، توجیه می کند. دیگر جمهوری های شوروی سابق مانند گرجستان را متوقف کنید. ایالات متحده و متحدانش در ناتو می گویند روسیه هرگز حق ندارد خواسته ها و سیاست های خود را به دیگر کشورها بیان کند.

این رسوایی این هفته در جریان مذاکرات سیاسی پرمخاطب در اروپا بین غرب و روسیه به وجود آمد و مقامات روسی را مجبور کرد که بگویند مذاکرات آینده بیهوده خواهد بود. روسیه تهدید کرده است که در صورت رد درخواست هایش اقدام فنی و نظامی انجام خواهد داد. مسکو تجمع بیش از 100000 نیرو و تجهیزات نظامی در نزدیکی مرز اوکراین برای آماده شدن برای حمله به این کشور را رد کرده است، در حالی که مقامات امنیتی ایالات متحده هشدار داده اند که ممکن است حمله چند جانبه به زودی در ماه جاری انجام شود.

راب لی، کارشناس نظامی و پژوهشگر روسی در موسسه تحقیقات سیاست خارجی گفت: روسیه شاهد روندی است که در آن همه کشورهای ناتو سلاح های بیشتری را به اوکراین تحویل می دهند. این هنوز چندان مهم نیست، اما از دیدگاه روسیه این روندی است که ادامه خواهد داشت و آنها آن را دوست ندارند زیرا به منافع خود آسیب می رساند.»

اگرچه تسلیحات عرضه شده توسط ایالات متحده، مانند موشک هدایت شونده ضد تانک جاولین، بزرگترین صادرات تسلیحات به اوکراین است، حمایت ترکیه از کی یف که مورد بحث بوده، زنگ خطر را در مسکو به صدا درآورده است. ترکیه به اوکراین پهپادهای خود را با راکتور خداحافظی داده است، اما ترکیه و اوکراین توافق کرده‌اند که یک مرکز تولید پهپاد در اوکراین ایجاد کنند.

سرگئی زوگورتس، کارشناس نظامی اوکراینی می گوید: «من فکر می کنم این وضعیت کاملاً متفاوتی را برای خصومت ها ایجاد می کند. “این یک عنصر احساسی و احساسی دشمن (روسیه) است.”

اگرچه اوکراین اولین هواپیمای بدون سرنشین خود را در سال 2019 خریداری کرد، اما Donbass استفاده از آن را برای حملات در درگیری تا حمله جدی به روستایی در خط مقدم در 26 اکتبر متوقف کرد. پیش از این اوکراین از هواپیماهای بدون سرنشین برای پروازهای شناسایی استفاده می کرد.

اوکراین

تعداد زیادی از منازل غیرنظامیان در یک حمله توپخانه ای توسط جدایی طلبان اوکراینی در ماه اکتبر ویران شد و دو سرباز اوکراینی زخمی شدند که یکی از آنها بر اثر جراحات وارده جان باخت. وزارت دفاع اوکراین در بیانیه ای اعلام کرد که در ابتدا خواستار آتش بس از طریق عملیات نظامی ویژه ناتو در اوکراین شده بود، اما «واکنش» نیروهای تحت اشغال روسیه را «منفی» خواند. پس از آن، اوکراین یک حمله شخصی با هواپیماهای بدون سرنشین انجام داد.

وزارت دفاع اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین به استفاده از پهپادهای بایتی برای جلوگیری از تجاوز روسیه و حفاظت از منافع اوکراین ادامه خواهند داد.

تا آنجا پیش رفت که پوتین در ماه دسامبر با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تماس گرفت و درباره استفاده مردم اوکراین از پهپادهای اوکراینی گفتگو کرد و آنها را مخرب و تحریک آمیز خواند. مولود چاووشو، وزیر امور خارجه ترکیه گفته است که نمی توان آنکارا را به خاطر استقرار تسلیحات اوکراین مقصر دانست.

اولکسی آرستویچ، وبلاگ نویس نظامی مستقر در کیف، می گوید: «این خبر بدی برای روس ها است زیرا افزایش قابل توجهی در توانایی های رزمی اوکراین است. اوکراین در حال خرید تسلیحاتی است که «تغییرگر بازی» محسوب می‌شوند.»

پهپادهای دو بازیگر TB2 به کشورها نیروی هوایی مخفی را با هزینه کمتری نسبت به خرید تسلیحات هوایی معمولی ارائه می دهند. پهپادهای ترکیه نقش مهمی در درگیری‌های سوریه و لیبی ایفا کرده‌اند، اما استفاده از جمهوری آذربایجان توسط نیروهای ارمنی در سال 2020 می‌تواند الگویی الهام‌بخش برای اوکراین ارائه کند.

طی نبرد 44 روزه بر سر منطقه قره باغ کوهستانی، هواپیماهای بدون سرنشین نیروهای ارمنستان را در قره باغ کوهستانی هدف قرار دادند و تانک ها، توپخانه و سامانه های پدافند هوایی ارمنستان را منهدم کردند. استفاده از پهپادهای نظامی منجر به بیش از سه دهه درگیری بین نیروهای ارمنی و آذربایجانی شد که قبلاً در کنار ارامنه و این بار در سمت باکو بودند و توانستند مناطق جدیدی تحت جمهوری آذربایجان را اشغال کنند. توافقنامه آتش بس

لی گفت: «اگرچه برخی از کشورهای ناتو نسبت به فروش تسلیحات به اوکراین محتاط هستند، اما ترکیه یک کارت وحشی است و مقامات اوکراینی اعلام کرده‌اند که مثلاً آلمان از طریق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اوکراین تسلیحات دفاعی می‌فروشد». تدارکات ناتو قطع شده است.»

اوکراین

روسیه و آلمان از طریق خط لوله گاز استریم 2 که از آب های دانمارک به آلمان می گذرد، همکاری مالی دارند. برخی از کشورهای غربی از تامین تسلیحات مورد نیاز اوکراین نگران هستند، زیرا می دانند که می توانند روسیه را تحریک کنند و بهانه ای برای حمله به اوکراین به او بدهند.

الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین گفت: آنها از روسیه می ترسند. آنها مانعی برای خرید تسلیحات ما هستند.»

سینان اولگ، مدیر مرکز مطالعات اقتصادی و سیاست خارجی مستقر در استانبول گفت: «حمایت ترکیه از اوکراین به دلیل روابط ویژه ترکیه با روسیه است که دارای عناصر رقابتی است.

وی گفت: رقابت بین ترکیه و روسیه است. این یک رویکرد سازنده، اما ظریف و سخت و متعادل است که آنکارا اتخاذ کرده است.»

این وضعیت در چند سال اخیر منجر به شکل گیری روابط پیچیده ژئوپلیتیکی بین مسکو و آنکارا شده است. سربازان و مزدوران ترکیه و روسیه در درگیری های مسلحانه در سوریه و لیبی با یکدیگر می جنگند. همزمان، ترکیه سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته‌ای را از روسیه خریداری کرده است که خشم شرکای ناتو را برانگیخت و به تحریم‌های آمریکا منجر شد.

دولت ترکیه در سال 2014 از به رسمیت شناختن الحاق کریمه به فدراسیون روسیه امتناع کرد و موضع قاطعانه ای در این زمینه اتخاذ کرد، اما از اروپا در اعمال تحریم ها علیه روسیه پیروی نکرد.

اولگ گفت: «ترکیه اوکراین را فرصتی برای خرید هواپیماهای بدون سرنشین و سایر تجهیزات دفاعی از جمله موتورهای موشکی می‌بیند.» دانیلوف با اشاره به پهپادهای ترکیه گفت: این پهپادها متعلق به ما هستند زیرا ما آنها را خریدیم. موتور این پهپادها ساخت کشور خودمان است».

با این حال، لی معتقد است در حالی که هواپیماهای بدون سرنشین بازی و معادلات را در نبردهای دیگر بین کشورهایی با سخت افزار نظامی کمتر پیچیده تغییر داده اند، بعید است روسیه تفاوت زیادی ایجاد کند.

لی گفت: اگر اوکراین با روسیه وارد جنگ شود، روسیه این پهپادها را نابود خواهد کرد. روسیه می‌تواند پهپادها را ساقط کند یا حتی زودتر، روسیه می‌تواند پایگاه‌های هوایی را که هواپیماهای بدون سرنشین از آنجا پرواز می‌کنند، نابود کند و پایگاه‌های کنترل زمینی در اوکراین را منهدم کند.»

[ad_2]

Nigel Riley

تمرین کننده موسیقی دوستانه. گیک هاردکور توییتر. بیکن پژوه. متخصص زامبی برنده جایزه.

تماس با ما