چه کسی بدنسازی زنان را ممنوع کرد؟

[ad_1]

خبر ممنوعیت حضور بانوان در رشته های بدنسازی و پرورش اندام جنجال زیادی در حوزه ورزش کشور به پا کرده است.

به گزارش شرق، بانوان ایرانی پس از سال ها انتظار اجازه فعالیت به تعداد محدود زیر نظر فدراسیون بدنسازی را پیدا کردند که اکنون در اقدامی مشکوک لغو شده است. رونمایی از مجوز در فاز اول توسط اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان.

خبرگزاری ایسنا دو روز پیش با انتشار سندی مدعی شد زنان اصفهانی در رشته های پاورلیفتینگ و مچ اندازی ممنوع هستند. این سند به نامه رئیس اداره ورزش و جوانان استان اصفهان خطاب به رئیس هیئت بدنسازی و پرورش اندام استان اشاره دارد. در این نامه آمده است: با توجه به اینکه مجوز کتبی برای فعالیت های تحت پوشش فدراسیون بدنسازی بانوان صادر نشده است، هرگونه فعالیت بانوان از قبیل برگزاری مسابقات، اردوهای آموزشی و مجوز دوره های مربیگری و داوری تا اطلاع ثانوی غیرقانونی است. .

دقایقی پس از انتشار این خبر، عکس نامه ای از رئیس ورزش و جوانان اصفهان در دیگر رسانه ها و شبکه های اجتماعی رسمی دست به دست شد تا بازتاب منفی آن بار دیگر عملکرد مسئولان سیاسی و ورزشی استان را زیر سوال ببرد. . اما با توجه به اقدام استان در مورد ورزش بانوان در یکی دو سال گذشته که آنها را از فعالیت هایی مانند دوچرخه سواری و صخره نوردی منع کرده است، طبیعی است که موجی از انتقادات منفی متوجه مسئولان ورزش اصفهان شود. ; اگرچه مچ دست و پاورلیفتینگ به طور رسمی مجوز دارند و نباید ممنوع شوند. از این رو، در ابتدا بسیاری گمان می کردند که تصمیم برای جلوگیری از تن فروشی زنان اصفهانی به صورت خودجوش و در داخل استان گرفته شده است. به ویژه فدراسیون بدنسازی که حامی اصلی این ورزش است سکوت کرده و اظهار نظری نکرده است.

اما در عرض یک ساعت مخالفت اصفهانی با کشتی و پاورلیفتینگ به حدی رسید که وزارت ورزش و جوانان نیز به این موضوع پیوست. مریم کاظمی پور معاون زنان این وزارتخانه مجبور به پاسخگویی شد. در آنجا مشخص شد که اداره ورزش و جوانان استان اصفهان با رعایت دستور وزارت ورزش، حکم ممنوعیت حضور بانوان در رشته های بدنسازی و پرورش اندام را صادر کرده است و این یک ابلاغیه سراسری بوده است.

کاظمی پور به سایت وزارت ورزش و جوانان گفت: در مدت سه ماه که به عنوان معاون توسعه ورزش و جوانان در وزارت ورزش و جوانان حضور داشتم، گزارش هایی مبنی بر برخی فعالیت های غیرقانونی و غیرقانونی منتشر شده است. من به دلیل رعایت نظم زیرزمینی و در نتیجه رفتارهای پرخطر، تهدید جدی برای سلامت زنان را غیرمجاز تشخیص دادم و همین امر منجر به صدور مجوز فعالیت در مناطقی شد که زنان زیر نظر فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام برای حمایت از زنان فعالیت می کنند. حریم خصوصی پیش از این درخواست هایی برای فعالیت این شعب دریافت شده بود که متاسفانه در همایش ساماندهی ورزش مراحل کتبی و نهایی صدور مجوز تکمیل نشد. بنابراین مقرر شد در روزهای آتی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام شرح جامعی از چارچوب حضور بین المللی برای شروع چارچوبی از ابتکارات در سطح ملی، پوشش معتبر، رعایت و شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ارائه دهد. و فرآیند اطلاع رسانی از آنجایی که مجوز کتبی و قطعی برای فعالیت ها وجود نداشت، فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام بانوان تصمیم گرفت پس از معاینات ویژه و دوره های غیرقانونی و زیرزمینی سلامت، رسمیت دوره های قانونی را به طور موقت متوقف کند. زنان کشور را به خطر می اندازند، مراجع ذیصلاح باید برخورد قانونی کنند.

بازی عجیب با مجوز بدنسازی بانوان

کاظمی پور: به عنوان معاون وزیر ورزش و جوانان که مدت زیادی در این پست حضور نداشت و سابقه مدیریتی چندانی در سطح کلان ورزش نداشت، چرا اینقدر عجولانه تصمیم به محرومیت بانوان گرفت؟ از بدنسازی و بدنسازی؟ است. او از غیرقانونی بودن حضور زنان در این منطقه می گوید، گویی غافل از اینکه یکی از معاونین زن در همین وزارتخانه مجوز قانونی برای فعالیت آنها صادر کرده است.

عجیب است که از سال 92 بانوان در تمامی فعالیت های آموزشی فدراسیون بدنسازی حضور دارند و پس از گذشت هشت سال وزارت ورزش اعلام کرده است که مجوز کتبی در این زمینه وجود ندارد. با یک جست و جوی ساده مشخص می شود که رشته مچ اندازی از سال 95 و پاورلیفتینگ از سال 95 به دستور فدراسیون پرورش اندام وقت در بخش بانوان مجوز گرفته است. سال گذشته لباس پاورلیفتینگ بانوان با حضور مهین فرهادی‌زاده معاون وقت در امور بانوان وزارت ورزش فیکس شد و حتی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام نیز مراسم ویژه‌ای برای رونمایی از آن با حضور اصحاب رسانه برگزار کرد.

در کمال تعجب تیم ملی کشتی فرنگی بانوان با مجوز شورای برون مرزی وزارت ورزش در بازی های آسیایی قزاقستان در مردادماه امسال موفق به کسب چندین مدال طلا، نقره و برنز شد. همین بود. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام در اسفندماه امسال مسابقات قهرمانی آسیا را در بخش بانوان برگزار کرده بود اما اکنون مجوز فعالیت خانگی را از آنها گرفته اند!

این اولین بار نیست که سنگ اندازی مانع از فعالیت بانوان ایرانی در رشته بدنسازی و پرورش اندام می شود. پیش از این در زمانی که فریبا محمدیان معاونت زنان وزارت ورزش و جوانان بود، گفته می شد که کاظمی پور از سوی برخی مخالفان برای تسریع در انجام کار تحت فشار قرار گرفته است. اما او مقاومت کرد زیرا محمدان یک متخصص ورزش و تحصیلکرده بود و همیشه سعی داشت بسیاری از تابوهای ورزش بانوان را بشکند. او در رشته بدنسازی و پرورش اندام نیز گام های خوبی برای بانوان برداشت. به این ترتیب پیوندی بین فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام و فدراسیون ورزش های همگانی ایجاد شد تا این رویدادها و مسابقات مربوط به سلامت بانوان در فدراسیون همگانی برگزار شود.

شرق دیروز به سراغ نسرین شاه محمدیان، نایب رئیس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام رفت تا اطلاعات بیشتری از ابلاغیه وزارت ورزش و جوانان به هیئت های استانی سراسر کشور را جویا شود. وی گفت: ما خودمان از نامه ای که به استان ارسال شده بود بی اطلاع بودیم. قبل از این کار منطقی بود که وزارت ورزش و جوانان با ما جلسه ای برگزار کند. اما آنچه اتفاق افتاده برای فدراسیون نیز نامشخص است. در اسرع وقت از مسئولان وزارتخانه پیگیری خواهیم کرد تا بفهمیم قضیه چیست. برای فردا صبح وقت گذاشتیم. پس از این جلسه قطعا نتیجه این جلسه را به اطلاع عموم خواهیم رساند.»

شاه محمدیان در پاسخ به سوال شارک مبنی بر ضد و نقیض بودن اظهارات کاظمی پور و اینکه وی فعالیت هشت ساله بانوان در فدراسیون بدنسازی را با وجود مجوز رسمی از وزارت ورزش غیرقانونی می خواند، افزود: خیر اصلاً نه، چهار مورد بوده است. مسابقات ملی کشتی، یک تیم ملی کشتی به خارج از کشور اعزام شده و همه اخبار رسانه ای شده است، آیا فدراسیون می تواند غیرقانونی فعالیت کند؟، شروع نکرد؛ «چون نیاز به مجوز قانونی داشت».

شفافیت لازم است

طبیعی است که در برخی موارد تفاوتی مانع از فعالیت ورزشی بانوان ایرانی می شود و تاکنون نمونه های زیادی دیده شده است. سالی که اقدامات بدنسازان زن به شبکه مجازی رسید و عکس های آنها منتشر شد، واکنش مسئولان فدراسیون را در پی داشت. در پی این حادثه افرادی که عکس های بی حجاب خود را از ورزشگاه در شبکه مجازی منتشر کرده بودند، دستگیر و به مقامات قضایی معرفی شدند. در پی این اتفاق، ناصر پورعلیفورد، رئیس وقت فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام در نامه ای به فدراسیون جهانی ذی ربط درخواست کرد که هیچ بانوی ایرانی از حضور در مسابقات آسیایی و جهانی منع شود.

با توجه به این موضوع، کنگره جهانی تشخیص داد که هیچ زنی با پاسپورت ایرانی حق شرکت در مسابقات فیزیک، بدنسازی، بدنسازی و سایر رشته ها را ندارد. تفاوت این بود که رئیس وقت فدراسیون بدنسازی موضع سختی اتخاذ کرد و زنان را موقتاً از کار در میادین منع کرد. با گذشت زمان و فروکش کردن هجمه ها به فدراسیون، پورعلی فرد تلاش های خود را برای اخذ مجوز فعالیت پاورلیفتینگ بانوان از سر گرفت که در نهایت این مجوز پس گرفته شد.

اما باورش سخت است که در شرایطی کاملاً ساکت که هیچ تفاوتی وجود ندارد و مهم این است که بحث حجاب حل شده و همه چیز طبق روال قانونی خود پیش می رود، وزارت ورزش و جوانان دستور داده است. یک خاموشی ناگهانی از یک بازی اگر در این مسیر مشکلی وجود دارد چه بهتر که کسانی که خیلی شفاف هستند نسبت به رفع آن اقدام کنند. صورت ماجرا نمی خواهد یکباره پاک شود. مچ گیری رشته ای است که تهدیدی فیزیکی برای بازیکن یا نوع پوشش آن مهم نیست. پاورلیفتینگ که در واقع وزنه برداری است. بنابراین در این شرایط نمی توان این حوزه را نقد کرد. زیرا اگر این اتفاق نمی افتاد، باید به بانوان دستور می داد وزنه برداری را متوقف کنند.

در هر صورت به گفته معاون امور بانوان این وزارتخانه بیش از آنکه به فکر رفع مشکلات بانوان ایرانی در رشته بدنسازی و پرورش اندام باشد، به دنبال پاسخگویی به مطالبات زنان مخالف این ورزش است. شهردار کاظمی کارنامه غنی بازی ندارد. تنها بیوداتای برجسته او نایب رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان است. همچنین در دورانی که مرضیه اکبرآبادی معاونت زنان در وزارتخانه بود. اکبرآبادی مدیری بود که همیشه به لجبازی نسبت به ورزش بانوان معروف بود. با این حال باید دید نتیجه جلسه فردا با وزارتخانه های بدنسازی و مسئولان فدراسیون بدنسازی چه خواهد شد.

[ad_2]

Nick Webster

مزاحم عمومی فن غذا. حلال مشکل بدون عذرخواهی کارآفرین. خواننده.

تماس با ما