چهار دلیل اصلی برای ادامه افزایش قیمت ها

[ad_1]

در رفتن بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، قیمت کالاهای اساسی در سال گذشته ۵۵ درصد، برنج درجه یک ۵۵ درصد، شیرینی خشک ۶۴ درصد، ماهی ۷۷، شیر ۴۲، ماست ۶۴ درصد، پنیر ۶۹ درصد، تخم مرغ افزایش یافت. 46% شکر 66% شکر 70% و گوجه فرنگی رب 85% گرانتر.

به گزارش فرارو، وحید شقاقی شهری، اقتصاددان تورم سه ماهه پایانی سال 1400 را پیش بینی کرده است. در رفتن وی گفت: برآوردها نشان می دهد که 1400 سال را با تورم 42 تا 45 به پایان خواهیم رساند. در آذرماه تورم به 43.4 رسید اما در سه ماه آخر سال تورم یا به 42 درصد کاهش پیدا می کند یا تا 45 درصد افزایش می یابد.

وی افزود: البته هر دوی این موارد به انتظارات تورمی بستگی دارد. یعنی با توجه به اینکه ارز 4200 تومانی برداشت نشده و تا پایان سال موجود است و به سال آینده موکول شده است، تورم در سه ماهه آخر می تواند به 45 یا 42 درصد برسد. صحبت از انتظارات تورمی در سال جاری است.

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی مبنی بر روند تورم در سال 1401 طبق کلیات لایحه بودجه 1401 گفت: اگر این انتظارات تورمی در سال 1400 ثابت بماند و روند مذاکرات تکمیل شود و ما شوکه نشویم انتظارات تورمی ” یعنی نحوه مدیریت حذف ارز نیز بحث 4200 تومانی و کسری بودجه و منابع درآمدی دولت را در پی دارد.

چهار دلیل اصلی برای ادامه افزایش قیمت ها؛  چرا همیشه باید گجنان بخریم؟چرا چیزها بیشتر و بیشتر گران می شوند؟
علی قنبری اقتصاددان است گفتگوی فرعون وی با اشاره به افزایش اخیر قیمت کالاها در بازار به دلیل افزایش قیمت دلار و افزایش تورم، گفت:

وی افزود: در نتیجه تورم اعلام شده از سوی دولت که به طور رسمی بالای 50 درصد است، قیمت ها از ابتدای سال به شدت افزایش یافته است، این در حالی است که قیمت کالاهای عمومی مانند برنج، حبوبات، روغن، شکر، چای، گوشت و … ، طیور و… بالا رفته است، این روزها تورم زیاد است و قیمت آنها روز به روز در حال افزایش است، علاوه بر افزایش تورم و قیمت دلار که از دلایل اصلی این افزایش قیمت ها هستند، وجود دارد. مسائل دیگری که باید در نظر گرفته شود.

قنبری گفت: بنابراین در وهله اول باید ارزش دلار را کنترل و کنترل کرد و تورم را مهار کرد که این امر تنها در کوتاه مدت با احیای نوار و رفع تحریم ها امکان پذیر است و دولت باید به مذاکره فکر کند. آنچه در وین می گذرد می تواند بورژوازی را احیا کند وگرنه همچنان با تورم بالا و قیمت های بالا مواجه خواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی همچنین با اشاره به اینکه اتخاذ سیاست های غلط در افزایش قیمت کالاهای اساسی نیز بسیار موثر بوده است، افزود: فرض اصلی واردات کالا، مواد اولیه و دارو این بود که مردم با وجود افزایش قیمت دلار کالای ارزان‌تری داشته باشند، اما در عمل ناکارآمدی این سیاست آشکار شد، بنابراین در صورت تداوم، وضعیت کنونی نخواهد بود. حل شد.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت ها، سیستم توزیع سنتی کالا است که بسیار معیوب است، این سیستم توزیع کالا را به درستی و با قیمت مناسب به دست مصرف کننده نرسانده است. در سایه این سیستم معیوب، دلالان برای افزایش قیمت کالاها را می خرند و یا در انحصار آنها در صورت گران شدن کالاها، بهبود و مکانیزه کردن این سیستم یکی از راه های بهبود شرایط بازار است. دستورات اساسی بدهید

قنبری خاطرنشان کرد: از سوی دیگر به دلیل تسهیلات دولتی امکان نظارت بر بازار کالا وجود ندارد و در صورت مکانیزه نبودن و به روز نبودن سیستم توزیع، باز هم کالا به درستی به دست مصرف کنندگان نمی رسد. دولت باید در این زمینه جدی باشد و همه ارکان دولت در این زمینه هماهنگی داشته باشند وگرنه وضعیت بازار تغییر نمی کند.

[ad_2]

Warren Richardson

پیشگام رسانه های اجتماعی. تنظیم کننده. معتاد زامبی برنده جایزه. دردسر ساز. مستعد حملات بی تفاوتی.

تماس با ما