کیهان: تحریم‌های ایران به آمریکا آسیب می‌زند!

[ad_1]

روزنامه کیهان نوشت: شواهد حاکی از آن است که داستان ایالات متحده و تحریم های ضدایرانی آن و تهدیدهای گاه و بیگاه ایالات متحده مانند طبل توخالی است که به «اغراق» و ارائه نادرست ترجمه می شود.

افزایش صادرات روزانه نفت و میعانات گازی، دسترسی به برخی منابع ارزی خارج از کشور، عضویت ایران در معاهده اقتصادی شانگهای، واردات حدود 150 میلیون دوز واکسن کرونا، امضا و اجرای قراردادهای سوآپ گاز بین ترکمنستان، ایران و آذربایجان. ، رشد روابط اقتصادی با همسایگان، پروژه راه آهن شلمچه – بصره و پروژه راه آهن اسلام آباد – تهران – استانبول. بخشی از اقدامات ایران در ماه های اخیر است. در این مدت اما هیچ تغییری برای کاهش مصوبات صورت نگرفت.

واقعیت این است که تحریم های ضد ایران مانند یک بومرنگ عمل کرده و به آمریکا آسیب زده است. به همین دلیل است که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در مصاحبه ای با بی بی سی در مرداد 1400 اعتراف کرد:

پیش از این رهبران دموکرات در نامه ای به بایدن تاکید کردند که “لغو تحریم های مستقیم علیه ایران باید به عنوان تلاشی برای بازگرداندن اعتبار آمریکا تلقی شود.”

اما سوال اینجاست که وقتی می‌گوییم تحریم‌ها کهنه و قدیمی هستند، منظورمان این است که تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران هیچ تأثیری در اداره کشور ندارد؟ پاسخ منفی است؛ اقدام آمریکا برای تحریم مردم ایران یک اقدام جنایتکارانه، غیرقانونی و غیرانسانی است و کشور را تحت تاثیر قرار می دهد، اما به گفته کارشناسان، تحریم ها حداکثر بین 20 تا 30 درصد اثرگذار است.

حال یک سوال دیگر به ذهن متبادر می شود و آن اینکه; اگر ماجرای تحریم آمریکا و ایران داستان یک مرد یاغی است، پس چرا وین از تحریم صحبت می کند؟ و چرا ما خواستار لغو کامل تحریم ها هستیم؟ پاسخ این است که ایالات متحده از تحریم ها به عنوان ابزاری غیرقانونی برای تسلط، غارت و زورگویی بر دیگر کشورها و ملت ها استفاده می کند. ما از «مذاکره» برای خلاص شدن از شر سلاح های تحریمی استفاده می کنیم، حتی اگر فرسوده و فرسوده باشند، زیرا اساس این اقدام را غیرقانونی، غیرانسانی و تحقیرآمیز می دانیم.

اما قطعا مذاکره یکی از راه حل هاست و تاثیر آن محدود است و نباید همه تخم ها را در سبد مذاکره انداخت. زیرا آمریکا به دلیل اعتیاد به آلودگی و محدودیت ها حاضر نیست از این ابزار غیرقانونی و غیرانسانی دست بکشد.

به همین دلیل است که مسئولان ارشد دولت سیزدهم زیرکانه و با دقت مکرر تاکید کرده اند که ما برای معیشت مردم و مذاکره جدول نمی گذاریم. در این زمینه امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه اخیرا گفته است: ما بدون نگاه به مذاکرات وین به دنبال توسعه اقتصادی پایدار هستیم. در واقع مذاکره راهی برای رهایی از تحریم هاست و برای تحقق آن باید اقداماتی داشت که تحریم ها را برای همیشه از دست دشمن بردارد و آن چیزی جز رویکرد «تصویب مقررات زدایی» نیست.

به عنوان مثال، زمانی که کشور با محدودیت بنزین مواجه بود، ما می توانستیم راه های زیادی را طی کنیم. می توانستیم مذاکره کنیم تا این محدودیت ایجاد نشود و با رفع ممنوعیت بنزین به طرق مختلف نیاز کشور را تامین کنیم. اما راه پایدار و قابل اعتماد، تکیه بر قدرت داخلی است. بالاخره با توکل به خدا و شبانه روز و با تکیه بر جوانان نخبه و انقلابی می توانستیم تحریم بنزین را خنثی کنیم و با تولید بنزین اهرم را از دست دشمن بگیریم اما امروز صادرکننده آن شده ایم.

نابودی رادیوداروهای ایرانی مورد استفاده برای درمان سرطان و ممنوعیت غرب برای دادن 20 درصد سوخت به ایران برای ساخت رادیوداروها، نمونه دیگری و البته آموزنده است. وی در پاسخ به ترور این دانشمند بزرگ و درستکار، ماجرایی که سرانجام کشور را در این زمینه به خودکفایی رساند و دشمن را از مجاهدت علمی دکتر مجید شهریری و همکارانش به شدت عصبانی و خشمگین کرد.

وقتی به موضوعاتی مانند لغو ابزار تحریم و با هدف خنثی سازی تحریم ها و پیامدهای آن و سهم مذاکرات می پردازیم، راز بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب در نوروز آشکار می شود. 1400 سخنرانی; آنجا که ایشان فرمودند: «توصیه اکید ما به مسئولان عزیز کشورمان – چه الان سر کار هستند و چه کسانی که بعداً می آیند – موضوع اقتصاد کشور را با لغو تحریم ها ربط ندهید… تعلیق اقتصاد کشور. منتظر تصمیم دیگران نباشید. [اگر]اگر محدودیت ها برداشته شود، این کار را می کنیم، انجام می دهیم. فرض کنید محدودیت ها دائمی هستند. برنامه ریزی اقتصاد کشور بر اساس تداوم تحریم ها؛ “و می توان آن را برنامه ریزی کرد.”

وی همچنین – در 6 شهریور 1400 – در اولین جلسه رئیس جمهور و هیئت دولت سیزدهم گفت: حل مشکلات اقتصادی را تا رفع تحریم ها به تاخیر نیندازید؛ رفع تحریم ها دست ما و شما نیست، به دیگران بستگی دارد. انجام دهید و برنامه ریزی کنید تا به خواست خدا این کار انجام شود «با همت خودتان و اقدام جهادی خودتان، به خواست خدا حل شود و حل شود».

بیش از هر زمان دیگری، دست مقامات آمریکایی و اروپایی در مخالفت با ایران و کمپین تحریمی شکست خورده آن خالی است. از این رو به تاکتیک هایی مانند تهدید به بی اثر شدن برجام برای فشار بر ایران پای میز مذاکره و همچنین ائتلاف برای کسب امتیاز بیشتر و انداختن توپ به خاک ایران روی آورده اند. خوشبختانه تیم مذاکره کننده دولت سیزدهم این بار عاقلانه عمل کرده است.

آزار و اذیت مقامات “غیر آمریکایی” قطعا ادامه خواهد داشت. اما آنچه مشخص است این است که “طبل توخالی آمریکا” روز به روز بیشتر به گوش می رسد.

[ad_2]

Claudia Larsen

پیشگام وب. خالق حرفه ای درونگرا. پزشک آبجو. شیطان متعصب تلویزیون.

تماس با ما