فایده ایران برای ایران چیست؟

[ad_1]

فرارو- محمد مهدی حاتمی روسیه همچنان خطرناک ترین شهر جهان است. آمریکا و اروپا، اما داده اند که تحریم ها علیه اقتصاد روسیه و حتی شهروندان این کشور (البته «الیگارش ها» و نه شهروندان عادی) قرار دارند باز هم شدیدتر شوند.

به گزارش فرارو، در تازه ترین نمونه، اتحادیه اروپا اعلام کرده است که قصد دارد کالاهای لوکس به روسیه را ممنوع کند، امری که قرار است در طبقه ثروتمند در ساختار اقتصادی روسیه را هدف قرار دهد. استدال اروپایی‌ها هم این است که این طبقه ثروتمند، در واقع هامیان ولادیمیر پوتین است

آیا «پوتین» می‌کند؟

استدلالهای مشابه دیگری هم از سوی «جهان غرب» به گوش میرسد: افزایش فشار اقتصادی بر روسیه، «الیگارشهای روس» را بر علیه پوتین میشوراند و فشار اقتصادی، دیر یا زود به شورش و ناآرامیهای در روسیه تبدیل میشوند که میتوانند رژیم حاکم بر روسیه را داشته باشند. مسکو را تغییر بدهند.

همین امر در مورد خریداران و خریداران غربی نیز صادق است. تجربه «فشار مالی» در مورد ایران و حتی پیش از آن تحریم اقتصادی علیه هیچ کشوری مانند سوریه، کره شمالی، ونزوئلا و کوبا، نشان می دهد که در دست کم نیم قرن اخیر، گاه تحریم به تنهایی باعث تغییر رژیم نشده است. (تنها استثناء شاید مورد آفریقای جنوبی باشد که «رژیم آپارتاید» در آن با تحریم مقدور شد، اما این شرایط خاص خودش را داشت که باید در جایی دیگر قرار بگیرد.)

از دیدگاه اقتصاد، اقتصاد روسیه با حجم آزمایشات یکسان نیست. اما این گزاره، می تواند وجهی دیگر هم داشته باشد: کسی نمیداند تحریم یک اقتصاد به بزرگی اقتصاد روسیه (با تولید ناخالص داخلی 1.4 تا 1.7 تریلیون دلاری)، چه سرانجامی خواهد داشت.

چیزی به نام سیاست «سیاسی» وجود ندارد. اقتصاد روسیه هنوز راههای فرار زیادی دارد، از روابط با چین و تعلیم گرفته، تا گسترش نظامی در شرق اروپا که می تواند به کشورهای اروپایی تبدیل شود و شاید کوتاهی آنها را ختم کنند.

آن رویِ سکه: جا برای ایران

اما بین روس ها و روس ها تفاوت وجود دارد. پیش بینی شده است که اقتصاد روسیه امسال افتی دو رقمی را تجربه کند. از دیگر سو، دست کم حدود 300 میلیارد دلار از دارایی های روسیه در بانک های خارجی بلوکه شده اند و زمزمه هایی بلند شده است که ممکن است این دارایی ها برای جبران جنگ به آنها داده شود.

ممونوعیت دلاری با روسیه تحریم صنایع معدنی و فولادی روسیه آموزش ساخت و فروش جواهرات از کتابچه های راهنما و اسباب بازی های دیجیتال روسی نقشه سایبری بی امان به زیرساخت های روسیه و حتی احتمال همراهی چین با تحریم های غرب علیه روسیه، همه و همه به این معنا هستند که غرب شمشیرها را علیه «روسیه پوتین» از رو بسته است.

همان طور که تحریم ها ایران را تضعیف کردند (در سراسر دهه 1390، رشد اقتصادی ایران صفر بود و اکنون بین 30 تا 50 درصد از جمعیت ایران زیر «خط فقر» زندگی می کنند)، تحریم ها روسیه را هم تضعیف خواهند کرد. اگر شما یک روسی هستید، شما یک روسی هستید، شما یک روسی هستید، شما یک روسی هستید.

پرسش، اما این است که با فرض تداوم روند فرسایشی رویارویی روسیه و «جهان غرب»، حتی اگر جنگ از خاتمه پیدا کند، چه بر سر موقعیت ایران در منطقه خواهد آمد؟ پاسخ این است که ایران، ممکن است تا اندازه‌ای قدرت داشته باشد اما چگونه؟

کردور شمال-جنوب: توپ در زمین ایران و هند

این تفاوت بین اقتصاد روسیه و تجارت خارجی در این کشور است. چیزی به عنوان مخرج مشترک وجود ندارد، اما افزایش فعالیت های اقتصادی وجود دارد.

عملکرد فاجعه بار ارتش روسیه در اوکراین (سلاحهای قدیمی، میانجام سوخت و مواردی از این دست) هم به کاهش رتبه و جایگاه نظامی روسیه در جهان که به نوبه خود قدرت این کشور را کاهش می دهد.

این نمونه ای از قدرت روسیه است که در جهان متعالی مهم است. ایران از نظر حمل و نقل بین المللی به روسیه نزدیک است.

در این طرح، کشتی های هندی در «بندر چابهار» در ایران پهلو میگیرند و کالاها از طریق خط ریلی و با عبور از خاک ایران، آذربایجان، گرجستان و روسیه، در نهایت به خاک اروپا میرسند. از آنجایی که هند در یک دهه آینده سومین اقتصاد بزرگ جهان خواهد بود، این طرح استراتژیک می تواند درآمدهایی را به دست آورد که در مسیرش قرار دارند، به دنبال داشته باشد.

اما منظور از روايت روايتي از روايت روايتي از روايات، چيست؟ در سناریوی ایرانی، زیر تور روسیه، توصیفی از «کمیلا شرامال-جنوب» بود. اما در مورد ایران، یک قدرت قوی روسیه در آینده وجود دارد و هیچ استثنایی برای این سوال وجود ندارد.

گاز گاز به اروپا: کلیدی که پوتین در جیبش گذاشت

ایران و روسیه شباهت های زیادی با هم دارند و ایران وجه مشترک زیادی دارند و ایران نقاط مشترک زیادی دارد. گاز اروپا به مهم ترین اهرم تجارت خارجی روسیه است و اگر اروپا میتوانست گاز از روسیه را تحریم کند، اقتصاد روسیه ظرف کمتر از یک سال تجربه فروپاشی میشد.

نه ایرادی دارد و نه ایرادی دارد و نه ایرادی دارد. «تحلیلگر انرژی در سایت «اویل پرایس»، چند ماه پیش در یادداشتی نوشته بود که با کشف «میدان گازی چالوس» در تهران، سایت تامین کننده گاز اروپا را پیدا کرده است و اینکه این امر می تواند خطری ژئوپلتیک برای نقش مسلط داشته باشد. روسیه یک بازار ارواح است.

تهدید، همین خبر داد که در «قرارداد 20 ساله ایران و روسیه»، تهران بخش عمده ای از سهم خود را از این میدان گازی را به شرکت هایی از روسیه و چین داده و در عمل، روس ها از سایت گاز ایران به اروپا را در دست گرفته اند. اند. در شرایطی که روس ها چاره ای جز خرید گاز از همین میدان ندارند. اما روسیه بعید است این کار را بکند!

در یک سناریوی فرضی، یک روسیه تضعیف شده دست ایران را برای گاز دادن به اروپا و ترکیه باز می‌گذارد و این، در یک دهه آینده (تا زمانی که گاز طبیعی هیچ جایگزینی ندارد)، درآمدهای دلاری مازاد برای ایران به دنبال خواهد داشت. .

روسیه و تاریخ ایران

روس‌ها در مقابل ایران بدعهدی کورده اند: حرم رضوی را گلوله باران کردند. قصد جدا کردنِ آذربایجانِ ایران را داشته باشیم. یکی از تامین کنندگان اسلی سلاح برای “صدام حسین” در جنگ علیه ایران بودند. سامانه اس -300 را به ایران تحویل ندادند. در قطعناماه‌های سورایی امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران رای نیروگاه بوشهر را با سال‌ها کاهش می‌دهد و چند باربر هزینه می‌کند. اجازه حمله اسرائیل به مواضع ایران در سوریه را انجام دادند و در تاشه‌ترین نمونه،

روسیه با این سابقه و در حالی که در دست کم 20 سال اخیر یک قرارداد 20 ساله راهبردی با ایران داشت (اولین قرارداد 20 ساله با ایران)، بارها با کارت ایران بازی کرد. مهمترین چیز در جهان امروز چیست؟ مهمترین چیز در جهان امروز چیست؟

روسیه با رژیم اسرائیل هم نزدیکی های زیادی دارد و به تازگی، یک پهپاد ساخت اسرائیل را که توسط ارتش روسیه مورد استفاده قرار گرفته بود، ساقط کردند. می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌скиот‌هایی να‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های να‌های و آنها) و همچنین (My) با چنین بادعهدی‌ها،

[ad_2]

Mckenzie Elliott

عاشق عمومی قهوه. مزاحم خشمگینانه فروتن. Wannabe tv متعصب. حرفه ای موسیقی آزاد. بت نوجوان آینده.

تماس با ما