«آزمایش معنوی» اصولگرایان را می کشد

[ad_1]

حسن روحانی مدت‌هاست که در دولت حضور دارد و در حال حاضر هیچ سمت سیاسی ندارد، اما عده‌ای هستند که به هر بهانه‌ای به او اشاره می‌کنند.

به گزارش شرق، ابراهیم رئیسی روز دوشنبه در مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی سخنرانی می کرد. حسن روحانی، علی لاریجانی و محمدجواد ظریف حضور داشتند. بعید است چنین صحنه ای به اشتباه از تلویزیون پخش شده باشد چرا که صداوسیما در زمان حکومت روحانی از کابینه و بورژوازی خود انتقاد کرد و حتی سریالی به نام «گاندو» ساخت که به وضوح سیاست های دولت خارجی قبلی را بیان می کرد. .

نمونه دیگر این است که دو ماه پیش بیژن ژانگنه، وزیر نفت دولت قبل فرصت پیدا کرد تا با حضور در دفتر به ابهامات «پرونده کرسنت» پاسخ دهد، اما صداوسیما به یکباره نظرش تغییر کرد و اعلام کرد. این پرونده فاش شد، در حال بررسی است که آیا این اتفاق رخ داده است یا خیر. لفاظی علیه روحانی سابقه طولانی دارد. در مراسم 22 بهمن سال گذشته در اصفهان، چند نفر از موتورسواران شعار «مرگ بر روحانی» سر دادند.

اسحاق جهانگیری معاون اول وقت رئیس جمهور در نامه ای به رئیس کل دادگستری خواستار برخورد با وی شد. به ویژه، خراسانی، عباس مقتدایی، نماینده اصفهان، این حادثه را «شوخی» توصیف کرد. حرام و جرم است. کسانی که از این کار حمایت می کنند و انجام می دهند در جنایت خود نیز شریک هستند.» از

این اتفاق در راهپیمایی روز قدس سال 96 نیز تکرار شد و عده ای به حسن روحانی که در خیابان راه می رفت با عبارت های «آخوند آمریکایی»، «منافق»، «دروغگو»، «روحانی بنیانگذار» توهین کردند. علی مطهری، نایب رئیس وقت مجلس، آن را برنامه ریزی شده خواند و از وکلای تهران خواست که این موضوع را دنبال کنند.

دو روز بعد معاون استاندار تهران هویت اهانت کنندگان به رئیس جمهور را اعلام کرد و حدود 20 نفر شناسایی شدند. آنها هستند که در ماجرای 22 بهمن به رئیس مجلس حمله کردند. اینها حلقه های مرتبط، تندرو و انحرافی هستند که به نام انقلاب در صفوف انقلابیون نفوذ کرده اند. حتی اصولگرایان هم باید نفرت خود را از این افراد ابراز کنند. مجلس کمیته حقیقت یاب را برای بررسی این موضوع تشکیل خواهد داد.» اشاره رحیمی به ماجرای علی لاریجانی در 22 بهمن 92 بود. او که به بارگاه حضرت معصومه (س) رفته بود، در حین سخنرانی، عده ای از طلبه ها به سوی ایشان تمبر و کفش پرتاب کردند. کمیته حقیقت یاب در این خصوص تشکیل شده و برخی از نمایندگان مجلس نهم نیز برای حمله به رئیس مجلس در اتاق فکر حضور یافته اند.

ج برجام; دلیل آزمون ظریف

علاوه بر روحانی، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه وی نیز بارها تهدید به پیگرد قانونی شده است. مجتبی یوسفی، یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس گفت: «کمک نکردن آنها را به قوه قضائیه ارسال خواهیم کرد. این توهین به کسانی است که مقابل امام راحل ایستادند و گفتند ما نمی توانیم کشتی آمریکایی را بزنیم.

نماینده؛ رهبری یک آزمون معنوی

البته تمایل به محاکمه حسن روحانی نه تنها در بیلبوردها بلکه از سوی برخی نمایندگان مجلس نیز مطرح شده است. مجتبی ذوالنوری اعضای جبهه پایداری در ابتدای مجلس یازدهم از اعدام و مجازات حسن روحانی ناراضی بودند و انتظار داشتند برای دلجویی از مردم هزار بار به دار آویخته شود.

در شهریور ماه، پیج منفر، نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس، اعلام کرد که این کمیسیون از رئیس جمهور سابق شکایت کرده و پرونده ها به دادستان کل کشور ارسال شده است. نمایندگان پس از بررسی گزارش کمیسیون دارایی درباره دلایل تاخیر چند ماهه در تصویب مایحتاج اولیه مورد نیاز کشور، با 195 رای موافق برای روحانی به دنبال محاکمه شدند. وزارت ایشان به قوه قضائیه فرستاده شده است. و گزارش های جدید در دستور کار است. اما در آبان ماه، سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد که هیچ اتهامی علیه حسن روحانی، رئیس جمهور پیشین، مطرح نشده است. جبیح الله خداین گفته بود: «اگر گزارشی از رئیس جمهور سابق ارائه شود، با توجه به روحانی بودن وی به دادگاه ویژه روحانیت فرستاده می شود و باید از صلاحیت وی سؤال شود».

اسفندماه سال گذشته 37 نماینده در قالب ماده 234 آیین نامه داخلی مجلس از رئیس جمهور به دلیل استفاده از سخنان توهین آمیز علیه منتقدان و عدم رعایت آداب در مجلس شکایت کردند. نکته جالب این شکایت این است که در فاصله شهریور 1392 تا فروردین 1396، 53 مورد توهین به رئیس جمهور از سوی منتقدان به ثبت رسیده است که شاکیان آن را نقض اصل 121 قانون اساسی و بی احترامی به رئیس جمهور دانسته و خواستار محاکمه روحانی شدند.

هشتگ “آزمون معنوی”

درخواست آزمایش معنوی هرگز برآورده نشد. کریمی کودوسی، سخنگوی جبهه پایداری اردیبهشت ماه در اینستاگرام خود نوشت: «عدالت نظام اسلامی می‌خواهد از این پس اتهامات روحانی مانند سیف طرح شود تا در مردادماه در صحن علنی رسیدگی شود. ” در شهریورماه، محمد حسین آصفری نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی در توییتی نوشت: «مقادیر زیاد واکسن از کشورهای دیگر به وضوح نشان می‌دهد که ما رئیس جمهور روحانی را تحریم می‌کنیم».

وی با هشتگ تست روحی ادامه داد: هر چه زودتر دست به کار شوید تا مرغ از قفس نپرد! حسن روحانی و اسحاق جهانگیری نیز در جایی گفته اند: «حسن روحانی و اسحاق جهانگیری 60 تن ذخایر طلا و 18 هزار و 18 میلیارد پول ملی را در کشور غارت و توزیع کرده اند». در اصل 90 مجلس نیز آمده است که 220 هزار شهروند از رئیس جمهور شکایت کرده اند. کمیسیون در مورد مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی با کمیسیون تماس گرفته است.

البته اصلاح طلبان همواره از چنین آزمون هایی استقبال کرده اند. محمدرضا خاتمی در واکنش به شکایت حسن روحانی به جمران گفت: چه اشکالی دارد که در آزمون عمومی شرکت کرده و آقای روحانی صحبت کند، تا زمانی که دادگاه عادلانه و علنی است نترسید، این اتفاق خوبی است؛ حجت الاسلام والمسلمین روحانی. حسین انصاری رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس ششم در گفت وگویی درباره شکایت از حسن روحانی گفت:

وی گفت: اگر قرار باشد آزمون انجام شود قطعا کارنامه حسن روحانی خواهد بود. به نفع نظام است که کسانی که مقصر هستند تاوان اشتباهات خود را بپردازند. این به نفع نظام است و چه کسی تصمیم می گیرد؟ این نکته ای است که بنیانگذاران جمهوری اسلامی ایران می گویند مصلحت نظام باید توسط کارشناسان آگاه تعیین شود.

شرایط و تجربیات سال‌های پس از انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که محاکمه رئیس سابق دولت بعید و دور از انتظار است. اما باید بررسی شود که چرا برخی در صحن علنی مجلس پلاکارد به دست می آورند و برخی اصرار بر این روند دارند.

[ad_2]

Markus Saunders

درونگرا. نینجا دارای گواهی فرهنگ پاپ. نویسنده. مدافع غذا عاشق موسیقی پرشور.

تماس با ما