آیا بن بست اوکراین بر مذاکرات هسته ای ایران تأثیر می گذارد؟

[ad_1]

آیا بن بست اوکراین بر مذاکرات هسته ای ایران تأثیر می گذارد؟  ///در رفتنآنا بورشوسکایا؛ کارشناسانی از خاورمیانه، روسیه و اروپای شرقی. او محقق مؤسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن است. او همچنین مدیر ارتباطات کنگره اسلامی آمریکا (AIC) بوده است. Borschuskaya همچنین به عنوان دستیار مدیر مرکز اوراسیا در شورای آتلانتیک خدمت کرد. این محقق به‌عنوان تحلیلگر برای موسسه اقتصاد بین‌الملل پیترسون کار کرده است و همچنین سمت‌هایی در دانشکده مطالعات بین‌المللی پیشرفته دانشگاه جانز هاپکینز داشته است. مقالات او در مورد روسیه و خاورمیانه در نشریات و رسانه هایی مانند واشنگتن پست، فوربس، نشنال ریویو، فاکس نیوز و سی ان ان منتشر شده است.


برخی از سیاست گذاران غربی بر این باورند که روسیه می تواند به برنامه هسته ای ایران کمک کند، حتی اگر اوکراین را تهدید به حمله کند. با این حال، آنها تصویر بزرگ را نادیده می گیرند و دچار سوء تفاهم می شوند.

با این حال، روسیه همواره نقش کلیدی در مذاکرات چندجانبه هسته ای با ایران داشته است. با این حال، تشدید تنش‌های اخیر در این کشور، از جمله با اوکراین، بر بحث‌های جاری در وین که هدف آن احیای شورای امنیت سازمان ملل در سال 2015 است، سایه افکنده است. روابط روسیه با غرب احتمالاً به خطرناک ترین مرحله از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی رسیده است، زیرا تهدید به جنگ علنی با کی یف، سرکوب مداوم مخالفان در قزاقستان و مداخلات مختلف در خاورمیانه است. اهمیت رویکرد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مذاکره با ایران چیست؟

استراتژی روسیه در قبال ایران

برای درک ذهنیت کنونی پوتین، لازم است برنامه هسته ای ایران و رویکرد قبلی وی در رابطه با دیپلماسی مرتبط را به دقت بررسی کنیم. اگرچه مسکو همیشه طرفدار ایران غیرهسته ای بوده است، اما هیچ شباهتی با اهداف، روش ها یا خطوط قرمز غرب ندارد. کرملین از او در تلاش برای کاهش تحریم‌ها علیه تهران حمایت کرده و استدلال می‌کند که نگرانی‌های غرب بیش از حد است و تلاش‌ها برای تقویت تجارت دوجانبه با ایران را تضعیف می‌کند. روسیه همچنین از حمایت خود از تحریم ها برای گرفتن امتیاز از کشورهای غربی استفاده کرده است.

در واقع، از آنجایی که مذاکرات در طول سال‌ها به بن بست رسیده است، بسیاری از تحلیلگران روسی در خلوت به این نتیجه رسیده‌اند که پوتین می‌تواند در صورت لزوم در کنار ایران در زمینه سلاح‌های هسته‌ای بماند. نگرانی اصلی پوتین احتمال سایه بر غرب شدن ایران است.

همانطور که نیویورک تایمز اخیرا فاش کرده است، فایل صوتی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق ایران نشان می دهد که همتای روس وی در مذاکرات هسته ای نمی خواست این توافق به نتیجه برسد زیرا به نفع مسکو برای عادی سازی روابط با ایران نبود. غرب. انجام دهید این افشاگری ظریف اولویت اصلی مسکو را روشن می کند: دور نگه داشتن ایران از غرب.

قبل و بعد از پیوستن کریمه به فدراسیون روسیه

اگرچه تصمیمات سیاسی پوتین در مورد اوکراین و ایران به طور همزمان قطعی شده است، اما یک چیز مشترک دارد و آن افشای استراتژی کلی ضد غربی روسیه است. بنابراین واشنگتن باید نسبت به اقدامات مسکو در هر دو جبهه محتاط باشد، مگر اینکه نشانه های روشنی از تغییر سیاست عمیق وجود داشته باشد.

مداخله فنی و دیپلماتیک قبلی روسیه در برنامه هسته ای ایران این را روشن می کند. در سپتامبر 2013، مسکو به طور رسمی کنترل نیروگاه هسته ای بوشهر را که توسط یک شرکت دولتی سابق روسیه ساخته و اداره می شد، به تهران واگذار کرد. دو ماه بعد، روسیه، ایالات متحده و سایر اعضای گروه 1+5 توافقنامه هسته ای موقت را با ایران امضا کردند.

مدت کوتاهی پس از آن، مسکو به طور غیرقانونی کریمه را در مارس 2014 ضمیمه کرد و شروع به حمایت از جدایی طلبان در شرق اوکراین کرد. این تصمیم باعث درگیری منجمد شد که امروز نیز ادامه دارد و ثبات روسیه با غرب به سطح جدیدی رسیده است. در همین حال، پوتین به دلیل جنگ در سوریه و درگیری ژئوپلیتیکی فراگیر که در انتظار اوست، روابط خود با ایران را به سطح بی سابقه ای افزایش داده است.

فروش سامانه‌های موشکی اس-300 روسیه به ایران توضیح می‌دهد که پوتین چگونه اغلب بر خلاف اهداف ایالات متحده عمل می‌کند، علی‌رغم اینکه در تلاش‌های سیاسی به رهبری ایالات متحده نقش دارد. در نتیجه، غرب باید بداند که چگونه با حسن نیت با مسکو برخورد کند. روسیه در سال 2007 با فروش تجهیزات دفاعی خود به ایران موافقت کرد. با این حال، در ژوئن 2010، زمانی که سازمان ملل تحریم‌های تسلیحاتی شدیدتر را علیه ایران تصویب کرد، در اواخر همان سال، پوتین تحویل سامانه‌های موشکی به ایران را تحت فشار ایالات متحده و اسرائیل به حالت تعلیق درآورد.

با این حال، واشنگتن به دلیل تمایل دولت اوباما برای تضمین مشارکت روسیه در مذاکرات هسته ای، تحریم ها را علیه مسکو تمدید نکرده است. بزرگ‌ترین و بی‌سابقه‌ترین امتیازی که آمریکا به روسیه داده بود، به دلیل توافق عدم فروش سامانه اس-300 به ایران بود. زمانی که چارچوب برجام در آوریل 2015 به توافق رسید، مسکو اعلام کرد که تحریم تسلیحاتی ایران دیگر ضروری نیست و فروش اس-300 را از سر گرفت.

از سوی دیگر، کرملین در محاسبات اولیه خود در نظر داشت که همکاری در مذاکرات هسته ای ایران چه میزان به نفع این کشور خواهد بود، فارغ از اینکه فشار بین المللی بر بحران کریمه بر مسکو چقدر کاهش می یابد.

چندین سال مذاکرات هسته ای با ایران موقعیت مسکو را به عنوان یک ابرقدرت جهانی که بدون آن نمی توان تصمیمات دیپلماتیک بزرگی گرفت و موقعیت آن را به عنوان وزنه تعادلی در برابر غرب تقویت کرد. برجام به مسکو اجازه داد تا با گرفتن امتیاز از واشنگتن و اروپا، روابط خود را با تهران گسترش دهد.

همانطور که سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در آن زمان گفت: “اگر روسیه در مذاکرات شرکت نمی کرد، توافق حاصل می شد. من فکر می کنم توافق می شد، اما وضعیت در فدراسیون روسیه بسیار بدتر بود.”

وضعیت فعلی چه تفاوتی با گذشته دارد؟

روسیه به شدت با تصمیم ترامپ مبنی بر کنار گذاشتن ایالات متحده از برجام در سال 2018 مخالفت کرده و علناً از تلاش های نجات بعدی اروپا حمایت کرده است. مسکو نیز رسما از مذاکرات جاری حمایت کرده است. با این حال، سیاستگذاران غربی باید مراقب باشند که انگیزه های پشت این تصمیمات را اشتباه درک نکنند.

نخست، زمانی که لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در اواخر دسامبر اعلام کرد کرملین با هرگونه تغییر در توافقنامه مخالف است، هشدار داد که تحریم تسلیحاتی ایران به قوت خود باقی خواهد ماند. روسیه و چین، دو عضو شورای امنیت، مخالفت خود را با استفاده از زور یا اعمال تحریم ها علیه ایران اعلام کرده اند.

نکته دوم این است که مسکو حاضر است خود را به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی معرفی کند، صرف نظر از اینکه مذاکرات به نتیجه برسد یا خیر. حداکثر انعطاف را در مذاکرات نشان دهید و ترکیب بهینه مسئولیت ها و منافع را هم برای مذاکره کننده و هم برای جامعه بین المللی به عنوان یک کل پیدا کنید.

سوم، روسیه با وجود حضور در مذاکرات هسته ای با هدف متقاعد کردن ایران به تبعیت از تحریم های هسته ای شورای امنیت سازمان ملل متحد، بار دیگر نگرانی غرب در مورد جاه طلبی های هسته ای تهران را کاهش داده است. در اواخر دسامبر، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، اتهامات مبنی بر تعلیق مذاکرات ایران را رد کرد.

به طور مشابه، در فوریه 2021، در دفاع از تهران، استدلال کرد که امتناع ایران از پیروی از برجام با تعهداتش بر اساس معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای مغایرت دارد، استدلالی که قبلاً با جزئیات بیشتری توسط وزارت امور خارجه به چالش کشیده شده بود.

به نظر می رسد پس از خروج آمریکا از برجام، معاملات تجاری و دفاعی روسیه با ایران افزایش یافته است. مجموع تجارت دوجانبه بین دو کشور از 1.74 میلیارد دلار در سال 2018 به 2 میلیارد دلار در سال 2019 افزایش یافته است.

آگوست گذشته، خبرگزاری تاس روسیه گزارش داد که تجارت بین دو کشور در شش ماهه اول سال 2021 نسبت به مدت مشابه سال قبل 40 درصد افزایش یافته است. یکی از توضیح های احتمالی این است که روسیه پس از اعمال مجدد تحریم های واشنگتن، کمتر از سایر شرکای تجاری خود تحت تأثیر قرار گرفت.

به عنوان مثال غلات بخش عمده فروش روسیه به ایران را تشکیل می دهند و مشمول تحریم های آمریکا نیستند. علاوه بر این، گزارش ها حاکی از آن است که مسکو آماده فروش 32 فروند جنگنده سوخو-35 به ایران است که باعث تقویت چشمگیر نیروی هوایی این کشور می شود.

بنابراین، با وجود مخالفت واشنگتن با خروج از برجام، روسیه تا حد زیادی از اثرات منفی تحریم ها دوری کرده است. در واقع روسیه می تواند از این تصمیم به عنوان نمونه دیگری از یکجانبه گرایی خطرناک آمریکایی استفاده کند. در عین حال، اگرچه مسکو از پیوستن به شورای امنیت سازمان ملل در سال 2015 منافع کوتاه مدتی به دست آورد، احیای این توافق در شرایط کنونی سود چندانی برای روسیه به همراه نخواهد داشت.

با این وجود، حفظ و ادامه مذاکرات هسته ای می تواند به پوتین کمک کند تا نقش خود را به عنوان یک میانجی قدرتمند در عرصه بین المللی حفظ کند.

این چه تأثیری بر اوکراین دارد؟

افزایش نظامی کنونی روسیه در مرز اوکراین و سایر اقدامات بی ثبات کننده جدی تر از اقدامات تحریک آمیز قبلی این کشور است. روسیه خواسته هایی را از کشورهای عضو ناتو مطرح کرده است که عمداً سازماندهی نشده اند و اجازه آغاز گفتگو را نمی دهند. پس از خروج ناموفق دولت بایدن از افغانستان و تعلیق تحریم‌ها بر پروژه خط لوله استریم 2، پوتین به احتمال زیاد جرات اظهار نظر در مورد شرایط خود را دارد.

در 30 دسامبر، او به بایدن هشدار داد که تحریم‌های روسیه برای تقویت اوکراین می‌تواند به طور کامل روابط بین دو کشور را قطع کند، ضرب‌الاجل بی‌سابقه‌ای که جان ایرس تحلیلگر کهنه‌کار به درستی آن را «باج هسته‌ای» توصیف کرد.

این برای مذاکرات هسته ای ایران چه معنایی دارد؟

اول، مهم نیست که مذاکرات وین به کجا برسد، مسکو به منافع خود متعهد خواهد ماند. پوتین سال ها برای براندازی نظم جهانی به رهبری آمریکا سخت کار کرده است. بنابراین آنها تمام تلاش خود را برای هدایت آخرین تحولات در این راستا انجام خواهند داد. همکاری اولیه او با بورژوازی هرگز به نفع واشنگتن نبود و صرف نظر از آنچه در اوکراین رخ داد، رفتار روسیه در وین را نباید از این منظر دید.

نکته دوم این است که گسترش برجام سود چندانی برای مسکو نخواهد داشت و می تواند منتظر اقدام و نقش سیاسی ایران باشد. از سوی دیگر کشورهای غربی ایران را به عنوان یک تهدید بزرگ می بینند.

به این ترتیب پوتین می تواند به استفاده از واقعیت به عنوان یک مزیت در عرصه های دیگر ادامه دهد. اگر واشنگتن بر سر اوکراین با مسکو همکاری کند، این احتمال وجود دارد که مسکو حمایت بیشتری از برنامه هسته ای روسیه نشان دهد. اگر این اتفاق بیفتد، آخرین کاری که سیاستگذاران غربی انجام می‌دهند این است که سخنان او را بپذیرند.

از نظر تئوری، مسکو می‌تواند با برداشتن گام‌های مشخص برای محدود کردن نفوذ ایران در سوریه، توقف فروش تسلیحات به تهران، یا انتقاد از ایران در صحنه، نشانه تغییر سیاست واقعی باشد. اما متأسفانه هیچ یک از این شرایط واقعی نیستند. سیاستگذاران غربی ممکن است بر این باور باشند که روسیه می تواند به ایران کمک کند حتی اگر اقدامی مرگبار علیه اوکراین انجام دهد.

با این حال، آنها باید به وضعیت در یک زمینه بزرگتر نگاه کنند، زیرا نقش ضدغربی پوتین هرگز محدود به اروپا نبوده است. بر این اساس، واشنگتن و شرکای آن باید بر توسعه یک استراتژی واحد تمرکز کنند که نه تنها موقعیت مذاکره کنندگان آمریکایی در وین را تقویت کند، بلکه اراده سیاسی برای دفاع از حاکمیت قانون را در صورت لزوم نشان دهد.

منبع: موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک

ترجمه: فرارو

[ad_2]

Sam Mcknight

دانشجوی آماتور. مجموع ماون سفر. کارشناس مواد غذایی بیکن نرد. کارآفرین. فن آبجو. عاشق فرهنگ پاپ

تماس با ما