خواب زمستانی در بورس تهران

[ad_1]

روز دوشنبه، تالار شیشه ای با 0.2 درصد افزایش در شاخص بسته شد و به شاخص اجازه داد تا نوسانات محدود خود را بالای 10.4 میلیون واحد ادامه دهد. ارزش سهام خرد به پایین ترین حد در 8 ماه گذشته رسید. فضای ثباتی که ناشی از فضای مورد انتظار بازار در زمان مذاکرات هسته ای و شرایط برخی تالارهای شیشه ای و عدم تمایل معامله گران به فروش سهام در پایین ترین سطح فعلی و در عین حال صفر است. تمایل به خرید سهام تا مشخص شدن شرایط بازار. به هر دلیلی به نظر می رسد شرایط کنونی نشان از رکود بورس دارد و شاید انتشار گزارش عملکرد 9 ماهه شرکت های بورسی در روزهای پایانی آذرماه می تواند منجر به افزایش تحرکات معامله گران شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، معاملات بورسی که مدت هاست ارزشی نداشته، دیروز ارزشی معادل 1432 میلیارد تومان را به نمایش گذاشت که کمترین میزان از 18 اردیبهشت ماه سال جاری است. برخی رکود را ناشی از فضای انتظاری مذاکرات هسته ای می دانند و معتقدند اکثر سرمایه گذاران منتظر اخبار قطعی از نتیجه مذاکرات مجدد هستند و ترجیح می دهند تا آن زمان پول جدیدی به بازار نیاورند. گروهی دیگر این فضای کسادی را ناشی از شرایط بازار سهام می دانند. وی معتقد است از یک سو قیمت سهام در محدوده ای قرار دارد که تمایل به فروش را به حداقل رسانده است، اما خریدار در بازار پیدا نمی شود. زیرا علیرغم ارزان بودن بسیاری از سهام، همچنان هر روز شاهد کاهش قیمت هستیم و سرمایه گذاران ترجیح می دهند تا بازگشت قیمت و سیگنال قوی از احتمال تغییر ساختار بازار منتظر بمانند و از بازارهای سرمایه جدید اجتناب کنند.

با این حال، هر یک از این دو فرض که به واقعیت نزدیکتر است، محصول دایره ای از فضای ثابت در سالن شیشه ای است. به نظر می رسد بازار راکد است و تا زمانی که محرکی برای افزایش تقاضا در بازار وجود نداشته باشد، این وضعیت ادامه خواهد داشت. یکی از موضوعات مهم این روزها در معاملات بورس، ترس از خرید و فروش با گسترش جو منفی در بین فعالان بازار است. همانطور که گفته شد ارزش معاملات خرد سهام به کمترین میزان در 8 ماه گذشته رسیده است. میانگین ارزش معاملات روزانه 1.5 ماهه اخیر کمی بالاتر از 20 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به 8 ماهه امسال 42 درصد کاهش داشته است. این رکود در فضای منفی، زمانی که خطوط فروش چندان قوی نیست و سهامداران خالص قانونی خرید بیشتری دارند، نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران خرد تنها زمانی حاضر به خرید هستند که روند تقاضا وجود داشته باشد، در غیر این صورت ترجیح می‌دهند از بازار دور بمانند. . در 17 ماه گذشته، به ویژه از زمان ریزش شاخص بورس، تمامی روندهای برتر همچنان بی ثبات بوده و نتوانسته توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کند.

حضور اشخاص حقوقی در سهام اساسی

ارزش بورس روزانه در هفته‌های اخیر کاهش قابل توجهی داشته است زیرا گروه‌های حقوقی در گروه‌ها و صنایع عمده تلاش می‌کنند تا تقاضای عمومی را تقویت کنند و فضای منفی ایجاد شده را جبران کنند. اکثر سهام یا نسبت قیمت به سود پایین و حمایت اساسی دارند و می توانند در بلندمدت بازده خوبی به سهامداران خود بدهند یا محرک فزاینده در فضای اقتصادی و سیاسی را می توان تصور کرد. این در حالی است که با حرکت رو به جلو در آذرماه، زمان انتشار گزارش عملکرد بورس در سه فصل اول سال فرا رسیده است. انتظار می‌رود انتشار گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌ها به‌عنوان یک فیلتر قدرتمند عمل کرده و علاوه بر کنترل هیجان‌های مثبت و منفی، به تخصیص موثرتر سرمایه شناور منجر شود. فعالان تالار شیشه ای روز دوشنبه شاهد واگذاری 177 میلیارد و 605 میلیون تومانی سهام در مسیر درستی بودند که گروه های عمده ریالی و دلاری به لیست خرید سهامداران عمده اضافه شدند. در این راستا، بیشترین خالص خرید ملک در شرکت‌های تابعه گروه فلزی اصل به میزان 58 میلیارد و 290 میلیون تومان و پس از آن در مجموع 34 میلیارد نقل و انتقالات به دو صنعت خودروسازی و بانک‌ها با پرتفوی 465 میلیارد تومان بوده است. از سهام حقوق بورس اوراق بهادار تهران است. رتبه بندی زیر برای مناقصه قانونی نیز در سه دسته محصولات شیمیایی، فرآورده های نفتی و فلزات قرار دارد.

معیارهای روزانه بورس

چند ماهی است که روند روزانه بورس برای سرمایه گذاران تعیین کننده بوده است. وضعیتی که در اکثر صنایع بورسی و بورسی شاهد گسترش فضای مثبت یا منفی هستیم. یک روز تحت سلطه محیطی منفی، خشک و مرطوب، با هم می سوزند و روز دیگر بدون ایجاد انگیزه جدید، بدون توجه به صنعت و متغیرهای تأثیرگذار، شاهد سبز شدن قیمت ها در سراسر بازار هستیم. سوال این است که معیارهای تصمیم گیری روزانه چه باید باشد؟ با جریان بی پایان پول واقعی، قیمت بسیاری از سهام به زیر محدوده قیمت پایه کاهش یافته است، تمایل به معامله بر اساس استفاده از ابزارهای اساسی کاهش یافته و در صورت معامله، عمدتا بر اساس آن است. جداول فنی .. احتمالاً عاملی است که چرا آنها در تجارت روزمره اینقدر ضعیف عمل می کنند.

سیستم دوباره خرابه

همانطور که قبلا ذکر شد، بازار در وضعیت نامناسبی قرار دارد و همین امر باعث می شود ارزش سهام خرده فروشی هر روز بیشتر و بیشتر کاهش یابد. اما دلیل دیگری برای رکود روز گذشته معاملات سهام وجود داشت. از روز دوشنبه آغاز معاملات در بورس اوراق بهادار تهران، معامله گران شاهد یک سیستم معاملاتی قطعی بودند که معاملات با حدود 15 دقیقه تاخیر آغاز شد و برخی بازگشایی ها به روز کاری بعد موکول شد.

حسن فرزوجاده، معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت و گو با مجلس سنا درباره توقف سامانه معاملات بورس در ابتدای معاملات صبح دوشنبه 13 دی ماه گفت: اختلال را رسما اعلام می کنیم.

روح الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس نیز در این خصوص گفت: سیستم ها از ابتدا راه اندازی شدند و مشکلی نداشتند، فقط قطع برق صبحگاهی باعث اختلال در ارتباط شد، هسته اصلی معامله انرژی اضطراری و خطوط ثانویه برق است. بنابراین وقفه مربوط به هسته معامله نبود.»

اما اختلالات در سیستم معاملاتی بورس تهران به هر دلیلی باعث تاخیر در شروع معاملات شد و طبیعتا بر میزان بورس تاثیر گذاشت. بنابراین بخشی از شدت کاهش معاملات در روز دوشنبه ممکن است ناشی از دیر شروع شدن معاملات باشد.

اعتراضات مداوم به طرح اصلاح قانون بورس اوراق بهادار

پیش نویس اصلاحیه قانون بازار سرمایه که هفته گذشته در اختیار مردم قرار گرفت، همچنان با موج اعتراض فعالان بورس، سهامداران خرد، کارشناسان بازار و پیشکسوتان مواجه است. محسن علیزاده، نماینده ناظر شورای عالی بورس در مجلس شورای اسلامی در اظهارنظر اخیر خود در مجلس سنا اعلام کرد که سازمان بورس نظر خود را هنگام تدوین اصلاحیه قانون بازار سرمایه به مجلس ارائه نکرده است. این طرح مجلس بود و بورس هیچ دستوری به مجلس نداد. دولت و بورس معرفی کردند و ما بنا به دلایلی ترجیح دادیم طرح خود را در مجلس انجام دهیم.

اینکه نظرات بورس به مجلس ابلاغ شده صحت ندارد. این سوالات را به تفصیل در کمیته بازار سرمایه بررسی خواهیم کرد. ما از حقوق همه فعالان بازار سرمایه حمایت می کنیم و از حقوق آنها به طور کامل حمایت می کنیم و اجازه هیچ اظهارنظری به ضرر سهامداران را نمی دهیم.

از طریق آمار روز دوشنبه بازار سهام

در روز کاهش 0.22 درصدی شاخص بورس تهران از 342 علامت تجاری، 104 سهم (30 درصد) مثبت و 207 سهم (61.6 درصد) منفی شدند. . در این بازار 19 سهم (60 درصد) به ارزش 531 میلیارد تومان صف خرید تشکیل دادند اما در مقابل شاهد ایجاد 15 سهم به ارزش 151 میلیارد تومان (50 درصد) بودیم.

در بازار فرابورس ایران اما در روز افت 0.35 درصدی آیفکس 140 سهم معامله شد که 54 سهم (39 درصد) مثبت و 82 سهم (59 درصد) منفی بودند. در این بازار 9 نماد (60 درصد) صف خرید 251 میلیارد تومانی ایجاد کردند و بالعکس در 3 نماد فرابورس به ارزش 29 تا 2 میلیارد تومان شاهد صف فروش (20 درصد) بودیم.

[ad_2]

Todd Holland

متفکر. معتاد رسانه های اجتماعی متعصب الکل استاد وب. مبشر قهوه معمولی.

تماس با ما