اردوغان با بازی آتش

[ad_1]

در رفتن رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه مدعی شده است که “جنگ آزادی اقتصادی” را علیه حملات به ارزهای کشورش و بازارهای بمباران به راه انداخته است. نتایج مثبت زمانی حاصل شد که اردوغان در 20 دسامبر وعده داد که دولت می تواند با میلیاردها دلار بودجه از کاهش ارزش لیر ترکیه جلوگیری کند و دولت بخشی از زیان ارزی برخی از سپرده ها را جبران کند. لیر در برابر دلار به پایین ترین حد خود رسیده است و طی سال گذشته 60 درصد کاهش یافته است. با این حال، در روزهای پس از سخنرانی اردوغان، لیر 38 درصد کاهش یافت و تا 24 دسامبر 50 درصد افزایش یافت. رسانه های دولتی ترکیه مداخله کردند و مدعی شدند که صف های طولانی شهروندان ترکیه به جای دلار، لیر را طلب می کنند. اردوغان اعلام کرد که ترکیه در جنگ استقلال اقتصادی پیروز خواهد شد. اندکی پس از این سخنرانی، حزب عدالت و توسعه از شورای عالی انتخابات خواست تا انتخابات زودهنگام برگزار کند و گمانه زنی کرد که دولت از این پیروزی اقتصادی سود سیاسی می برد.

فرارو به نقل از آسیا تایمز نوشت، با این حال، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد وضعیت وخیم اقتصادی ترکیه تغییر قابل توجهی نکرده است. ترکیه سال را با افزایش قیمت ها در بخش حمل و نقل، غلات، تنباکو، الکل و سوخت آغاز کرده است که بر مشکلات بسیاری از شهروندان ترکیه که بیش از دو دهه است با تورم بالا دست و پنجه نرم می کنند، می افزاید.

بازی اردوغان با آتش

اردم آیدین، مشاور اقتصادی استانبول به آسیا تایمز گفت: “مردم واقعاً آسیب می بینند. چه در قایق باشید و چه در جاده، می شنوید که مردم در مورد اقتصاد و چگونگی بهتر زندگی کردن صحبت می کنند.” برای یک هفته. “

همزمان با نوسانات مجدد لیر، ثبات سیاست جدید در حمایت از لیر زیر سوال رفته است. کاهش شدید ارزش لیر اکنون نیازهای مالی دولت را افزایش خواهد داد. لیر ترکیه به دلیل افزایش تورم در حال کاهش است. بنابراین، اردوغان با یک دوراهی دشوار در مورد انتخابات زودهنگام پیش از جدول زمانی ژوئن 2023 خود مواجه است.

سال 2023 برای اردوغان اسلامگرا سالی نمادین است. کمال آتاتارک، بنیانگذار جمهوری ترکیه، امسال صدمین سالگرد خود را جشن گرفت.

همزمان، مخالفان حکومت 20 ساله اردوغان این نگرانی را مطرح کرده اند که هرگونه اقدام انتخاباتی می تواند منجر به سرکوب گسترده دولت شود. این نگرانی ها با اعتراضات خیابانی اردوغان و هشدارهای اخیر شرکای ائتلاف او برای محاکمه اکرم امام اوغلو، شهردار مخالف استانبول تشدید شده است.

مورات سومر، استاد علوم سیاسی در دانشگاه کوکا استانبول، به آسیا تایمز گفت: «تصمیمات دولت سیاسی موقتی است و تنها برای یک هدف اتخاذ می‌شود: حفظ قدرت در دست دولت فعلی.

بازی اردوغان با آتش

دام اقتصادی

سیاست اقتصادی جدید اردوغان بر تحقق وعده دولت مبنی بر تضمین سپرده های لیر ترکیه در بانک های این کشور در برابر نوسانات نرخ ارز متکی است. این تنها چند ماه پس از کاهش ارزش لیر به دلیل کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی ترکیه صورت می گیرد. با این حال، نرخ‌های بهره پایین‌تر به رونق اقتصاد کمک کرده است، اردوغان استدلال می‌کند که نرخ‌های بهره پایین‌تر باعث رشد می‌شود و در نهایت قیمت‌ها و نرخ ارز را ثابت نگه می‌دارد. اردوغان گفت که نرخ بهره بالا خلاف اصول اقتصادی اسلامی است. او در 31 دسامبر گفت که نرخ بهره تنها ثروتمندان را ثروتمندتر و فقرا را فقیرتر می کند. با این حال، بازار ارز بین‌المللی رویکرد متفاوتی را در پیش گرفت و یک روز پس از اعلام سیاست جدید، لیر به پایین‌ترین حد خود رسید که باعث افزایش قیمت‌ها شد زیرا اقتصاد ترکیه به شدت به واردات دلاری وابسته است.

سیاست اردوغان جدید نیست. طرح مشابهی توسط دولت ترکیه در دهه 1970 اجرا شد، اما به سرعت کنار گذاشته شد. دلیل توقف این طرح، اعمال فشار زیاد بر خزانه داری ترکیه برای تضمین کاهش ارزش لیر است. دو روز پس از سخنرانی اردوغان درباره «جنگ سیاسی»، دولت حدود 5 میلیارد و 500 میلیون دلار از ذخایر ارزی بانک مرکزی و حدود 3 میلیارد دلار از بانک وکیف و هالک بانک برداشت کرد.

سومر گفت: با توجه به سیاست اقتصادی فعلی و سیستم ناکارآمد حکومت، اگر اردوغان منتظر انتخابات 2023 باشد، وضعیت بدتر خواهد شد. از سوی دیگر، اگر اردوغان بخواهد رای دهندگان زودتر رای خود را به صندوق بیندازند، باید با جمعیت ناراضی که از افزایش قیمت ها و کاهش استانداردهای زندگی رنج می برند، دست و پنجه نرم کند.

در تاریخ 3 ژانویه، نرخ واقعی تورم سالانه در ترکیه 82 درصد بود در حالی که دولت نرخ تورم رسمی سالانه را 36 درصد اعلام کرده بود. با نزدیک شدن به سال جدید، نرخ برق برای صنایع و مشاغل 125 درصد و برای خانه ها بیش از 50 درصد افزایش یافته است. قیمت غلات 25 درصد، کرایه قطار بین 20 تا 36 درصد، کرایه اتوبوس 36 درصد در استانبول و کرایه تاکسی 33 درصد افزایش یافته است. مالیات بر سیگار و الکل قیمت هر دو کالا را در سال جدید 47 درصد افزایش داده است.

بازی اردوغان با آتش
موانع سیاسی و شرایط دشوار

اردوغان و متحدانش در موقعیت دشواری قرار دارند و در عین حال اردوغان در تلاش است تا مخالفان سیاسی خود را سرکوب کند. در 4 ژانویه، پارلمان ترکیه آغاز جلسه استیضاح 24 عضو حزب دموکراتیک خلق ها، سومین حزب بزرگ ترکیه را اعلام کرد و به اعضای بیشتری اجازه داد تا محاکمه شوند. محاکمه دیگری برای انحلال کامل حزب دموکراتیک خلق ها در جریان است و صلاح الدین دمیرتاش، رهبر آن، پنج سال را بدون محاکمه در زندان سپری می کند.

وزارت کشور همچنین در حال بررسی پرونده «شهردار استانبول» امام لوکلان و سازمان تحت نظارت وی است. در همین حال، دولت بهلی، رهبر حزب راست افراطی جنبش ملی، شریک دولت ائتلافی اردوغان، خواستار اخراج اوجالان در صورت دست داشتن او در آنچه او «تروریسم شهرداری» می‌خواند، شده است.

متین گرجان، افسر نظامی بازنشسته و بنیانگذار حزب راست میانه دموکراسی و مترقی (DEVA) اکنون با 20 سال زندان روبرو خواهد شد. اردوغان در 31 دسامبر، رهبر حزب جمهوری خواه خلق، کمال لیلازدارولو را “راهزن” و عامل “آشوب” و “بی نظمی” خواند. اردوغان همچنین تهدید کرد که با واکنش خشونت‌آمیز به هرگونه اعتراض خیابانی علیه دولت، مشابه با کودتای نافرجام ژوئیه 2016 که منجر به دستگیری‌های گسترده و تعطیلی اجباری رسانه‌ها شد، به تلافی‌جویی خواهد پرداخت.

سومر گفت: “به این ترتیب حوزه انتخابیه و حوزه رای گیری خود را گروگان نگه می دارید. اضطراب و ترس را افزایش می دهید و مردم شروع به جستجوی پناهگاه های امن می کنند، حتی برای یک دموکراسی اما دیکتاتوری برای ناامن.” بیشتر “.

[ad_2]

Ainsley Murphy

بشارت دهنده آبجو Wannabe. نویسنده فداکار جنرال الکل نینجا. دانشجو. متخصص زامبی خالق مستقل متعصب سفر

تماس با ما