امیرعبداللهیان: اگر لازم باشد ارتباط مستقیم با آمریکا را نادیده نخواهیم گرفت

[ad_1]

در رفتن وزیر امور خارجه کشورش امروز در سخنانی جداگانه برای اولین بار در دولت ابراهیم رئیسی از احتمال گفت وگوی مستقیم با آمریکا صحبت کرد. حسین امیرعبداللهیان گفت: ما در روند مذاکرات به نقطه‌ای رسیده‌ایم که برای دستیابی به یک توافق خوب با تضمین بالا نیاز به یک سطح گفت‌وگو با مردم آمریکا است، اما از آن غافل نخواهیم شد.

حسین امیرعبداللهیان در سخنان پایانی خود در خصوص تشکیل کنفرانس ملی سیاست همسایگی ایران و همسایگان و موفقیت سیزدهم گفت: رایزنی با همسایگان در مورد مذاکرات وین قطعا یکی از سیاست هایی است که اتخاذ کرده ایم. دولت. رشته.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در موضوع هسته ای به مرحله ای رسیده ایم که باید تصمیم گیری شود، امروز صبح باید در جلسه دوم شرکت می کردم، به همین دلیل عصر امروز در خدمت شما هستم.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه تصریح کرد: دولت سیزدهم تلاش می کند در برخورد با همسایگان خود، توانمندی های راکد را در اولویت قرار دهد.

وی وضعیت ایران را “بی ثبات” توصیف کرد و گفت که منطقه به دلیل بی ثباتی سیاسی و برخی مداخلات خارجی توسعه نیافته است. در سطح منطقه، بخش مهمی از سیاست خارجی ایران کمک به حفظ محیط زیست از نظر اقتصادی و فرهنگی است.

وی گفت: دولت سیزدهم سیاست ارتباط با همسایگان و تنظیم و مدیریت یک رویکرد منسجم با همسایگان خود را دنبال می کند و انعطاف پذیری و تسهیل متقابل را در تجارت فراهم می کند.

امیرعبداللهیان با اشاره به مهمترین چالشی که امروز ایران با آن مواجه است، گفت: ایران و همسایگانش باید در سازوکار مشترکی برای مشارکت امنیتی خود اولویت ها را تعیین کنند و همچنین ایران در تلاش است تا باب گفتگو را باز کند. سیاست‌های اقتصادی، فرهنگی و امنیتی با همکاری همه همسایگان، شکاف‌های سیاستی را پر خواهد کرد.»

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص مذاکرات هسته ای در وین گفت: در تمام سطوح مذاکرات در سطح سفرای کشورهای همسایه در تهران و یا با سفر دستیاران وزارت خارجه و یا سفر آنها تلاش کرده ایم.

وی گفت: مذاکرات ما در وین به جایی می رسد که در آینده بسیار دور بحث های فنی ما اشباع می شود و باید تصمیمات سیاسی بگیریم.

امیرعبداللهیان درباره دیدگاه اروپایی ها در مذاکرات گفت: تا کنون سه کشور اروپایی در مذاکرات موظف بوده اند که در بحث تحریم، آنها را به آمریکا بفرستند و در این مورد، نون کاغذ و قوانین ایالات متحده وقتی صحبت از موضوع هسته ای به میان می آید، اروپایی ها می گویند ما نگران هستیم و حاضریم در مورد همه چیز صحبت کنیم. “حتی امروز فرانسه دیگر نقش پلیس بد را در مذاکرات بازی نمی کند.”

وی افزود: هم چین و هم روسیه تلاش می کنند نقش سازنده و مثبتی در 1+4 ایفا کنند و گاه در انتقال پیام به مردم آمریکا در موضوع مذاکرات فعال هستند. البته برخی از همسایگان ما نیز در تلاش هستند تا این پیام را از آمریکا به ایران برسانند. البته طرف آمریکایی هنوز پیشنهادات خود را در زمینه مسائل فنی به صورت کاغذی به ایران ارائه نکرده است.»

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: «امروز در مرحله‌ای هستیم که باید نتیجه کار سه کمیته، تعامل سیاسی با همه احزاب را در نظر بگیریم و تصمیم بگیریم در ازای آن چه اتفاقی خواهد افتاد. در عین حال، طرف آمریکایی به طرق مختلف به ما پیام می دهد و خواستار مذاکره مستقیم با ایران است. مذاکرات ما با 1+4 مستقیم است و مذاکره با آمریکا غیر کاغذی و از طریق آقای مورا و یکی دو کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل در وین است. بنابراین، این که گاهی در برخی از شبکه های مجازی گزارش می شود ایرانیان در حال مذاکره مستقیم با آمریکا هستند، درست نیست، اما در عین حال اگر به مرحله ای از روند مذاکره برسیم که معامله خوبی با تضمین های بالاست. لازم است، لازم است. اگر سطحی از ارتباط با آمریکایی ها داشته باشیم، آن را نادیده نخواهیم گرفت».

وی گفت: کنترل، تقویت و تعمیق روابط ایران با همسایگان از اولویت‌های اصلی در ابتکارات و سیاست‌های کشور است، اما به دلایل مختلف از این اولویت مهم و پتانسیل عظیم به طور کامل استفاده نشده و شایسته است. به نظر می رسد روابط این کشور با 15 کشور همسایه برای تقویت منافع ملی برای توسعه پایدار و فراگیر منطقه ای در حال تضعیف است. یکی از اولویت های اصلی دولت جدید از بدو تأسیس، اولویت دادن به همکاری و تعامل با همسایگان بوده است. سیزدهم با این اولویت سعی در برقراری ارتباط و گفتگو با همسایگان خود برای ارتقای توانمندی‌های موجود، افزایش آگاهی نسبت به قابلیت‌های معلق و پیگیری جدی روابط دوجانبه با کشورهای همسایه تا رسیدن به این هدف دارد. پیامدهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی.»

وی افزود: همسایگی در مفهوم حقوقی عام و گسترده تر، گزینه های حقوقی و بین المللی فراتر از جغرافیا و مرزها دارد، ایران باید فوراً مزیت های نسبی واقعی خود را در یک فضای باثبات منطقه ای یعنی ثبات و امنیت سیاسی در نظر بگیرد. به برنامه ها و اولویت های اساسی کشور چه از نظر راهبردی و چه از نظر راهبردی دست یافته است.»

امیرعبداللهیان گفت: با وجود این پتانسیل، اقلیم ایران به دلایل مختلف از جمله بی ثباتی سیاسی و برخی مداخلات خارجی همچنان ناپایدار است و اتفاق نظر وجود دارد که این عامل منجر به توسعه یا توسعه نیافتگی طبیعی منطقه می شود و ابزار مداخله نیز بوده است. بنابراین بخش مهمی از سیاست خارجی ایران در سطح منطقه کمک به ژئوپلیتیک، ژئوپلیتیک و ثبات آن است.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: تاکنون فرصت داشتن همسایه های متعدد به یک استراتژی مشخص برای ساختن یک جامعه هویتی با یک سازمان فرهنگی و سیاسی خاص مانند سیاست محله محوری برای همه احزاب از لحاظ تاریخی و جغرافیایی تبدیل نشده است. با اعداد و ارقام، می‌تواند فرصتی بی‌نظیر برای ملت‌های منطقه باشد تا بر اساس فرصت‌ها و چالش‌های برابر گرد هم آیند.دولت با تنظیم و مدیریت رویکردی منسجم با کشورهای همسایه، به دنبال دستیابی به برخی از الزامات سیاستی خود است. انعطاف پذیری در تعاملات مختلف با کشورهای همسایه و تسهیل مبادلات تجاری و اقتصادی.

وی در ادامه افزود: سیاست دیپلماسی و روابط ژئوپلیتیک ابزاری برای بهبود ثبات و توسعه پایدار اقتصادی، رفاه و امنیت و تامین منافع مشترک همه کشورهای منطقه است و متعهد به همکاری متقابل با همه است. کشورهای همسایه چشم‌انداز جدی دولت کنونی ایران است، هرچند دولت‌های قبلی این سیاست را دنبال کرده‌اند، با هر منفعت اقتصادی «سرعت پیشرفت کشور» را فراهم می‌کند و مکان بسیار خوبی برای مبارزه با مشکلات و حل چالش‌های مشترک از این قبیل است.»

[ad_2]

Markus Bennett

مشکل ساز هیپستر پسند. متعصب غذا موزیکال. علاقه مندان به سفر. طرفدار زامبی برنده جایزه

تماس با ما