اولین درگیری مجلس و دولت بر سر بودجه; پیامدهای افزایش سن بازنشستگی

[ad_1]

در رفتن بر اساس لایحه بودجه سال 1401، حداقل و حداکثر سن بازنشستگی از سال آینده 2 سال افزایش می یابد که می توان آن را مهم ترین تغییر در لایحه بودجه سال 1401 نسبت به بودجه سال جاری دانست. بر اساس این قانون حداقل و حداکثر سن بازنشستگی کلیه کارکنان زن و مرد در صندوق تامین اجتماعی دو سال افزایش می یابد. البته با موافقت معلمان، وزارت آموزش و پرورش مجاز است بازنشستگی معلمان را تا سن 65 سالگی به تعویق بیندازد. ضمناً محاسبه مستمری در کلیه صندوق های بازنشستگی بر اساس میانگین حقوق سه سال آخر استخدام خواهد بود.

به گزارش فرارو، عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بودجه افزایش سن بازنشستگی را یک فوریت اعلام کرد.

در همین حال نایب رئیس کمیسیون عمران به این موضوع واکنش تندی نشان داد. صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: افزایش سن بازنشستگی و کاهش مستمری یعنی دولت از تکلیف قانونی خود شانه خالی می کند و مجلس در مقابل آن می ایستد، چوب بازنشستگی را بازنشستگان نخورند. تو این روزها اینطور فکر می کنی؟”

اولین درگیری مجلس و دولت بر سر بودجه;  پیامدهای افزایش سن بازنشستگیپیامدهای افزایش سن بازنشستگی
حمید حاجی اسماعیلی کارشناس مسائل کارگری گفتگوی فرعون وی با اشاره به اینکه تشکل های کارگری با افزایش سن بازنشستگی مخالف هستند، گفت: زمانی که این مهم را مطرح کنیم و قانون را تغییر دهیم، قطعا به جامعه کارگری لطمه می زند، زیرا فردی که بازنشسته شده برای آینده خود به ویژه بازنشستگی برنامه ریزی می کند. و تمام سوابق و اقدامات او انجام شده است، اما اگر دولت بخواهد به یکباره این کار را انجام دهد، ضربه جدی به بسیاری از کسانی که در آستانه بازنشستگی هستند، خواهد بود.

وی افزود: از سوی دیگر، انجام این کار نوعی تبعیض است، اگر فردی اکنون در شرف بازنشستگی است، طبق قانون فعلی می تواند این کار را انجام دهد، اما اگر فردی بخواهد در فروردین ماه بازنشسته شود، تبعیض آشکار علیه او است. ” آنها در سال آینده واجد شرایط دریافت مستمری خواهند بود، بنابراین انجام این کار می تواند عواقب اجتماعی قابل توجهی داشته باشد و نباید توسط دولت اعمال شود.

حاج اسماعیلی با اشاره به اینکه قانون افزایش سن بازنشستگی نمی تواند در قانون بودجه گنجانده شود، افزود: بودجه یک سند کوتاه مدت است، این قانون بسیار جامع است و بر بسیاری از افراد جامعه تاثیر می گذارد، نباید این اتفاق بیفتد. وی ادامه داد: بنابراین اگر دولت بخواهد این کار را انجام دهد باید در برنامه هفتم توسعه کشور سن بازنشستگی را بالا ببرد و با کار کارشناسی و با در نظر گرفتن همه جوانب آن پخته شود، پس این موضوع را بگیرید نه بودجه سالانه.

کارشناسان بازار کار اضافه کردند: در این حوزه باید دو سری اصلاحات انجام دهیم: اول اصلاحات ساختاری و دوم اصلاحات پارامتریک به سمت اصلاحات ساختاری، به عبارت دیگر ابتدا اصلاحات ساختاری دنبال شود. و با توجه به ابعاد پارامتریک، از سوی دیگر، افزایش سن بازنشستگی نیز در دسته دوم قرار می گیرد و اجرای چنین اصلاحاتی در صورت عدم تغییر ساختارها، ممکن است نتایج مورد انتظار را نداشته باشد. .

وی با اشاره به اینکه صندوق های بازنشستگی جمعیت زیادی را پوشش می دهند، افزود: دولت باید ابتدا ساختار صندوق را اصلاح کند، به عنوان مثال صندوق تامین اجتماعی به دلیل شکل و قانون در حال حاضر متعلق به کارگران است، اما دولت مستقیما وارد عمل می شود. در حالی که در واقع هزینه های زیادی برای کارگران انجام می شود، تامین اجتماعی از دولت بودجه نمی گیرد و تمام درآمدها و هزینه ها برای کارگران است، بنابراین قوانین و بخشنامه های مختلفی برای تامین اجتماعی برای تامین حقوق کارگران اجرا شده است.

حاجی اسماعیلی خاطرنشان کرد: بنابراین دولت ابتدا باید صندوق های تامین اجتماعی را به واحدهای صنفی واگذار کند و از دخالت در امور مدیریتی و سیاست گذاری بپرهیزد، به معنای واقعی کلمه غیرممکن و ورشکسته تلقی می شود، اما برای اینکه بتوانیم به شدت نیاز به اصلاحات ساختاری جدی داریم. برای بهره برداری از هر دو صندوق

این فعال اقتصادی گفت: دولت بدون مشورت با تشکل های تخصصی کارگری و صنفی نمی تواند فهرست مشاغل سخت و زیان آور، افزایش سن بازنشستگی، در نظر گرفتن تخفیف برای برخی کارگاه های تولیدی و خدماتی و … را کم و زیاد کند. در این مورد مشکلاتی وجود دارد. حوزه روابط کار و دولت بدون حل این مسائل نمی تواند چیزی را تغییر دهد.

حاجی اسماعیلی با اشاره به اینکه دولت بیش از 250 هزار میلیارد تومان بابت تامین اجتماعی بدهکار است، گفت: دولت ابتدا باید این بدهی را پرداخت کند چرا که صندوق تامین اجتماعی در قالب بیمه خود باید به کارگران خدمات ارائه کند اما پرداخت می کند. سازمان به دلیل افزایش هزینه ها با مشکل مدیریت مواجه است، بنابراین دولت باید تامین اجتماعی را رها کند و به کارگران بسپارد.

وی موضوع سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بازنشستگی را از دیگر موضوعاتی دانست که دولت باید دنبال کند و افزود: در حال حاضر صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری ​​با مشکلات و معضلات زیادی مواجه هستند و اگر دولت منابع مالی برای آن‌ها را در بودجه سالانه در نظر بگیرد. اگر این کار را نکنند، نمی توانند کار کنند، بنابراین دولت باید روی آنها سرمایه گذاری مولد داشته باشد تا در چند سال آینده روی پای خود بایستند، در غیر این صورت صندوق بازنشستگی در چند سال آینده با بحران های زیادی مواجه خواهد شد. سالها، از جمله ورشکستگی کامل. بود.

[ad_2]

Markus Saunders

درونگرا. نینجا دارای گواهی فرهنگ پاپ. نویسنده. مدافع غذا عاشق موسیقی پرشور.

تماس با ما