بودجه 1401 بر بازار سهام تأثیر داشت

[ad_1]

در رفتن غول های فولاد، معدن و پتروشیمی بورس تهران در معاملات روز یکشنبه با برخی نکات کلیدی در بودجه نوشته دولت ابراهیم رئیسی با فشار فروش مواجه شدند. افزایش قیمت گاز برای شرکت های فولادی و معدنی به ویژه فولاد باعث کاهش سود آنها می شود. در مورد پتروشیمی ها نیز افزایش نرخ خوراک از 10 سنت به 20 سنت باعث افزایش هزینه تولید آنها می شود.

به گزارش فرارو، در واقع با افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها، قیمت سوخت صنعتی نیز افزایش می یابد، چرا که دولت قصد دارد قیمت گاز صنعتی را به سطح نرخ خوراک پتروشیمی ها برساند که به شدت برای افراد فهرست شده زیان آور است. شرکت ها گاز به عنوان سوخت صنعتی می تواند هزینه های انرژی شرکت های فولادی را هفت برابر افزایش دهد.

افزایش قیمت گاز صنعتی و نرخ خوراک پتروشیمی ها حدود 94 هزار میلیارد تومان برای دولت هزینه داشته است. از سوی دیگر در بودجه سال 1401 دولت حق داشت از منافع معادن و اموالی که بورس از آن بیم داشت استفاده کند. دولت برای سال آینده حدود 40 هزار میلیارد تومان درآمد از معادن پیش بینی کرده بود که این رقم در بودجه 1400 10 هزار میلیارد تومان بود. همچنین یکی از اقلام بودجه به مالیات بر صادرات مواد خام و نیمه خام اختصاص دارد. این بند در بودجه 1400 سال گذشته لحاظ شده بود اما مشخص نیست مواد اولیه و نیمه خام چیست.

تاثیر بودجه 1401 بر بازار سهام;  تاثیر بر غول های فولادی، معدنی و پتروشیمی!بورس با بودجه اصلی دولت کجا رفته است؟
فردین آقابجرگی کارشناس بورس در گفتگوی فرعون وی با اشاره به اینکه بورس بیشترین تاثیر بودجه را بر خود متحمل شده است، گفت: بورس بازار پیشرو در اقتصاد است که تحولات آتی را سریعتر از سایر بازارها منعکس می کند.

وی افزود: بورس تاثیر منفی بر بودجه داشته است، زیرا با وجود اینکه در بودجه سخت‌گیری شده و هزینه‌های عمومی دولت کاهش یافته، نرخ حامل‌های انرژی و نرخ خوراک شرکت‌های بورسی افزایش چشمگیری داشته است. زمینه، شرکت‌های کالامحور که با افزایش نرخ حامل‌های انرژی صادرکننده هم هستند، به نوعی دولت را رها می‌کنند.

آقابزرگی با اشاره به اینکه درآمد مالیاتی دولت نیز 60 درصد افزایش یافته است، گفت: افزایش می یابد، از سوی دیگر با افزایش مالیات های مختلف در اقتصاد، حجم فروش کالاها و خدمات نیز کاهش می یابد که بر تولید و فروش شرکت ها در بازار تأثیر منفی خواهد گذاشت.

این فعال بورسی افزود: از سوی دیگر ابهام بازار از بین نرفته است، ابهام و بلاتکلیفی بورژوایی در مورد ادامه مذاکرات، حرکت نرخ ارز، شرایط نرخ سود و نحوه افزایش آن، نحوه تامین مالی، کسری بودجه دولت و فروش. اوراق بهادار.” و …، همچنان شک دارند، در این زمینه اگر کسی در اوایل سال اوراق دولتی می خرید تا الان بین 25 تا 30 درصد بازدهی داشت، بازدهی کل شاخص بورس در این مدت است. تقریبا صفر

آقابجرگی همچنین با بیان اینکه پیش بینی می شود بورس در فصل زمستان به معاملات ادامه دهد، تصریح کرد: با توجه به واقعیت های اقتصادی فعلی، بعید است بورس حداقل در کوتاه مدت رشد چشمگیری داشته باشد، البته با توجه به افت اخیر بورس. ” نمی توان افت شدید دیگری را متصور شد، اما رکود همچنان ادامه دارد، زیرا نقدینگی که قبلا در بورس وجود داشت، اکنون از بازار خارج شده و در بازارهایی مانند اوراق، سپرده های بانکی، سکه، طلا، ارز و … است. ..، از بین رفته است، زیرا بازدهی بازار نسبت به بورس در سال جاری بیشتر است، بنابراین با نگاهی به وضعیت فعلی بورس، ممکن است تصویر واضح نباشد.

[ad_2]

Todd Holland

متفکر. معتاد رسانه های اجتماعی متعصب الکل استاد وب. مبشر قهوه معمولی.

تماس با ما