(تصویر) فاجعه در گورستان تاریخی شهسا

[ad_1]

با گذشت 19 ماه از اولین اخطار تخریب شیرهای سنگی در این گورستان تاریخی شهسا در ایذه خوزستان، خبرها حاکی از نابودی تعداد زیادی شیر سنگی در این گورستان است.

به گزارش ایسنا، خردادماه سال گذشته امین داوودی، دبیر انجمن تاریخ دانشگاه شهید بهشتی با نمایش فیلمی از گورستان تاریخی شهسا در هفت کیلومتری شهر ایذه در استان خوزستان، اظهار داشت: سنگ‌کشی و مرمت سنگ. شیرها را شیرهای سنگی روی تخت اعلام کرد، اما هنوز نه نگهبان یا نشان نگهبان!

بقایای گورستان دوره صفویه در منطقه شهسوار ایذه خوزستان که در نزدیکی آن نقش برجسته ایلامی بر روی شهسوار قرار دارد و با هر بار بارش برف و باران با صخره ای صاف که بر فراز آن قرار گرفته اند، آسایش به تدریج از بین می رود و به تدریج فرسایش می یابد. این در حالی است که در کنار شیرهای سنگی گورستان که توسط قاچاقچیان تخریب می شود، آرام آرام این شاهکار در منطقه پاک می شود.

معماری تاریخی

این تصویر مربوط به ژوئن 2016 است

اکنون پس از گذشت یک سال و نیم از این همه هشدار، اخطار تخریب گسترده این قبرستان داده شده است.

صادق صحنی، فعال میراث فرهنگی می گوید: این مکان روی شهسا قبرستانی بی نظیر در شهر ایذه است که سنگ نگاره ها و سنگ نگاره های عیلامی از دوره صفویه و بنایی از دوره ایلخانی هنوز در آن نگهداری می شود. دو دهه پیش این منطقه به عنوان غنی ترین قبرستان شیرهای سنگی منطقه بختیاری در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود اما این منطقه به قدری مورد بی توجهی قرار گرفت که بیشتر شیرهای سنگی این منطقه منقرض شدند.

وی در بازگشت به گورستان شهسوار در چند روز گذشته با چشمان خود مشاهده کرد که بسیاری از شیرهای سنگی و مقبره های تاریخی این محوطه تاریخی یا ناپدید شده و یا به طور کامل ویران شده اند: هنگام بازدید، بسیاری از مقبره های تاریخی دیگر نیز ناپدید شده بودند. نقل مکان کرد.

صحنی شرایط نامناسب اقتصادی را عامل اصلی فاجعه گورستان تاریخی شهسوار می داند و می گوید: معتقدم میراث فرهنگی کشور در چند سال اخیر هیچ گاه تخریب نشده است، هرچند برخی همچنان نقشه راه را «فرهنگی شده» می دانند. بله، اما ابتدا تصمیم گیران وزارتخانه و مقامات محلی باید برای وضعیت میراث فرهنگی راه حل مناسبی ارائه دهند.

در این محوطه تاریخی و باستانی با وجود قانون حقوق ارث، هیچ گونه حصاری در اطراف قبرستان وجود ندارد و دفن اموات ممنوع است. او امروز می داند.

صحنی به موقعیت جغرافیایی این محوطه تاریخی و سایر سازه های اطراف آن توجه می کند و می گوید: در مجاورت گورستان شهسوار روستای تاریخی کول فرح قرار دارد که گنجینه سنگ نگاره ای منحصر به فرد از دوره ایلامی است که خوشبختانه به دلیل استقرار نگهبانان است. در این قسمت از آسیب یا آسیب دیدن آن جلوگیری شده است. انجام این کار برای گورستان در شهسا حداقل بهتر از منطقه محافظت می کند.

معماری تاریخی

معماری تاریخی

معماری تاریخی

معماری تاریخی

معماری تاریخی

معماری تاریخی

معماری تاریخی

معماری تاریخی

معماری تاریخی

معماری تاریخی

* عکس ها از صادق صحنه ای است

[ad_2]

Nigel Riley

تمرین کننده موسیقی دوستانه. گیک هاردکور توییتر. بیکن پژوه. متخصص زامبی برنده جایزه.

تماس با ما