جذاب ترین یافته های باستان شناسی سال 2021

[ad_1]

در رفتن طبق سنت هر سال، با نزدیک شدن به پایان هر سال، “بیشترین” اخبار آن سال شکوفا می شود و سال 2021 نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این گزارش قصد داریم با انتخاب یک سایت علمی جالب ترین یافته های باستان شناسی سال 2021 را در اختیار شما قرار دهیم. زیست شناسی بگذارید بدانیم که این می تواند برای بسیاری جالب باشد.

به گزارش فرارو، علیرغم همه مشکلات مرتبط با اپیدمی جهانی ویروس کرونا در سال 2021، اکتشافات باستان شناسی سال درخشانی را با چنین یافته هایی پشت سر گذاشتند. قدیمی‌ترین نقشه‌های اروپا، «شهر طلایی گمشده» در مصر و جغرافیای وسیع هند، که ممکن است بزرگ‌ترین در جهان باشد، برخی از اکتشافات ثبت شده در سال ۲۰۲۱ هستند. در ادامه می خواهیم شما را با این اکتشافات علمی جذاب آشنا کنیم.

1. بزرگترین جغرافیای هند

هنر صخره ای یا ژئوگلیف یک هنر زمینی بسیار باستانی است که در آن انسان ها از سنگ ها یا دیگر مصالح زمینی برای خلق شاهکارهای روی زمین استفاده می کنند. باستان شناسان اکنون تپه ای عظیم به مساحت 20.8 هکتار را در نزدیکی مرز هند و پاکستان در صحرای هند کشف کرده اند که دارای خطوط مارپیچی زیادی است.

جذاب ترین یافته های باستان شناسی سال 2021

این تپه ها به قدری بزرگ هستند که اگر بخواهید در کنار آنها قدم بزنید باید 48 کیلومتر را طی کنید. قدمت این ژئوگلیف حدود 150 سال تخمین زده می شود، اما هدف از ساخت آن هنوز مشخص نیست. این جغرافیا به ندرت از روی زمین دیده می شود و اولین بار توسط تیمی از محققان که با استفاده از Google Earth به تجزیه و تحلیل چشم انداز پرداختند، شناسایی شد.

2. شهر گمشده طلا در مصر

در سال 2021، باستان شناسان “شهر طلایی گمشده” را در نزدیکی اقصر مصر کشف کردند. این شهر توسط فرعون آمنهوتپ سوم که بین سال های 1391 تا 1353 قبل از میلاد حکومت می کرد، تأسیس شد. این شهر دارای خانه‌های متعدد، ساختمان‌های اداری، نانوایی بزرگ، تولید آجر سفالی و چندین محل دفن است. اسناد تاریخی نشان می دهد که آمنهوتپ سوم دارای سه کاخ سلطنتی در شهر بوده و کاوش های باستان شناسی در این شهر در حال انجام است. نام این شهر در منابع باستانی بسیار ذکر شده است، اما مکان آن هنوز برای دانشمندان ناشناخته است. ژائو هاواس، وزیر سابق باستان شناسی و باستان شناسی که رهبری کاوش ها در شهر طلایی را بر عهده داشت، گفت: بسیاری از مکان های باستان شناسی خارجی برای مدت طولانی در حال جستجو در شهر بوده اند و هرگز پیدا نشده اند.

جذاب ترین یافته های باستان شناسی سال 2021

3. اولین فردی که به صلیب میخ می شود

اخیراً باستان شناسان در کمبریج بریتانیا جسد مردی بین 25 تا 35 ساله را پیدا کردند که به صلیب میخ شده بود. یافته های عملی حاکی از آن است که این مرد بین قرن سوم و چهارم پس از میلاد محکوم شده است که در نوع خود جالب است. حداقل در یک استخوان پاشنه او یک میخ پیدا شد و دستانش به صلیب میخ شده بود. وضعیت این فرد به حدی بود که احتمالاً خفه شده بود. باستان شناسان دریافته اند که استخوان های پاهای او نازک است، به این معنی که قبل از اینکه به صلیب میخ شود، مدت زیادی در دیوار حبس شده بود. نکته قابل توجه در مورد این کشف این است که نمونه های بسیار کمی از مجازات مصلوب شدن تاکنون در امپراتوری روم یافت شده است و این کشف اولین نمونه ای است که مجازات مصلوب شدن در آن اثبات شد.

جذاب ترین یافته های باستان شناسی سال 2021

4. قدیمی ترین نقشه اروپا

محققان دریافته اند که مجموعه ای از حکاکی های سنگی 4000 ساله از فرانسه قدیمی ترین نقشه اروپا است. به گفته محققان، این سنگ مجموعه‌ای از خطوط را نشان می‌دهد که رودخانه اود و دره‌های اطراف آن در غرب فرانسه را نشان می‌دهد که مساحتی معادل 18.6 مایل در 13 مایل (30 کیلومتر در 21 کیلومتر) را پوشش می‌دهد. اگرچه این سنگ در سال 1900 کشف شد، اما مطالعات علمی جدید با استفاده از فتوگرامتری برای ایجاد یک تصویر سه بعدی بسیار دقیق نشان داده است که کنده کاری یک نقشه را ایجاد می کند. گفته می شود که چنین نقشه ای توسط یک حاکم محلی برای نمایندگی قلمرو خود طراحی شده است.

جذاب ترین یافته های باستان شناسی سال 2021

5. عاشقان باستان

دانشمندان چینی اخیرا یک مقبره باستانی در حدود 1500 سال پیش کشف کرده اند که شامل یک مرد و یک زن است. این استخوان ها به گونه ای چیده شده بودند که دانشمندان چینی معتقدند یکدیگر را در آغوش گرفته اند. کیان وانگ، محقق ارشد و دانشیار علوم زیست پزشکی در کالج دندانپزشکی تگزاس A&M می گوید: «این اولین کشف از این دست در چین است. گفته می شود این مرد بین 29 تا 35 سال سن داشت و جراحات جزئی از جمله شکستگی دست و فقدان انگشت راست داشت، اما زن 35 تا 40 ساله جراحت مشخصی نداشت. این موضوع باعث شده تا دانشمندان استدلال کنند که این مرد ممکن است جان خود را در یک تصادف از دست داده باشد، همسرش ممکن است به دلیل جدایی خودکشی کرده باشد و بازماندگان نیز همانطور که می‌خواستند دفن شده باشند.

جذاب ترین یافته های باستان شناسی سال 2021

6. قدیمی ترین گورستان حیوانات خانگی جهان

یک قبرستان حیوانات خانگی با قدمت 2000 سال که شاید قدیمی ترین نمونه شناخته شده در جهان است، در بندر برنیس در سواحل دریای سرخ مصر پیدا شده است. حیوانات مدفون در این گورستان به مرگ طبیعی مرده اند و با آنها مهربانانه رفتار شده است. این جالب است، زیرا گورستان های دیگری از حیوانات خانگی قبلاً در مصر شناسایی شده بود، اما بیشتر آنها قربانی شدند.

جذاب ترین یافته های باستان شناسی سال 2021

در این گورستان حیوانات خانگی، باستان شناسان انواع حیوانات از جمله یک سگ بزرگ را پیدا کردند که در یک حصیر برگ نخل پیچیده شده بود. آنها همچنین سگ ها و گربه های ولگردی را پیدا کردند که در زمان مرگ بسیار پیر بودند و احتمالاً از صاحبانشان برای غذا کمک گرفته بودند. مارتا اوسیپینسکا، باستان شناس ارشد آکادمی علوم لهستان، می گوید: “یافته های ما نشان می دهد که در گذشته های دور، ما انسان ها باید با حیوانات همراه شویم.” از 585 بقایای کشف شده، 536 گربه، 32 سگ، 15 میمون، روباه و باجا هستند که هیچ کدام مومیایی نشده اند، اما برخی در تابوت های موقت قرار داده شده اند.

7. میدان خورشید (رژه) 11 هزار ساله

باستان شناسان یک محوطه ماقبل تاریخ 11000 ساله را در ترکیه کشف کردند که امروزه به نام Karahantepe نامیده می شود که بیشتر برای رژه های ماقبل تاریخ استفاده می شد، جایی که مردم از ساختمانی با ستون هایی به شکل سقوط و کنده کاری های انسانی عبور می کردند. نجمی کارول، استاد باستان شناسی ماقبل تاریخ در دانشگاه استانبول، در مقاله ای که در مجله ترکی باستان شناسی و قوم نگاری دارگیسی منتشر شده، می نویسد: «همه ستون های ساخته شده به شکل کاذب هستند. البته حفاری‌های این سایت که از سال ۲۰۱۹ آغاز شده و همچنان ادامه دارد، نشان می‌دهد که این ساختمان بخشی از یک مجموعه بزرگ‌تر است. این قدیمی ترین سازه ساخت بشر است.

جذاب ترین یافته های باستان شناسی سال 2021

8. قدیمی ترین یادبود جنگ

باستان شناسان می گویند گورستان 4300 ساله در تل بنات در سوریه ممکن است قدیمی ترین یادبود جنگ شناخته شده در جهان باشد. این سایت حاوی اجساد حداقل 30 جنگجو از جمله اسب و سلاح های آنها است. نکته قابل توجه، کتیبه‌های بین‌النهرین باستان نیز نشان می‌دهد که اجساد قربانیان جنگ در یک ساختار بسیار سازمان‌یافته در این منطقه قرار گرفته است. آن پورتر، استاد مطالعات تمدن و خاورمیانه در دانشگاه تورنتو و یکی از محققان این مطالعه، در بیانیه‌ای گفت: یافته‌ها نشان می‌دهد که «افراد باستانی مانند ما به کشته‌شدگان در جنگ احترام می‌گذارند».

جذاب ترین یافته های باستان شناسی سال 2021

9. مرد اژدها

دانشمندان چینی از کشف گونه جدیدی از انسان خبر دادند که آن را “هومو لانگی” به معنای “مرد اژدها” می نامند. این کشف از بررسی مجدد جمجمه ای که در سال 1933 یافت شد، حاصل شد، اما در چاهی پنهان بود تا اینکه پس از 85 سال اشغال چین توسط ژاپنی ها، دوباره کشف و مورد مطالعه قرار گرفت. این جمجمه شبیه جمجمه بزرگ هومو ساپینس است و مطالعات نشان داده است که مرد اژدها ممکن است نزدیکترین گونه شناخته شده به هومو ساپینس (نوع انسان مدرن) باشد.

جذاب ترین یافته های باستان شناسی سال 2021

مشخص نیست که انسان اژدها چه زمانی برای اولین بار ظاهر شد و چه زمانی منقرض شد، اما دانشمندان دریافته اند که جمجمه بین 309000 تا 138000 سال قدمت دارد. برخی از دانشمندان این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا اژدهای انسان واقعاً گونه‌ای جدید از انسان است و معتقدند که جمجمه باید متعلق به دنیسوف، انسانی با برخی فسیل‌های شناخته شده باشد.

10. قدیمی ترین نقاشی ارواح

یکی از متصدیان موزه حکاکی‌هایی از یک لوح 3500 ساله بابلی را که به سختی با چشم غیر مسلح دیده می‌شود، قدیمی‌ترین تصویر از یک روح شناسایی کرده است. این نقاشی مربوط به روح مرد است، ریش دارد و زمانی که زنی او را با طناب به دنیای زیرین هدایت می کند، شیطانی به نظر می رسد. این تصویر جادویی دارد که در شرف از بین رفتن است. جادوگر روح را به سمت مجسمه ای می فرستد و به خدای خورشید می گوید که پس از مرگ روح را زنده کند. خط آخر طلسم هشدار می دهد “پشت سر خود را نگاه نکن”. این لوح در موزه بریتانیا است و در قرن نوزدهم کشف شد، اما تا همین اواخر کشف نشده بود.

جذاب ترین یافته های باستان شناسی سال 2021

منبع: زیست شناسی

ترجمه: مصطفی جرفی-فرارو

[ad_2]

Gabriel Osborne

شیطان متعصب توییتر. حشره پرشور اینترنت. مبشر وب. ماون آبجو. پیشگام موسیقی.

تماس با ما