در وین چه خبر است؟

[ad_1]

در رفتن علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین، گفت: در نتیجه گفت وگوها و نشست های چند روز گذشته در سطح کارشناسان و مقامات ارشد مذاکره کننده، موضوعات قابل مذاکره بر سر موضوع اختلافات و گستره بین طرفین است. در حال کاهش است.”

به گزارش فرارو، معاون وزیر امور خارجه ایران درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین با هدف رفع تحریم ها تصریح کرد: ما دو نکته اساسی داریم که به نظر من باید آنها را از هم جدا کنیم. اختلاف بین طرفین در مورد موضوعات مورد مذاکره یک موضوع است. نکته دیگر تفاوت موضع دو طرف در مورد مسائل مذاکره است. یعنی بحث بر سر بسیاری از موضوعاتی بود که زمانی بین طرفین اختلاف وجود داشت. نکته دوم نقش دو طرف در گستره موضوعاتی است که بر سر آن به توافق رسیده ایم.

یک منبع ایرانی با اشاره به مذاکرات وین به الجزیره گفت اروپایی ها موضوعاتی را مطرح می کنند که روند مذاکرات را کند می کند، در حالی که مذاکرات وین در جریان است و به پیشنهادات ایران توجه می شود. این منبع تاکید کرد که سه کشور اروپایی نکات اغراق آمیزی را بیان می کنند و روند مذاکرات را کند می کنند.

در وین چه خبر است؟جو مذاکرات از دور هفتم مثبت بوده است
علی بیگدلی کارشناس مسائل بین الملل است گفتگوی فرعون وی با اشاره به اینکه در یک هفته از آغاز دور هفتم و هشتم مذاکرات در وین اتفاقات زیادی افتاده است، گفت: توافق حاصل شده است.

وی در ادامه افزود: سفر منطقه ای بن سلمان ولیعهد عربستان به کشورهای عربی، تهدیدات آمریکا علیه روسیه و چین، تهدیدات نظامی آمریکا و اسرائیل علیه ایران و سفر رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به خاورمیانه و بازگشت علی باقری کنی به مسکو. باز هم حضور امیر عبدالله در وین و همچنین در جامعه و از سوی دیگر دیدار با مسئولان برای تغییر وضعیت برجام بسیار مهم است.

بیگدلی گفت: سفر وزرای امور خارجه به ملت نیز در این میان بسیار معنا داشت و با توجه به اینکه مراجع تقلید در این دیدارها بر وضعیت نامناسب معیشتی همه مردم تاکید داشتند، دولت تا حد امکان این امر را تحمل نخواهد کرد. ” توافق کنید و سایر ارکان نظام را به تفرقه بیندازید، زیرا برخی از گروه های تندرو همچنان مخالف توافق هستند، اما به نظر من هر دو طرف از نقش خود دور شده اند. با این ملاحظات، با توجه به مواضع اخیر همه طرف ها در شورای امنیت سازمان ملل متحد، به نظر می رسد این توافق در دسترس باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین درباره نحوه اجرای توافق احتمالی توضیح داد: به نظر می رسد با توجه به محدودیت های آمریکا در فروش نفت و میعانات گازی و برخی قراردادهای صنعتی، توافق گام به گام یا گام به گام اجرایی شود. مواد معدنی و بانکداری محدودیت ها. و نقل و انتقالات اقتصادی را متوقف کنید و در مقابل ایران رونق بالا به ویژه رونق 60 درصدی را متوقف خواهد کرد.

یکی از بحث برانگیزترین موضوعات بین ایران و آمریکا، موضوع ضمانت های ارائه شده از سوی ایران است که در این راستا، تضمین هایی است که دولت مبنی بر عدم عقب نشینی رئیس جمهور بعدی آمریکا داده است. از برجام در سال 2024 وی گفت: در این زمینه، خود بایدن پیشنهاد داده است که برجام تا سال های 2025 و 2050 تمدید شود، در حالی که آمریکا به این نتیجه رسیده است که خروج از برجام اشتباه بوده است.

بیگدلی افزود: از یک سو چون ایران و آمریکا دو شباهت دارند اولاً هر دو به دنبال مذاکره هستند و ثانیاً هر دو کشور از جنگ دوری می کنند که این شباهت ها باعث می شود دو طرف به توافق برسند.ایران و آمریکا کشورها باید به تعهدات خود عمل کنند.

در وین چه خبر است؟همه طرف های برجام خواهان توافق هستند
امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین الملل گفتگوی فرعون وی گفت: نکته کلیدی در دور هشتم مذاکرات این است که همه طرف ها خواهان توافق هستند. مذاکره شد.” این موضوع جاری است و هر طرف خط داستانی خود را دارد، اما این فضای مثبت می تواند مانند روزهای گذشته تیره و تار باشد و به نوعی می توان گفت که این تبادل نظر در مذاکرات ادامه خواهد داشت.

وی افزود: این مهم است که ببینیم چه زمانی دو طرف برای دستیابی به توافقات لازم به یک نقطه مشترک دست پیدا می کنند، اما همانطور که گفته شد اکنون همه طرف های برجام و همه کشورهای منطقه به جز اسرائیل خواهان احیای برجام هستند. هنوز مشخص نیست که او پس از ترک پست چه خواهد کرد.

ابوالفتح با اشاره به مهم ترین اختلافات ایران و آمریکا بر سر بورژوازی گفت: در حال حاضر مهمترین خواسته ایران لغو تحریم های ضدبورژوایی تحت هر عنوانی از سوی آمریکاست. گارانتی و غرامت ایالات متحده وجود دارد. خواسته های دیگر ایران، اما دو مورد مهم برای ایران لغو و راستی آزمایی تحریم هاست که در صورت تحقق، احتمالاً دو شرط دیگر نادیده گرفته می شود.

کارشناسان مسائل بین‌الملل در ادامه گفتند: از سوی دیگر آمریکا اعلام کرده است که همه تحریم‌ها را لغو نمی‌کند، اما قصد ندارد همه تحریم‌های ضد برجامی را با بازی با کلمات لغو کند، ایران موافقت می‌کند در مورد سایر موارد مذاکره کند. مسائلی مانند موشک ها و مسائل منطقه ای و به نوعی برجام پلاس را برقرار کنند.

[ad_2]

Sadie Kirk

کارشناس فرهنگ پاپ. موسیقی نینجا. عاشق غذا. نویسنده. دوست حیوانات در همه جا. گورو معمولی بیکن.

تماس با ما