در پشت صحنه، کیسه هوای خودروهای داخلی در تصادف باز نمی شود

[ad_1]

در رفتن علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس به تشریح تصادف بهبهان پرداخت و گفت: هیچ یک از 59 خودروی درگیر ایربگ باز نکرده بودند. این می تواند بابی باشد تا بالاخره بتوانند راه حلی برای مشکل بیاندیشند.

به گزارش فرارو، نایب رئیس کمیسیون صنعت مجلس افزود: سازمان ملی استاندارد آزمایشگاه مناسبی برای تست خودروها ندارد، وظیفه راه اندازی آزمایشگاه خودروها را بر عهده دارد.

وی افزود: جریمه ها به تنهایی مشکل تولید خودرو ما را حل نمی کند، اگر بخواهیم مشکل را حل کنیم باید به سمت رقابتی شدن صنعت خودرو و تقویت بخش خصوصی در این زمینه حرکت کنیم که مجموعه این عوامل ممکن است خودروساز را وادار کند. خود را یک رقیب احساس کنید و از نظر کمی و کیفی با هم مقایسه کنید، در این صورت خودروساز برای ارتقای کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش تلاش می کند.

ما همه راه ها را بسته ایم و مقایسه ای وجود ندارد، خودروهای خارجی وارد نمی شود یا بخش خصوصی را تقویت می کنیم و بازار عملاً فقط در اختیار این خودروسازان است و انگیزه ای برای بهبود آنها وجود ندارد زیرا بازار خودرو مال آنهاست قرعه کشی شروع شد بله و همه در صف هستند پس انگیزه ای برای بهبود آنها وجود ندارد و برای حل مشکل باید به سمت رقابتی شدن تولید خودرو حرکت کرد و علاوه بر واردات باید تقویت هم کرد بخش خصوصی ما می گوییم صنعت خودرو مشکل دارد، آن را حل نمی کنیم و برای مردم فرقی نمی کند.

تصادف ناخودآگاه
پشت صحنه باز نشدن ایربگ خودروهای داخلی در تصادفات اخیر استچرا خودروهای ایرانی ایمن نیستند؟

امیرحسن کاکی، مدیر گروه نیروی محرکه، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت گفتگوی فرعون وی با اشاره به اینکه ایرادات قطعه سازان در تصادفات اخیر به هیچ وجه مطرح نشده است، گفت: تولیدکنندگان ایربگ باید پاسخگوی عدم کارکرد ایربگ خودرو در تصادفات اخیر باشند، بله، اما ساکتا مسئولیت اصلی این مشکل را بر عهده گرفت. و با پرداخت غرامت 7 نفر از جان باختگان این حادثه ورشکست شد.

وی افزود: راه پیشگیری از چنین حوادثی این است که قطعات تولید شده در صنعت خودرو به ویژه قطعاتی که در بحث ایمنی مورد استفاده قرار می گیرند باید کامل و جامع باشد، به این معنا که باید تحقیق، توسعه و همچنین تست ایمنی و کیفیت انجام شود. که متاسفانه تاکنون پیگیری نشده است.

وی ادامه داد: در گذشته قطعات تولید شده در داخل کشور از شرکت های خارجی مجوز می گرفتند و این تولیدکنندگان مسئولیت کیفیت و اصالت قطعات خود را بر عهده می گرفتند، اما در سال های اخیر به دلیل مشکلات تاییدیه و یکپارچه سازی قطعات، بسیاری از افراد صلاحیت لازم را نداشتند. هنگام بحث در مورد محصول، باید فقط یک موضوع مالی نباشد، بلکه باید یک سیستم تضمین کیفیت دقیق باشد.

وی با بیان اینکه بر اساس ماده 56 برنامه ششم توسعه کشور، سازمان استاندارد و وزارت صمت باید امکانات تست ایمنی خودرو را توسعه دهند، افزود: بله، اما متاسفانه کشور ما چنین امکاناتی ندارد، هزینه تحقیق و توسعه و تست های ایمنی و نوردهی بسیار بالاست و این هزینه ها در مواقعی که تولید زیاد باشد سودمند است اما به دلیل تیراژ پایین تولید در کشور به طور کلی این تست ها و تضمین کیفیت تست ها و تصادفات جاده ای در ایران انجام نمی شود.

کار شکست می خورد!

وی افزود: از سوی دیگر بحث تولید قطعات در این زمینه بسیار مهم است، در حالی که در دنیا تنها پنج شرکت قطعه ECU تولید می کنند، اما 4، 5 سازنده داریم که این قطعه را می سازند، وضعیت را نشان می دهد. استاندارد آن چیزی نیست که باید باشد، ACU، از طرف دیگر، یک تراشه کامپیوتری ساده است که ممکن است یک دانشجوی سال چهارم مهندسی برق بگوید می تواند آن را بسازد، اما ساخت یک بحث است. و مهمتر از همه، قابلیت اطمینان و کیفیت قطعات است. شما تضمین می کنید این قطعه کاملا سالم است و می توانید کیفیت را تضمین کنید و در قبال کیفیت قطعه ساخته شده خود مسئول و مسئول باشید.

کاکایی با اشاره به اینکه صنعت خودروسازی صنعت عظیمی است، گفت: در این زمینه زنجیره تامین بسیار مهم است، در صورت بروز حادثه پاسخگو باشیم اما متاسفانه در کشور با چنین وضعیتی مواجه نیستیم.

او بر این موضوع تاکید کرد افرادی که با محصولات خود جان مردم را به خطر می اندازند باید جدی گرفته شوند. وی افزود: باید با مقصران این حوادث به نحوی برخورد و مجازات شود تا این موضوع درس عبرتی برای دیگران شود تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم و در این زمینه سیستم کنترل کیفی در خودرو و قطعات یدکی نیز وجود دارد. صنعت بسیار مهم است.” اما به دلیل مشکلات مالی بین دو صنعت و همچنین بحث تایید، کنترل کیفیت و سیستم تضمین کیفیت در این سال ها جدی گرفته نشده است. از خرید مواد اولیه گرفته تا اختلافات طراحی و تولید و همچنین نیروی انسانی همه چیز باید به دقت ارزیابی شود اما در کشور ما این اتفاق نیفتاده است.

نقطه از دست رفته در تصادف ناخودآگاه

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: در هنگام تصادف خودرو مخزن نباید منفجر شود و مخزن باید خرد شود. این به این دلیل است که تست های ایمنی و تست های جاده به درستی انجام نمی شود.

کاکایی در ادامه گفت: بنابراین باید در سیستم کنترل کیفی و استانداردهای صنعتی در این زمینه تجدید نظر جدی صورت گیرد چرا که توسعه صنعتی تنها با توان پول یا آموزش نیروی انسانی محقق نمی شود. برعکس، وقتی با یک صنعت توسعه یافته روبرو هستیم، مسئولیت آن را بر عهده خواهد گرفت. این بدان معناست که صنعتگر هنگام تولید قطعه یا محصول باید مسئولیت پذیر باشد، بنابراین سیستم کنترل کیفی کشور در تولید قطعات و همچنین خدمات پس از فروش باید جدی گرفته شود تا چنین اتفاقاتی رخ ندهد.

[ad_2]

Howard Gaines

مزاحم عمومی کافه قهوه. موسیقی نینجا. طرفدار فرهنگ پاپ

تماس با ما