به دنبال افول طبقه متوسط

[ad_1]

در رفتن کارشناسان اقتصادی معتقدند میانگین رشد اقتصادی ایران در یک دهه گذشته نزدیک به صفر بوده است، در شرایطی که کیک اقتصاد ایران بزرگتر شده است، مانند سالی که برجام امضا شد و کشور رشد اقتصادی را تجربه کرد، اما مردم این بهبود را احساس نمی کنند. در زندگی آنها، زیرا مزایای این کیک در حال رشد به تنهایی یک جیب کوچک از دانشگاه است.

به گفته فراریان، زمانی که توزیع ثروت و درآمد در جامعه عادلانه نباشد، شاهد بوده ایم اکثریت جامعه که 5 یا 6 دهک درآمدهای پایینی دارند، روز به روز از نظر معیشتی و درآمدی به نرمی خود می پردازند. دست و پنجه از سوی دیگر عرشه های 5 یا 6 وارداتی روز به روز ثروتمندتر می شوند و طبقه متوسط ​​نیز به تدریج از بین می رود و در نتیجه یک اقلیت در نهایت ثروتمند و از نظر اقتصادی مسلط و اکثریت فقیر و تهدید می شود. قدرتی که باید با آن روبرو شویم.

حذف طبقه متوسط ​​از نظر اقتصادی؛  آیا مضاعف ثروتمند و ثروتمند هنوز در فرم است؟طبقه متوسط ​​چیست؟
وحید شقاقی، کارشناس مسائل اقتصادی شهری گفتگو با فرارو وی با اشاره به حذف طبقه متوسط ​​از نظر آثار اقتصادی تحت فشار تحریم ها در چند سال اخیر، گفت: اتفاقاً می توان گفت طبقه متوسط ​​کاتالیزور رشد اقتصادی در جوامع مختلف و هر جامعه ای است. کشوری که موفقیت های طبقه متوسط ​​بیشتری دارد کشور هم بزرگ است اما در کشور ما متأسفانه طی چند سال گذشته به دلیل افزایش فشارهای اقتصادی، افزایش تحریم ها منجر به افول طبقه متوسط ​​شده است.

وی افزود: اگر طبقه متوسط ​​با همان سرعت از بین رفتن حرکت کند، از نظر اجتماعی شاهد تغییر در وضعیت اجتماعی کشور خواهیم بود و کشور روز به روز با جمعیت فقیرتر مواجه خواهد شد، پوشش مناسب ، در برابر شرایط نامطلوب زیادی مقاومت خواهد کرد. در این راستا باید صد و پنجاه نفر به سیاستمداران متوسل شوند تا از گسترش فقر، تضعیف و شکوفایی جلوگیری کنند و در مقابل با استفاده از سیاست، اجازه توزیع مجدد ثروت، افزایش لایه چاق و چاق شده داده شود. نوعی عدالت اجتماعی باید اجرا شود.

شقاقی با بیان اینکه طبقه متوسط ​​باید در جامعه ظهور کند و به قدرت اصلی کشور تبدیل شود، گفت: متأسفانه سال هاست که این موضوع مطرح نمی شود چرا که فقر روز به روز افزایش یافته و نابرابری ها و نارضایتی های شدید اجتماعی به وجود آمده است.

این استاد دانشگاه افزود: از بین رفتن طبقه متوسط ​​اقتصاد کشور را تضعیف کرده است که این موضوع در نهایت منجر به کاهش قدرت خرید مردم و کاهش رفت و آمد آنها شده است. برای تغییر این وضعیت باید اصلاحات ساختاری عمیقی در حوزه های مختلف اقتصادی صورت گیرد تا بتوانیم منتظر تغییر شرایط باشیم.

شقاقی با اشاره به اینکه با اصلاحات ساختاری در نظام مالیاتی، بانکی و یارانه ها باید بازتوزیع ثروت انجام شود، خاطرنشان کرد: برای تضعیف، طبقه متوسط ​​محروم می شود وگرنه طبقه متوسط ​​روز به روز کوچکتر می شود و مردم این کلاس به عنوان بخشی از اقشار در نظر گرفته خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: گسترش بنگاه های اقتصادی و متوسط، گسترش همکاری ها، تمرکز بر کارآفرینی، افزایش مشارکت مردمی در فعالیت های اقتصادی و همچنین سایر اقداماتی که باید برای بهبود بانکی و مالی انجام شود، باید دنبال شود. این به همه مردم بستگی دارد که بتوانند آنچه را که می خواهند انجام دهند، مشغول شوند، در اثر گسترش و فقر فقیر شوند، در غیر این صورت جامعه از دو جهت به یک اقلیت ثروتمند و یک اکثریت فقیر تبدیل می شود. انقراض طبقه متوسط ​​و تقسیم جامعه مانع از ثروتمندان و فقرا شد.

[ad_2]

Cornelius Mcgrath

درونگرا. قهوه خور. کاوشگر. متخصص تلویزیون بشارت بیکن لاعلاج. طرفدار فرهنگ پاپ

تماس با ما