دلیل عدم وجود «شیء» در عرصه بین المللی

[ad_1]

فارو- سینگلتون کارشناس ارشد بنیاد دموکراسی در چین و دیپلمات سابق وزارت امور خارجه است. او بر آسیای شرقی، انجام مسئولیت ها در دولت ایالات متحده و برنامه های حساس امنیت ملی تمرکز کرده است. او به کمیته های نظارتی کنگره و کاخ سفید در مورد طیف وسیعی از مسائل، از جمله گسترش حضور نظامی چین در خارج از کشور و تأثیرگذاری بر چین و کره شمالی مشاوره داده است.


به گزارش فرارو، روزنامه فارین پالیسی. شاید این روزها تصویر شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در اخبار منتشر شود، اما در زندگی واقعی، شی از صحنه جهانی ناپدید شده است. او بیش از 700 روز است که در مجمع عمومی سازمان ملل در پکن، اجلاس G20 در رم و اجلاس آب و هوای سازمان ملل در سال گذشته در گلاسکو اسکاتلند شرکت نکرده است. ناپدید شدن شیدین در زمانی اتفاق می افتد که او و حزب کمونیست چین با بادهای شدید مخالف داخلی از جمله کمبود شدید انرژی، افزایش بیکاری و فروپاشی بازار املاک و مستغلات روبرو هستند.

وضعیت فعلی بسیار متفاوت از اپیدمی قبلی کرونا است. شی جین پینگ قبل از شیوع اپیدمی سلطنتی، با اطمینان در مورد ایجاد نظم جهانی جدید صحبت کرد که اساس آن افتخار چین و کشورش بود. با این حال، امتناع شیدین از سفر به خارج از چین نشان‌دهنده تمایل او برای ماندن در خط مقدم کمپین کروناویروس چین است که تأثیر مخربی بر تولید صنعتی داشته است. با این حال، شیوع بیماری عروق کرونر دلیل اقامت او در پکن نبود. موضوع دیگری که به نظر می رسد “شی” را در شب بیدار نگه داشته است، ترس فزاینده از مخالفت جناح های داخلی حزب کمونیست چین با حاکمیت آن است.

با رو به زوال اقتصاد چین و موقعیت جهانی، شی جین پینگ، پس از نزدیک به یک دهه قدرت، به سرعت متوجه شد که حداقل می‌خواهد دن کیشوت پیرو کامل حزب کمونیست چین و یک محرم مطلق باشد. بسیار ایده آلیست و بدتر از همه احمقانه. در حالی که تنها 10 ماه تا بیستمین کنگره حزب کمونیست چین باقی مانده، انتظار می رود شی جین پینگ برای سومین دوره بی سابقه به عنوان دبیرکل این حزب انتخاب شود.

شی در نوامبر گذشته هشدار داد: “اگر مهربان باشید، مردم در نهایت خواهند مرد.” این گونه اظهارات مبهم نشان از اعتماد به نفس و تسلط رهبر ندارد.

در جریان ششمین پلنوم مجمع نخبگان حزب کمونیست چین، شی جین پینگ قطعنامه ای تاریخی ارائه کرد که محدودیت دو ساله و پنج ساله رهبران حزب را برای چندین دهه لغو کرد. با انجام این کار، شی در واقع خود را در کنار رهبر بزرگ چین مائو تسه تونگ قرار داد. با این حال، شی جین پینگ خود را در صفوف ناراحت کرد و آشکارا هشدار داد که “گروه ها، باندها و گروه های ذینفع درون حزب به شدت تحت تعقیب و مجازات قرار خواهند گرفت.” شی در این زمینه به رهبران حزب کمونیست چین که منافع خود را بالاتر از اتحاد حزبی قرار می دهند هشدار داد و گفت که هیچ عذرخواهی برای آنها وجود نخواهد داشت. توضیح ساده شیدین برای امتناع از ترک چین و فشار بیش از حد او برای جلب وفاداری اعضای حزبش نشان می دهد که او درک می کند که روز به روز ضعیف می شود.

جای تعجب نیست که شی از اشاره به اصلاحاتی که توسط دنگ شیائوپینگ، رهبر سابق چین آغاز شده بود، خودداری کرد، زیرا دنگ با پرستش فردی مخالف بود و خواستار لغو انتصابات سیاسی مادام العمر بود. در حالی که این شیء به شکلی عجولانه و آشفته سعی در تحکیم قدرت خود دارد.

اظهارات ماه نوامبر شی جین پینگ تا روز سال نو محرمانه باقی ماند و بخش های کلیدی سخنرانی او در مجله نظری کیوشو حزب کمونیست چین منتشر شد. تصادفی نبود که این احساسات شش هفته پس از پلنوم حزب ابراز شد. اولین روز از مهمترین روز سال تقویمی، زمانی که “شیء” به قدرت رسید، تهدیدی جدی برای اعضای حزب کمونیست چین بود. او می خواست به اعضای حزبش پیام بدهد: امسال در صف بایستید وگرنه عواقب منفی خواهید داشت.

شی در اوایل دسامبر 2021 صدای واضحی داشت و بر استراتژی «امنیت ملی» دولتش تأکید داشت، اصطلاحی که در زبان ماندارین بیشتر برای توصیف تهدیدات داخلی استفاده می‌شود تا مشروعیت حزب کمونیست چین. برای چالش های نظامی یا ژئوپلیتیکی. در صدر فهرست تهدیدها در سال 2022 تنها تهدید «ثبات» نبود. در عوض، شی به طور فزاینده ای مفهوم «امنیت دولتی» را به این معنا معرفی کرده است که هر تهدیدی برای دولت در نهایت تهدیدی برای حزب است. چنین تأکیدی بر پیشگیری و کنترل برای حفظ یک انسجام اجتماعی واضح نشان‌دهنده رویکردی فعال‌تر برای حکمرانی است. اعضای حزب شیعه تلاش می کنند این تصور را تقویت کنند که دولت مرکزی باید هوشیار باشد تا قدرت و موقعیت اصلی رهبری خود را حفظ کند.

نگرانی شی جین پینگ برای امنیت رژیم در اواخر دسامبر با مخاطبانی که تقریباً همه اعضای کمیته دائمی هیئت تصمیم‌گیری ارشد چین را شامل می‌شد، در میان گذاشته شد. شی از همه حاضران خواست تا به دنبال حفاظت از قدرت رهبری متمرکز و متحد حزب باشند. به عبارت دیگر، شی از رهبران حزب خواست وفاداری شخصی خود را به او نشان دهند. اعضای کمیته دائمی چند بار این تعهد را در سال های اخیر تکرار کرده اند؟ بارها بی شمار البته شگفت‌انگیزترین سؤال این است که اگر به قول خودش واقعاً به آینده سیاسی خود اعتقاد دارد، چرا باید از آنها بشنود که آشکارا اعلام کنند که “شیء” وفاداری خود را با او حفظ کرده است؟

اگر منصف باشیم، «شیء» مدت‌هاست که در پی آن بوده است تا اعتماد به نفس را به عنوان وسیله‌ای برای پنهان کردن ناامنی‌ها و بدگمانی‌های عمیق در مورد نزدیکان خود نشان دهد. شجاعت شی جین پینگ، که اقتصادش پس از بحران مالی 2008 به سرعت بهبود یافته است، حتی قوی تر است.

با این حال، رشد اقتصادی چین در ماه های پایانی سال گذشته به شدت کاهش یافت. بخشی از این روند نزولی را می توان در سوءمدیریت تسهیلات جستجو کرد، از جمله برنامه نظارتی گسترده آن با هدف “جلوگیری از گسترش بی نظم سرمایه” نه تنها در بخش فناوری، بلکه در کل اقتصاد چین. عوامل دیگر شامل تعطیلی کارخانه ها به عنوان بخشی از سیاست چین برای مبارزه با کووید-19 و همچنین افزایش قیمت مواد خام و نیروی کار است. به هر دلیلی، کاهش رشد اقتصادی چین آشکارا اعضای حزب کمونیست چین را ترسانده است. واضح است که مقامات بلندپایه چین اخیرا گفته اند که “رکود ممکن است مشکلات عمیقی ایجاد کند.”

امروز یک دوره سخت و نامناسب برای “شی” است. در حالی که تنها چند ماه تا تاجگذاری سیاسی وی در حزب کمونیست چین باقی مانده است، مخالفت فزاینده در این حزب، فلسفه حکومت اقتصادی دولت شی جین پینگ را به چالش می کشد.

کوی تیانکای، سفیر سابق چین در ایالات متحده اخیراً در محافل سیاسی و دیپلماتیک چین سخنرانی کرد. گوسفند با استفاده از عباراتی مانند “نظارت” و “بی کفایت” زنگ خطر را در مورد فرسایش موقعیت جهانی پکن و توانایی رو به رشد واشنگتن برای مهار جاه طلبی های چین به صدا درآورد. وی از دیپلماسی موسوم به “گرگ های جنگ” انتقاد کرد و گفت چین نباید در جنگ های ناآماده، جنگ های خشم و فرسایش شرکت کند. “

به طور دقیق تر، گوسفند هشدار داد که دستیابی به هر میلی متر از دستاوردهای مردم ما دشوار است و ما نباید اجازه دهیم این دستاوردها توسط کسی یا به دلایلی مانند سهل انگاری، تنبلی و بی کفایتی غارت شود. جاه طلبی های جهانی تاسیسات ممکن است پس از سال 2022 چالش های داخلی مهم تری را پشت سر بگذارد.

ماهیت توسعه اقدامات صریح «شیء» علیه فساد درون حزبی نیز تناقضاتی را آشکار می کند. در گذشته، پاکسازی‌های مائو اغلب دوستان و دشمنانی را هدف قرار می‌داد که با او مخالف بودند، بدون هیچ دلیلی. تلاش های شیدین برای پاکسازی حزب عمدتاً به دنبال جانشینان بالقوه و رقبای سیاسی آن است. دونگ هونگ، از دستیاران نزدیک معاون رئیس جمهور چین، را می توان یکی از رقبای شی جین پینگ دانست.

با این حال، تعدادی از مقامات بلندپایه دیگر که اخیراً توسط شی انتخاب شده بودند، به دلیل جرایم جدی مرتبط با فساد اخراج شدند. سون لی جون، معاون سابق وزیر امنیت عمومی چین، فو ژنگوا، وزیر دادگستری سابق و ژانگ یونزه، معاون نخست وزیر منطقه خودمختار تبت، از جمله آنها هستند. دیگر مقامات بلندپایه حزب کمونیست چین از جمله وانگ فیو، دبیر حزب کمونیست چین در استان گوئیژو و ژو جیانگ یانگ، رئیس شاخه هانگژو این حزب نیز به اتهام فساد توسط کمیسیون انضباطی مرکزی دستگیر شدند. هنوز مشخص نیست که او پس از ترک این سمت چه خواهد کرد. تصمیم شی جین پینگ در مورد ژانگ گائولی، یکی از اعضای سابق دفتر سیاسی حزب که اخیرا به تجاوز به ستاره تنیس، پنگ شوآی متهم شده بود، نیز نامشخص است.

به طور کلی، با کاهش شهرت جهانی چین، مشخص شده است که این تأسیسات قادر نخواهد بود در دوره جدیدی که پیش‌بینی می‌کند، رهبری جهان را بر عهده بگیرد، حتی اگر ترک کاخ‌های قدرتش دشوار باشد.

شی همچنان بر روی جایگزینی چین با ایالات متحده تمرکز می کند و امتناع او از ترک کشور و لفاظی های روان پریش اخیر او نشان می دهد که شی به دلیل چالش های زیادی که با آن مواجه است، قادر است به اهداف بلندپروازانه جهانی خود دست یابد. حاکمیت داخلی است و باید آن را از دستور کار حذف کرد.

این پنجره کمی باز می تواند به دولت بایدن این امکان را بدهد که سرانجام سیاست تاخیری خود را در چین تدوین کند، سیاستی که یک سال پس از ریاست جمهوری او یکی از آشکارترین شکاف ها در سیاست خارجی باقی مانده است. البته برای پیش بینی مرگ سیاسی «شیء» خیلی زود است، اما حداقل یک چیز واضح است: «شیء» به طور فزاینده ای نگران کسانی است که ممکن است علیه او در داخل چین توطئه کنند.

[ad_2]

Julissa Lara

متفکر متواضعانه فروتن. گیمر. کارآفرین. طرفدار رسانه های اجتماعی آزاد.

تماس با ما