رشته مهندسی پزشکی چیست و چه گرایش هایی دارد؟

[ad_1]

آیا برای انتخاب رشته و شغل آینده خود در انتخاب رشته مهندسی و پزشکی تردید دارید؟ آیا می خواهید هر دو موقعیت را با پرتاب یک تیر دو به دست آورید؟ پس چرا مهندسی پزشکی را انتخاب نکنیم؟! حالا ممکن است از شنیدن نام این منطقه متعجب شوید و بخواهید در مورد آن بیشتر بدانید. در واقع با تحصیل در رشته مهندسی پزشکی می توانید از دانش مهندسی خود برای بهبود تجهیزات پزشکی و درمان سریعتر بیماران استفاده کنید. بنابراین، در این مقاله، “رشته مهندسی پزشکی چیست و چه گرایش هایی دارد؟” قصد ما این است که با پاسخ به این سوال اطلاعات بیشتری در مورد این حوزه مطالعاتی ارائه کنیم. پس لطفا در خواندن ادامه این مقاله درنگ نکنید!

مقدمه ای بر مهندسی پزشکی

رشته مهندسی پزشکی که در زبان انگلیسی مهندسی زیست پزشکی یا مهندسی پزشکی نیز نامیده می شود، کاربرد اصول مهندسی و مفاهیم طراحی در زمینه های بهداشت، درمان و علوم پزشکی است. در واقع، این رشته به دنبال پر کردن شکاف بین مهندسی و پزشکی است و به دنبال ترکیب طراحی مهندسی و مهارت های حل مسئله در پزشکی است. در نتیجه می توان پیشرفت های چشمگیری در زمینه های مختلف مانند درمان و تشخیص بیماری ها داشت.

گرایش های مهندسی پزشکی

اما گرایش های متفاوتی نیز در زمینه مهندسی پزشکی وجود دارد. در زیر به برخی از گرایش های این رشته تحصیلی که در دانشگاه های ایران نیز تدریس می شود اشاره می شود:

  • مهندسی پزشکی بالینی
  • مهندسی توانبخشی
  • بیومکانیک
  • بیومواد
  • جهت گیری بیوالکتریک
  • پردازش تصویر پزشکی
  • تجهیزات در مهندسی پزشکی

در زیر خلاصه ای از برخی از گرایش های مهندسی پزشکی آورده شده است.

مهندسی پزشکی بالینی

گرایش بالینی یکی از گرایش های مهندسی پزشکی است. در این شاخه از مهندسی پزشکی، خدمات مرتبط با بخش مراقبت های بهداشتی نیز با استفاده از فناوری مورد استفاده در حوزه پزشکی توسعه و بهبود می یابد. متخصصان مهندسی بالینی همچنین تجهیزات بیمارستانی و تکنسین های مهندسی پزشکی را آموزش و نظارت می کنند.

جهت گیری بیوالکتریک

اما در زمینه هایی مانند پردازش سیگنال، مهندسی پزشکی بیوالکتریک. روش های تصویربرداری پزشکی؛ مطالعه، مدل سازی و تجزیه و تحلیل سیستم های بیولوژیکی. یک کارشناس بیومدیکال ضمن داشتن دانش کافی در زمینه پزشکی، دانش لازم را در زمینه هایی مانند مهندسی برق و کامپیوتر نیز دارد. در نتیجه می تواند تجهیزات پزشکی را طراحی و بهینه کند.

رشته پزشکی مهندسی دانشگاه

ممکن است کمی کنجکاو باشید که چه دروس و دوره هایی را باید در دانشگاه بگذرانید. پس خوب است بدانید که دروس مهندسی پزشکی ترکیبی از رشته های مهندسی و مرتبط با پزشکی است. اما در مقطع کارشناسی علاوه بر دروس تخصصی باید دروس عمومی را هم بگذرانید.

به عنوان مثال در مقطع کارشناسی دروس تخصصی مانند استاتیک در مهندسی پزشکی، تجهیزات عمومی در مراکز پزشکی، اصول و ابزار الکترونیک و توانبخشی تدریس می شود. دروسی مانند ریاضیات، مهندسی، ایمنی و حفاظت الکتریکی و همچنین فیزیولوژی، فیزیولوژی و تجهیزات بیمارستانی نیز در مقطع کارشناسی ارشد تدریس می شود.

چگونه می توانم مهندسی پزشکی بخوانم؟

رشته مهندسی پزشکی در بین آقایان و خانم ها بسیار محبوب است. در نتیجه، گروه زیادی از افرادی که می خواهند در مورد نحوه ورود به این رشته جذاب و کاربردی بیشتر بیاموزند، مشتاق ادامه تحصیل در دانشگاه هستند.

خب حالا جواب این سوال: “رشته مهندسی پزشکی چیست و چه گرایش هایی دارد؟” ببینید، بهتر است در مورد نحوه تحصیل در این دانشگاه بیشتر بدانید. بد نیست بدانید حتی بدون کنکور هم می توانید برای تحصیل در این رشته اقدام کنید.

سازمان سنجش آموزش کشور به تازگی از داوطلبانی که مایل به تحصیل در مقطع کارشناسی مهندسی پزشکی هستند، دانشجویان واجد شرایط را بر اساس سوابق تحصیلی جذب می کند. بنابراین ملاک اصلی در این روش پذیرش دانشجو، داشتن معدل بالا و قبولی معدل خواهد بود. برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی پزشکی در دانشگاه های ایران می توانید هم برای گروه ریاضی و علوم فنی و هم برای گروه علوم تجربی اقدام کنید.

البته می توانید در کنکور سراسری ایران شرکت کنید و برای ادامه تحصیل در این رشته اقدام کنید. در دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری ایران در سال 1400، رشته مهندسی پزشکی زیر گروه 1 گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی قرار داشت.

اما در صورت دسترسی به دوره های روزانه می توانید بدون پرداخت شهریه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دهید. برای تحصیل در دوره های دانشگاه دولتی نایت نیز به شهریه های مصوب نیاز است.

شغل در مهندسی پزشکی

آیا شغلی برای شغل مهندسی پزشکی وجود دارد؟ بعد از فارغ التحصیلی در چه رشته ها و صنایعی می توانیم در رشته مهندسی پزشکی فعالیت کنیم؟ اینها سوالات مهمی برای شما در مورد آینده شغلی شما در رشته مهندسی پزشکی است که در این قسمت به معرفی صنایع و زمینه های مورد نیاز برای استخدام مهندس پزشکی می پردازیم.

صنعت ساخت تجهیزات پزشکی

یکی از زمینه هایی که فارغ التحصیل مهندسی پزشکی می تواند در آن فعالیت کند، رشته مهندسی تولید است. در این فرصت شغلی درگیر طراحی و تولید محصولات با کیفیت و کم هزینه خواهید شد. این محصولات عمدتاً در بخش مراقبت های بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین می توانید در طراحی و تولید تجهیزات بیمارستانی و آزمایشگاهی، تجهیزات تصویربرداری و پروتز مشارکت داشته باشید.

استخدام بیمارستانی

یک متخصص مهندسی پزشکی نیز می تواند برای مدیریت و نگهداری بهینه و ایمن بیمارستان و تجهیزات پزشکی در بیمارستان کار کند. همچنین کارشناسان مهندسی پزشکی در بیمارستان ها و مراکز درمانی آموزش پرسنل این مراکز را برای استفاده صحیح و ایمن از تجهیزات پزشکی بر عهده خواهند داشت.

اما با توجه به درآمد ماهانه و حقوق پزشکان و جراحان، برخی از فارغ التحصیلان مهندسی پزشکی نیز ترجیح می دهند در بیمارستان با مدرک پزشکی کار کنند. در این صورت با ارسال بیودتا برای آگهی استخدام مهندسی پزشکی در بیمارستان، متخصصان این حوزه می توانند به عنوان پزشک متخصص یا جراح در بیمارستان فعالیت کنند.

محقق

متخصص مهندسی پزشکی می تواند با انجام تحقیقات بر روی تجهیزات پزشکی کیفیت محصولات و عملکرد آنها را بهبود بخشد و ایمنی بیشتری را برای بیماران و مصرف کنندگان این نوع محصولات ایجاد کند. بنابراین می توانید به عنوان محقق، در محوطه دانشگاه یا در شرکت های خصوصی کار کنید.

نتیجه

اکنون پس از مطالعه این مقاله در انتخاب رشته مهندسی پزشکی تردیدی نخواهم کرد. زیرا در این مقاله “رشته مهندسی پزشکی چیست و چه گرایش هایی دارد؟” برای پاسخ به این سوال به ارائه رشته مهندسی پزشکی و گرایش های آن و همچنین مسیرهای تحصیلی و شغلی برای پذیرش پرداختیم. بازار کار در این زمینه است. اگر علاقه مند به کار در زمینه مهندسی پزشکی هستید، احتمالاً در آینده از نسل جدیدی از دستگاه ها و ابزار پزشکی رونمایی خواهید کرد.

[ad_2]

Howard Gaines

مزاحم عمومی کافه قهوه. موسیقی نینجا. طرفدار فرهنگ پاپ

تماس با ما