رونمایی از بحران قریب الوقوع خاورمیانه

[ad_1]

در رفتن پایگاه خبری العربی جدید در گزارشی بحران افزایش چشمگیر قیمت مواد غذایی و کمبودهای آن را یکی از بحران های پیش روی کشورهای خاورمیانه ارزیابی کرد و نسبت به پیامدهای نامطلوب و گسترده این معضل هشدار داد.

العربی جدید می نویسد: در اکتبر سال جاری، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) رکورد جدیدی را برای افزایش قیمت مواد غذایی در 10 سال گذشته به ثبت رساند. در این زمینه قیمت کالاهای اساسی و ضروری مانند غلات، شکر، روغن و سبزیجات نسبت به سال گذشته حداقل 30 درصد افزایش یافته است. سازمان ملل متحد قیمت جهانی غذا را از سال 1961 تعیین کرده است و قیمت جهانی غذا فقط در سال های 1974 و 1975 تعیین شده است.

به گزارش فرارو، البته عوامل متعددی در افزایش بی سابقه اخیر قیمت مواد غذایی نقش داشته است. به عنوان مثال، آب و هوای سخت در سراسر جهان تأثیر عمده ای بر برداشت محصولات کشاورزی و غذایی داشته است. در همین راستا، هوای بسیار سرد در آوریل امسال بر روند برداشت شکر و قهوه در برزیل و همچنین گندم در کانادا تاثیر گذاشته است. این عمدتا نتیجه تابستان های گرم و خشک و البته تجربه دمای بسیار بالا است.

در نتیجه، تولید گندم کانادا در سال گذشته به نصف کاهش یافته است. این امر منجر به افزایش 90 درصدی قیمت عمده فروشی گندم شده و مصرف کنندگان را مجبور به پرداخت بیشتر کرده است. حتی در این شرایط پیش بینی می شود قیمت ماکارونی به عنوان مشتق مهم گندم تا 50 درصد افزایش یابد.

شرایط نامساعد جوی امسال در نوع خود ممکن است زنگ خطری برای رویدادها و اتفاقات آینده باشد. مشکل «تغییر آب و هوا» نه تنها زمین های کشاورزی را در تمام نقاط جهان خالی می کند، بلکه زنجیره تامین مواد غذایی را در سراسر جهان مختل می کند. سیل های فاجعه بار، قطعی مکرر برق و خسارات شدید برخی بنادر آمریکا به دلیل طوفان های شدید تنها نمونه هایی از بحران قریب الوقوع جهان به ویژه در خاورمیانه است.

با این حال، باید توجه داشت که در غیاب تغییرات شدید آب و هوایی، زنجیره های تامین مواد غذایی در سراسر جهان امسال به اوج ظرفیت خود رسیده اند. اقدامات پیشگیرانه برای مبارزه با اپیدمی ویروس کرونا منجر به کاهش قابل توجه کشتیرانی و کشتیرانی بین المللی بین مارس تا ژوئن 2020 شده است.

به دلیل کاهش تقاضا برای کالاهای تولیدی و افزایش تقاضا برای غذا و دارو در طول اپیدمی کرونا، بسیاری از کارگران دریایی یا اخراج شدند یا تحت اقدامات نظارتی پیشگیرانه قرار گرفتند. آنها به یک اپیدمی ویروسی مبتلا شده اند و زمان خود را به انزوا می گذرانند. علاوه بر این، لازم به ذکر است که برخی از بنادر بزرگ جهان در چین و ایالات متحده در حال مبارزه با شیوع دلتای ویروس کرونا بودند. توضیح می دهد که چرا برخی از کشتی ها در نزدیکی بنادر جهان برای مدت طولانی توقف کرده اند و نمی توانند محموله خود را تخلیه کنند و در عین حال محموله های جدیدی را به سایر نقاط جهان حمل کنند.

بدتر از همه، شیوع ویروس کرونا تعداد رانندگان کامیون، کارگران بندر و کارگران انبار را در سراسر جهان به شدت کاهش داده است. توضیح می دهد که چرا قیمت و هزینه کانتینرها از شانگهای به اروپا بین ژوئن 2020 و ژوئیه 2021 هفت برابر شده است. کمبود حمل و نقل زمینی و دریایی به حدی است که کاخ سفید در شب سال نو در حال بررسی برنامه هایی برای اعزام محموله به بنادر مختلف از جمله استقرار گارد ملی آمریکا و کمک هر چه بیشتر است. به یونایتد کمک کنید بنابراین دولت ها باید شکاف ها را پر کنند.

بسیاری از ناظران و تحلیلگران معتقدند که هزینه های حمل و نقل، هزینه های نیروی کار، هزینه های انرژی و همچنین هزینه های حمل و نقل در میان مدت بالا باقی خواهد ماند. در این شرایط مصرف کنندگان و مصرف کنندگان کشورهای در حال توسعه بهتر می توانند با افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی کنار بیایند که می تواند آسیب های جدی و البته جبران ناپذیری را به کشورهای در حال توسعه و مردم آنها وارد کند.

در این زمینه، خاورمیانه که پیش از این رویدادها یکی از ناامن ترین مناطق از نظر امنیت غذایی بود، احتمالاً در بحث بحران غذایی خود با چالش های بزرگی روبرو خواهد شد.

پس از چندین دهه سوء مدیریت و درگیری، عراق که زمانی انبار غلات در منطقه بود، به یک واردکننده کامل مواد غذایی تبدیل شده است. در شرایط کنونی، بخش قابل توجهی از مردم سوریه و لبنان از یارانه های دولتی در بخش مواد غذایی استفاده می کنند و امرار معاش می کنند. اردن و فلسطین در این میان با کمبود شدید آب مواجه هستند و کشورهای عربی خلیج فارس 90 درصد مواد غذایی خود را وارد می کنند.

در این راستا، لبنان در حال حاضر با کوهی از بحران مواجه است و پول ملی این کشور از سال 2019 تا کنون 90 درصد کاهش یافته است. در نتیجه قیمت آرد گندم در این کشور در سال 2020 دو برابر شده است. انفجار در بندر بیروت در سال 2020 هزینه واردات را برای این کشور افزایش داده است. در عین حال، لبنان با بحران انرژی و قطعی مکرر برق مواجه است که تلفات سنگینی را بر مردم لبنان وارد کرده است.

در این زمینه، بحران غذایی در لبنان می تواند اثرات مخربی بر مردم این کشور و تا حد زیادی مردم منطقه داشته باشد.

در سوریه 12 میلیون نفر از نظر تغذیه و امنیت غذایی در وضعیت نامناسبی قرار دارند. در عین حال، بسیاری از لبنانی هایی که در جریان جنگ داخلی سوریه به لبنان و دیگر کشورهای همسایه گریختند، با سوءتغذیه و ناامنی غذایی مواجه هستند. در مورد یمن، حدود 30 میلیون نفر یا 80 درصد جمعیت در سال 2021 با ناامنی غذایی مواجه خواهند شد و بیش از چهار میلیون عراقی کاملاً به کمک های بشردوستانه وابسته هستند. این اعداد روز به روز در حال افزایش هستند و نوع آنها می تواند منجر به بحران های گسترده تری شود.

اگرچه کشورهای عربی خلیج فارس از نظر امنیت غذایی امن ترین کشورها هستند، اما دولت های آنها تنها قادر به کنترل و مدیریت افزایش قیمت مواد غذایی در میان مدت هستند. با این حال، کشورهای منطقه «سوریه» بیشترین آسیب را از نظر امنیت غذایی می‌بینند، زیرا اکنون و همچنین در زمان‌های اخیر درگیر جنگ‌های نیابتی هستند.

به طور کلی، جامعه بین المللی باید مکانیزمی برای نظارت بر قیمت ها و زنجیره توزیع مواد غذایی ایجاد کند. دولت ها و سازمان های غیردولتی باید با یکدیگر همکاری کنند تا اطمینان حاصل شود که مواد غذایی و تغذیه با نرخ های منصفانه و معقول به بازار بین المللی عرضه می شود. در این میان کشورهای ناامن همانطور که در خاورمیانه می بینیم باید از این سیستم نهایت استفاده را ببرند.

در میان مدت باید سرمایه گذاری در تولید داخلی مواد غذایی مورد توجه قرار گیرد و منابع و ذخایر استراتژیک غذایی در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای در حال توسعه ایجاد و حمایت شود. بدون شک خطر و خطر نادیده گرفتن بحران غذایی قریب الوقوع در خاورمیانه بسیار زیاد است. هنگامی که قیمت های بالای نان در سال 2011 به “بهار عربی” کمک کرد، جهان دید که چگونه ناتوانی دولت در تامین غذا برای مردمش می تواند به ناآرامی های سیاسی گسترده تبدیل شود.

بدون شک با توجه به اثرات مسری ویروس کرونا، دولت توانایی بسیار کمی برای حفاظت از امنیت غذایی مردم خود دارد. جامعه بین المللی باید هر چه سریعتر برای رسیدگی به وضعیت رو به وخامت و جلوگیری از بحران های بیشتر اقدام کند.

[ad_2]

Nylah Rasmussen

قادر به تایپ با دستکش بوکس نیست. گیک الکل. دانشجوی بی عذرخواهی ایجاد کننده. کاوشگر بسیار جذاب تلویزیون نینجا. علاقه مند به وب معمولی معتاد آبجو

تماس با ما