سه شرط اقتصاد ایران پس از مذاکرات وین

[ad_1]

در رفتن– این روزها مذاکرات برای احیای برجام به روز پایانی رسیده و به زودی کار توافق هسته ای نهایی می شود. هر گونه تأثیری در این زمینه تأثیر مستقیمی بر اقتصاد ایران و همچنین معیشت آن خواهد داشت. مردم

به گزارش فرارو، مرتضی افهه، کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران امروز با چالش های متعددی مواجه است، اظهار داشت: امروز اقتصاد ایران با چالش های متعددی مواجه است. در رفتن وی گفت: برخی معتقدند با ورود ارزهای بلوکه شده ایران در کشورهایی مانند عراق و کره جنوبی، اقتصاد ایران طی سال های گذشته می تواند رشد 8 درصدی داشته باشد، به نظر من این کافی نیست، بلکه باید اقدامات دیگری انجام شود. بود.

وی افزود: برخی برآوردها حاکی از آن است که با احیای بورژوازی، رقمی در حدود 400 میلیارد دلار وارد کشور می شود، اما این رقم تنها می تواند برای مدتی از وخامت اقتصاد جلوگیری کند، در غیر این صورت نمی توان انتظار داشت که اقتصاد در این دوره بهبود یابد. بلند مدت.” در چهار دهه گذشته، اقتصاد ایران همواره با تحریم مواجه بوده است، اما وضعیت به هیچ وجه به بدی امروز نیست، بنابراین مشکل باید در جای دیگری بررسی شود.

افگه با تاکید بر اینکه تنها پول و سرمایه می تواند اقتصاد را نجات دهد، گفت: این به هیچ وجه صحت ندارد زیرا اگر سرمایه مالی ایران آن را می ساخت، اقتصاد ایران در سال 94 و 95 دچار تزلزل می شد و در نتیجه سرمایه را بپذیرید. شاید او توانسته بود خود را از نتیجه گیری برجام نجات دهد اما بعد می بینیم که چه شد. در حال حاضر بزرگترین مشکل پیش روی اقتصاد ایران، سیاست حاکمیت اقتصادی کشور است.

سه شرط اقتصاد ایران پس از مذاکرات ویناقتصاد کشور پس از مذاکرات برجام به کجا خواهد رفت؟
سید کمال سیدعلی کارشناس اقتصاد است گفتگوی فرعون وی با بیان اینکه پس از مذاکرات وین می توان سه سناریوی احتمالی مرتبط با وضعیت اقتصادی ایران را در نظر گرفت، خاطرنشان کرد: عادی شدن کشور و تغییر رویکرد سیاست خارجی ایران در بلندمدت ریسک سرمایه گذاری در ایران را از بین می برد که در این صورت سرمایه گذاران خارجی در ایران حضور خواهند داشت.

وی افزود: در چنین سناریویی می توان پروژه های زیربنایی را اجرا کرد که بسیار حائز اهمیت است، اما علاوه بر جذب سرمایه گذاری خارجی، اصلاحات اقتصادی و نوعی اصلاحات ساختاری حائز اهمیت است که در این صورت رشد اقتصادی 8 درصدی در برنامه های توسعه است. ” قابل اجراست.

سید علی گفت: آزادسازی اقتصادی یکی از ابعاد کلیدی اصلاحات اقتصادی از جمله لغو قیمت گذاری دولتی، مقررات زدایی از خصوصی سازی واقعی و عدم مداخله دولت در همه امور اقتصادی است و همچنین توسعه اجتماعی کشور را افزایش می دهد.

کارشناسان مسائل اقتصادی افزودند: با توجه به منابع از جمله منابع نفت و گاز می توان فضا را برای صادرات گاز به اروپا فراهم کرد و در حوزه ترانزیت و حمل و نقل نیز می توان اقدامات بسیار موثری انجام داد. صادرات نفت». همچنین زمینه رشد اقتصادی بالاتر را فراهم می کند.

وی با بیان اینکه سناریوی دوم در این شرایط، توافق موقت 2 یا 3 ساله است، گفت: اگر دو طرف به توافق موقت برسند، وضعیت کشور بهتر از آنچه که الان است، اما انتظار مردم است. قرار نیست اتفاقی بیفتد، به نوعی همه چیز به طور موقت رو به بهبود است و با بازگشت ارزهای بلوکه شده بین کشورهای مختلف، اقتصاد فرصت تنفس پیدا می کند و فشار اقتصادی کمی کاهش می یابد.

سیدعلی گفت: اما اگر خواهان کارهای زیربنایی و پروژه های بلندمدت هستید، چنین وضعیتی پیش نمی آید، زیرا شرایط موقتی اجازه نمی دهد سرمایه گذاران در این موضوع پیش بروند. حل و فصل TFA و روابط بانکی نیز پیش نیاز استفاده از توافق موقت است، اما مشکلات مالی پابرجا خواهد بود و ایالات متحده ممکن است دوباره از برجام خارج شود.

کارشناسان مسائل اقتصادی با سناریوی سوم مخالف هستند و می گویند: در این سناریو فشارهای فعلی همچنان تشدید می شود، از سوی دیگر نرخ ارز، تورم و همه نیازهای عمومی به شدت افزایش می یابد. از آنجایی که اختلافات به گونه ای است که تحریم ها را افزایش می دهد و ایران را تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل نگه می دارد، فرار سرمایه از کشور تشدید می شود.

سیدعلی اذعان داشت: همچنین در صورت عدم تصویب، تسهیلاتی در این خصوص ارائه می شود که موجب افزایش مفاسد اقتصادی و رانت می شود و از سوی دیگر کشور با شرایط بسیار سخت اقتصادی مواجه خواهد شد که ادامه خواهد داشت. و مشکلات اجتماعی وجود خواهد داشت، بنابراین با توجه به مذاکرات در حال انجام، مناسب است ایران برای حل همه مسائل با غرب به یک توافق جامع منعقد شود.

[ad_2]

Warren Richardson

پیشگام رسانه های اجتماعی. تنظیم کننده. معتاد زامبی برنده جایزه. دردسر ساز. مستعد حملات بی تفاوتی.

تماس با ما