سه گام اصلی برای توسعه بازار و هزینه ساخت در بازار روز شنبه.

[ad_1]

فرارو- وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه کالاهای اساسی شب عید تامین می شود، گفت: با توجه به برنامه ریزی ها و ذخیره سازی های انجام شده، هیچ نگرانی برای تنظیم بازار وجود ندارد. او باهوش ترین، با ارزش ترین، با ارزش ترین، با ارزش ترین، با ارزش ترین، با ارزش ترین، با ارزش ترین، با ارزش ترین، با ارزش ترین، با ارزش ترین بود.

مهمترین سؤال در تاریخ دولت، تاریخ دولت است. فرارو گقت: در بخشی از تورم که در دست دولت است، دولت می تواند آن را کنترل کند، از طریق سیاست های پولی و مالی می تواند تورم را کنترل کند، در حال حاضر دولت با چاپ پول اقدام به جبران کسری بودجه خود می کند، مسائلی که طی 3 سال گذشته بزرگی از افزایش تورم را ایجاد می‌کند، اگر هزینه‌های خود را از طریق کاهش هزینه‌های غیرضروری کاهش دهند و همچنین فروش اموال و دارایی‌های خود می‌توانند از طریق این راهکارهای غیرتورمی هزینه‌های خود را به نوعی تامین کنند.

این استاد دانشگاه نباید باعث شود که دولت به جای آن بیاید از هزینه‌های بودجه‌ای که اقتصاد ایران را به‌همراه می‌آورد، افزایش می‌دهد. این راهی است که باید رفت.

عزتی با اشاره به تبعات حذف 4200 تومانی، ادامه کرد: از این که می‌خواهم نقطه به نقطه بعد از یک ماه سیر افزایشی به خود بگیرد، اگر دولت بخواهد دلار 4200 تومانی را حذف کند، با توجه به شرایط اقتصادی امروز، کالاهایی که آرزو می‌کنند. انتخابی حذف می شود، طی یک تا دو سال آینده با افزایش قیمت 150 درصدی روبرو خواهند شد که این موضوع می تواند یک شوک تورمی بسیار زیادی به آنها بازار و سفرهای مردم تحمیل کند.

سه گام اصلی برای توسعه بازار و هزینه ساخت در بازار روز شنبه.شنبه بازار چیه؟
علی قنبری کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه دولت برای بازار شب عید باید تمهیدات ویژه بیندیشد، اظهار داشت: طی چند سال گذشته قیمتهای اساسی و مایحتاج نیاز مردم را به همان اندازه برابر کرده است، در حالی که در شب عید نیز قیمتها به دلیل افزایش میرود، افزایش می یابد. دولت نباید با چنین برنامه ای سر و کار داشته باشد.

وی افزود: اصولاً در این سالها در کشوری که کالایی وجود ندارد، اما سیستم توزیع و قیمت گذاری مشکل اصلی است که باعث می شود در برخی مواقع شاهد کالاهایی مانند اتفاقی که برای روغن رخ می دهد، انجام شود، اما اگر واقعاً یک سیستم معمولی باشد. این نکته بسیار مهمی است.

قنبری گفت: اگر دولت هرچه زودتر تکلیف ارز 4200 تومانی را مشخص کند، قدر مسلم بازار سامان بهتری خواهد گرفت، از سویی در حالی که اعلام شده بود دولت و مجلس به تفاهم رسید برای حذف آرزویی، اما در کمال تعجب کمیسیون تلفیق به این حذف شد. ارزش هدیه باید در تصمیم نهایی مشخص شود.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: حذف ارز 4200 تومانی آن هم در آستانه شب عید نمی تواند مناسب باشد، زیرا این کار باعث یک موج تورمی می شود، همچنین این کار باید به صورت نهایی انجام شود آن هم در شرایطی که توافق وجود دارد. تحریم‌ها نیز رفع می‌شوند، بنابراین در شرایط حاضر به نظر نمی‌رسد که شرایط این کار فراهم شود، از سویی در باطن نیز دولت و مجلس راغب به انجام این کار خود می‌شود.

قنبری با اشاره به اینکه دولت برای مدیریت بازار شب عید باید چند اقدام را انجام دهد، ادامه داد: برای مدیریت بازار کالاهای اساسی در وهله اول باید تورم کنترل شود، با توجه به وضعیتی که امروز کشور اقتصاد با آن روبروست، کنترل تورم تنها است. در سایه احیای برجام و جبران کسری بودجه از راههای غیر تورمی خواهد بود، در حالی که در چند سال گذشته چاپ پول و انتشار اوراق دولتی، تورم زیادی را خلق کرده است.

این اقتصاددان بیان کرد: در وهله دوم نیز دولت نباید مدام قیمت کالاهای اساسی را گران کند، این سیاست که به افزایش هزینه تولید، قیمت تمام شده محصولات برای مردم بالاترین برود، به طور قطع باعث افزایش تورم می شود، دولت به جای این است. کار تمهیداتی را بیندیشد که تولید کالا در کشور را کاهش دهد، در غیر این صورت ما بازهم با افزایش قیمت های بیشتر روبرو خواهیم شد، بنابراین سیاست گذاری در حوزه بازگشایی قیمت کالاهای اساسی باید مورد بحث قرار گیرد.

قنبری بیان کرد: در وهله سوم نیز نظام توزیع کالا در کشور باید با اصلاحات اساسی روبرو شود تا بتوان کالا را به صورت مویرگی و بدون واسطه به مردم عرضه کرد، در حال حاضر کالاها به اصطلاح دست میچرخد و هر دلالی کالا را با آن دسته از کالاها می دانند. قیمت بیشتر به دست بعدی می دهد، اگر در یک سیستم مکانیزه کالایی عرضه شود، کاهش تمام کالا برای مصرف مصرفی کاهش می یابد که این موضوع می تواند در کاهش مصرف مردم بسیار دقیق باشد.

[ad_2]

Cole Rasmussen

متخصص ترم بیکن عاشق معمولی قهوه. علاقه مند به مسافرت هاردکور ماون اینترنتی جذاب و ظریف. دانشجو.

تماس با ما