ضربه مضاعف به بورس تهران

[ad_1]

پس از انتشار لایحه بودجه 1401 در هفته گذشته و البته افزایش ناکارآمد قیمت خودرو برای خودروسازان زیان ده، بازار سهام ضربه منفی جدیدی به خود گرفت و عرضه با کاهش شدیدی بیش از شاخص کل مواجه شد. 40 درصد به صورت هفتگی.

به گزارش دنیای اقتصاد، اما پس از دریافت اخباری مبنی بر امکان تعدیل برخی سیاست ها از جمله نرخ خوراک گاز صنعتی، فضای بدبینی تا حدودی تعدیل شد که البته مانع از سقوط شاخص کل به زیر سطح بحرانی شد. 1.3. میلیون واحد (به صورت گرافیکی). ) ناموفق. در حوزه سایر متغیرهای تأثیرگذار بر بازار، نرخ دلار آزاد نسبتاً زیاد در محدوده روانی 30 هزار تومان در نوسان است. فراز و نشیب های مرتبط با اخبار هسته ای بیش از هر چیز دیگری. انتظار می رود با نزدیک شدن به تعطیلات سال نو، خلاصه اولیه نتیجه بحث به زودی منتشر شود و احتمالاً بحث به تعویق خواهد افتاد. این خلاصه برای تعیین جهت حرکت ارز در کوتاه مدت و به تبع آن فضای عمومی بورس و صنایع پیشرو تعیین کننده خواهد بود.

گمانه زنی در مورد نتایج بودجه 1401 در بازار

عناوین اخبار مربوط به درآمدها و قبوض هزینه های دولت در سال آینده تاثیر منفی قابل توجهی بر بورس داشته است، اما به مرور زمان تحلیلگران بیشتر و اخبار تکمیلی تحلیلگران از فشار بر موج منفی اولیه کاسته است. در یک نگاه، به نظر می رسد که بودجه 1401 به دلیل افزایش 7 درصدی منابع و هزینه ها نسبت به قانون امسال، با رویکرد محدودی تدوین شده است. اما با نگاهی دقیق به عملکرد واقعی شش ماهه نخست امسال مشخص می شود که منابع و مصارف بودجه 1400 احتمالاً حداکثر در 900 همت (هزار میلیارد تومان) محقق می شود. بنابراین رقم بودجه سال آینده برای عملکرد امسال نشان دهنده افزایش حدود 50 درصدی است که با تورم عمومی همخوانی دارد.

از سوی دیگر درآمدهای نفتی در بودجه تقریباً 500 هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم و غیرمستقیم (استقراض از صندوق توسعه ملی) است که بیش از یک سوم درآمدهای دولت است. در توضیح احتمال عدم وصول این درآمد نیز اشاره شده است که در این صورت محل فروش اوراق جایگزین می شود. موضوع بحث برانگیز دیگر، فروش گاز به صنایع است که عمدتاً به دلیل افزایش قیمت جهانی گاز خوراک پتروشیمی ها و همسان سازی صنایع فولاد، پالایش و سوخت، با افزایش حداقل 3 برابری نسبت به سال جاری به بیش از 94 هزار میلیارد تومان رسیده است. این ابزار است. در صورت تصویب، با توجه به فرمول فعلی محاسبه قیمت گاز (که نصف قیمت برخی از مراکز بین المللی بر اساس نرخ های اروپایی است)، می توان سود این صنایع را به میزان قابل توجهی کاهش داد. اما پس از انتشار این خبر، شایعاتی مبنی بر تعیین سقف قیمت بنزین منتشر شد.

یکی دیگر از تغییرات قابل توجه در بودجه سال آینده حذف ارز موسوم به 4200 و تبدیل آن به نیم نرخ و جبران از طریق پرداخت یارانه است که با توجه به اینکه رشد برای شرکت های مرتبط سودآور است، احتمالاً خبر خوبی برای برخی صنایع غذایی و دارویی است. . از منظر فروش اوراق، اتکای دولت به فروش اوراق جدید با فرض احیای درآمدهای نفتی، تغییری مثبت برای کاهش فشار بر نرخ سود بدهی، به کمتر از 100 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است. در حوزه بودجه های عمرانی نیز افزایش 69 درصدی رقم به بیش از 250 هزار میلیارد تومان در سال آینده نشان دهنده نگاه نسبتاً گسترده دولت به بحث سرمایه گذاری در زیرساخت ها به عنوان بزرگترین کارفرمای کشور است. از مجموع موارد فوق می توان نتیجه گرفت که پیامدهای لایحه بودجه با فرض تصویب به شکل فعلی، در صورت تجدید نظر در قیمت گاز، تأثیر منفی قابل توجهی بر عملکرد شرکت های بورسی و سود آنها نخواهد داشت. واکنش عمومی و اولیه بازار ممکن است رخ دهد. .

تایید ماشین آب سرد به ذینفعان

سرانجام پس از بحث‌های فراوان و تایید و تکذیب‌های مکرر، ستاد تنظیم بازار به ایران، خودرو و سایپا اجازه داد تا قیمت خودروهای خود را 18 درصد افزایش دهند. بررسی ساده وضعیت سود و زیان این شرکت ها نشان می دهد که این تصمیم در کوتاه مدت دردی از مشکلات عمیق این شرکت ها کم نخواهد کرد و ضرری در پی نخواهد داشت. لازم به ذکر است که بر اساس آخرین صورت های مالی، زیان انباشته این دو در سطح شرکت اصلی بیش از 50 هزار میلیارد تومان است که بیش از کل سرمایه هر دو (که چندین بار تجدید ارزیابی شده است) است. در سطح یکپارچه، یعنی با عملکرد شرکت های تابعه، وضعیت زیان انباشته خودروسازان بدتر است. عملکرد ضعیف این گروه علی رغم سیاست های اخیر قیمتی که قیمت خودرو در بازار آزاد را کنترل نمی کند، همچنان ادامه دارد.

از سوی دیگر ضررهای بزرگ خودروسازان عمدتاً از طریق تسهیلات رو به رشد و پیش دریافت های مشتریان برای فروش محصولات تامین می شود که به هیچ وجه روشی پایدار نیست و پتانسیل مشکلات آینده این صنعت را مشخص می کند. . در عین حال، بررسی ساده قیمت‌های مصوب خودرو نشان می‌دهد که صدور مجوزهای اخیر افزایش قیمت خودروسازان، عمده مواد اولیه را جبران نمی‌کند و به اصطلاح «تورم» مرتبط نیست. تمرین. در واکنش به این اطلاعیه، شاخص صنعت خودرو بیشترین افت را در بورس در سال جاری به ثبت رساند و در هفته گذشته نزدیک به 15 درصد افت کرد.

تحرک زیر جلدی در «نیما»

چرخش منفی بازار در هفته گذشته نشانه هایی از تغییر قابل توجه در فاندامنتال ها را به همراه داشته است و هیچ واکنش شدیدی از سوی معامله گران نداشته است. این تحول برای ارسال سیگنالی به رئیس کل بانک مرکزی برای تعیین نرخ‌های سامانه نیما بر اساس توافق بین واردکنندگان و صادرکنندگان است. اگرچه پیش از این روزشمار سطحی بر این اساس بود، اما پس از این مصاحبه میانگین نرخ در سامانه نیما افزایش یافت و امسال برای اولین بار وارد کانال 24 هزار تومان شد.

پیش از این شکاف نرخ ارز بین ارز آزاد و سامانه نیما به بیش از 30 درصد رسیده بود که بر اساس سوابق تاریخی بالاترین میزان این نسبت از ابتدای سال 98 بوده است. یعنی هرگاه فاصله این دو به این حد رسید، روند تنظیم تدریجی مقدار نیما به سمت سمت آزاد آغاز می شود. از این منظر، سیر آتی نرخ ارز در سامانه نیما برای ذینفعان حیاتی خواهد بود. تهران با تأثیر مستقیم بر درآمدهای صادراتی بخش قابل توجهی از شرکت ها و تعدیل قیمت پایه محصولات در بورس کالا، می تواند محرک سود قابل توجهی را در بورس نسبت به سایر عوامل بنیادی فعال کند. عوامل نقش مهمی در هدایت فضای سرمایه گذاری دارند. از بازار سهام لذت ببرید.

[ad_2]

Markus Saunders

درونگرا. نینجا دارای گواهی فرهنگ پاپ. نویسنده. مدافع غذا عاشق موسیقی پرشور.

تماس با ما