عزل امام جمعه و برخی مسائل

[ad_1]

احسان هوشمند در روزنامه شرق نوشت: پس از انتشار سخنان امام مولوی گرگیز، جمعه اهل سنت استان گلستان در فضای مجازی و پس از اعتراض جمعی از روحانیون به سخنان وی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه گلستان وی را برکنار و جایگزین وی کرد. مولوی مشعوف با او. مولوی گرگیز در خطبه نماز جمعه 19 آذرماه در مورد ازدواج امام حسین (ع) مطلبی نوشته بود که تأثیر گسترده ای داشت.

مولوی گرگیس در خطبه نماز جمعه خود تصریح کرد: محبت اهل بیت و یاران رسول خدا(ص) جزء ایمان قلبی من است؛ اهانت به اهل بیت رسول اکرم(ص) حرام و باور نکردنی؛ یعنی نصب بنرهای توهین آمیز در خیابان ها و ایراد سخنرانی های تفرقه آمیز در ایام فاطمیه: «هزاران بار به خدا پناه می برم، چه خشم و ضعف و کینه ای در دل نسبت به خاندان پیامبر اکرم داشته باشم. دیدم) و نسب پاکش را یا من به آنها توهین می کنم.» توضیح داد: «سنیانی که محبت رسول خدا (ص) و اهل بیت پاکشان را در دل ندارند و از اعمالشان پیروی نمی کنند، اهل سنت نیستند و من عذرخواهی می کنم. اگر حرف من اشتباه فهمیده شده باشد به همه عزیزانم.”

توضیحات و عذرخواهی این امام جمعه اهل سنت نتوانست اعتراضات را کاهش دهد و در نهایت آیت الله نورمفیدی مولوی گرگیز را از سمت امام جمعه اهل سنت آزادشهر برکنار کرد.

1- ورود به مسائل حساس مذهبی اعم از امام جمعه و دیگر تریبون داران، ائمه جماعات، نمازگزاران و سایر روحانیون در محافل رسمی و غیر رسمی می تواند عواقب ناخواسته ای داشته باشد و افکار عمومی و پیروان سایر ادیان و حتی مذاهب را تحریک کند. قیمت زیادی بگذارید؛ به ویژه روحانیون گاه از دریچه مطالعه تاریخی به چنین مطالبی دست می یابند، در حالی که مطالعه تاریخی نیازمند مهارت های لازم و بررسی اسناد و مدارک صحیح و ملموس است. مصلحت عمومی و ملی است که با توجه به سواد و آگاهی لازم در مورد مسائل تاریخی، از ارائه موضوعات بحث برانگیز و حساس در مجامع رسمی برای حفظ و تحریک حقوق دیگران خودداری شود. به دیگران ندهید علاوه بر دلایل عقلانی فراوان برای خودداری از بحث درباره موضوعات فرقه‌ای و حساس در مجامع عمومی، توجه به این نکته ضروری است که نزاع‌های مذهبی و فرقه‌ای امروز در منطقه غرب آسیا به‌ویژه در همسایگی ایران به اوج جدیدی رسیده است.

به همین دلیل، حتی پس از عذرخواهی بعدی مولانا گرگیس، باید نگرش وی مورد بررسی جدی قرار گیرد، حتی اگر آنقدر جدی نباشد که این بار حامیان مولانا گرگیس به خشم آمده باشند و اوضاع به گونه ای دیگر رقم بخورد.

2- در توضیح مولانا گرگیج آمده است که در زمان فاطمیه سخنان تفرقه انگیزی گفته می شد که گویی مولانا به سخنان گرگیج واکنش نشان داده است; یعنی می خواستند به حرف های شکسته پاسخ بدهند. در صورت صحت این توضیح، مولانا گرگیز مواظب باشد که پاسخ ها و توضیحات او علاقه مندان به امام و اهل بیت را تحریک نکند. از سوی دیگر به مسئولان کشور به ویژه صاحبان تریبون هشدار داده می شود که در ایام مذهبی به ویژه ایام فاطمیه احتیاط کنند تا هیچ گونه سخن، ادبیات و احساسات سایر مذاهب اسلامی از جمله اهل سنت ایران منتشر نشود. . پخش برخی مراسم مذهبی یا سرودهای مذهبی در فضاها یا محافل عمومی حتی بسته به سرعت در فضای مجازی بازنشر می شود و می تواند واکنش دیگران را به همراه داشته باشد و در نتیجه به معضلی جدی تبدیل شود. باید با این تریبون های ضد وحدت و وحدت هم مقابله کرد

3- سرعت برخورد با امام جمعه اهل سنت آزادشاه و عزل وی شاید نشان از لزوم توجه بیشتر به نظارت بر تریبون نماز جمعه باشد. هر جمعه صدها نماز جمعه در کشور اقامه می شود و رعایت تریبون و امام و رعایت قانون نماز جمعه می تواند مانع از ورود نماز جمعه و جماعات به گفتمان پراکنده شود که این امر مستلزم قانون گذاری روشن و همچنین روز جمعه است. وظایف. نماز و جماعت. میزان نظارت و روش های نظارت و در صورت لزوم اجرای قانون باید روشن شود.

در غیر این صورت گهگاه شاهد سخنرانی های حساس در تریبون های رسمی خواهیم بود. اگر سرعت عمل و واکنش های فراوان به سخنان مولانا گرگیس برای هر نوع اقدام ضد وحدت و حساس دنبال می شد و هیچ تفاوتی بین اشتباهات احتمالی تریبون های مختلف و هر روحانی یا مداح یا رسانه بزرگ کشور وجود نداشت. رعایت حقوق سایر مذاهب مذهبی در کشور الزامی است. اگر بین شیعه یا سنی یا سایر مذاهب کشور تفاوتی در حساسیت ها وجود نداشته باشد، می توان گفت که به سمت رعایت واقعی حرکت می کنیم. وحدت در کشور

[ad_2]

Izaiah Harrison

سازمان دهنده کل مبشر موسیقی شیطانی. گیک قهوه. خالق برنده جایزه متعصب الکل مزاحم عمومی

تماس با ما