عواقب اجرای همزمان تغییر سهمیه بنزین و حذف 4200 تومان

[ad_1]

در رفتن محسن رضایی معاون مالی دولت از اجرای طرح توزیع سهمیه بنزین بین افراد تحت قانون به جای خودرو به عنوان خلبان در کیش و کشم خبر داده بود و این شبهه را نسبت به گران شدن بنزین افزایش داد. باز هم، اگرچه سخنگوی دولت این اتهامات را رد کرده است، اما برخی از اقتصاددانان می گویند تغییر مشابه در سهمیه ها می تواند تورم را افزایش دهد و قیمت ها را افزایش دهد.

به گزارش فرارو، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت می گوید: بنزین گران نمی شود و تصمیمات دولت یک شبه گرفته نمی شود. اگر می خواهید تصمیمی بگیرید که بر زندگی فعلی و عمومی مردم تأثیر بگذارد، باید جنبه های مختلف آن را در نظر بگیرید.

وی در ادامه گفت: در چارچوب این طرح مقرر شده است که در جزایر کشم و کیش به جای خودرو به مردم سهمیه بنزین تعلق گیرد و سهمیه قیمت عرضه نیز مانند نرخ های عادی 1500 تومان باشد. بنزین 3000 تومن. بنزین رایگان که تفاوتی با نرخ های موجود نخواهد داشت.

وی افزود: در حال حاضر اگر شخصی خودرو نداشته باشد نمی تواند از سهمیه بنزین استفاده کند، سوخت سرمایه ملی و متعلق به همه مردم است اما هرکس مثلا چهار خودرو داشته باشد چهار بار از سهمیه استفاده می کند. بدیهی است که این روش ناعادلانه است و کسانی که توانایی خرید خودرو را ندارند سهمی در سوخت نمی بینند.

دو شوک تورمی شدید مانند تغییر سهمیه بنزین و حذف 4200 توماندولت نمی تواند به همه مردم سهمیه 60 لیتری بنزین بدهد
وحید شقاقی کارشناس اقتصاد شهری است گفتگوی فرعون وی با اشاره به افزایش برنامه دولت برای تغییر نحوه سنجش سهام بنرین از زوایای مختلف، گفت: بیش از 40 درصد مردم ایران خودرو ندارند، بنابراین افراد و خانواده های زیادی از این یارانه محروم هستند.

وی با بیان اینکه قیمت بنزین در ایران هر از چند گاهی ارزان‌تر است و باید به نرخ فوب در خلیج فارس برسد، گفت: باید شرایط و امکانات کشورهای منطقه فراهم باشد تا این سیستم و سیستم رفاهی و تامین اجتماعی مناسب وجود داشته باشد. نرخ دستمزد باید در همان سطح با کشورها و سرزمین های همسایه باشد. بنابراین نمی توان قیمت بنر را کاهش داد و آن را به نرخ فوب در خلیج فارس پایین آورد، اما وضعیت حقوق تغییر نمی کند.

شقاقی گفت: اما ثانیاً باید به جنبه‌های منفی اجرای طرح تغییر الگوی سهمیه‌بندی بنزین توجه شود و سهمیه 60 لیتری بنزین 1500 تومانی کاهش یابد.

این استاد دانشگاه افزود: یعنی دولت نمی تواند بین این 60 میلیون نفر 60 لیتر بنزین توزیع کند، بنابراین باید سهمیه بنزین را کاهش دهند تا بتواند به کل جامعه هدف یارانه بدهد که این به خودی خود بسیار زیاد است. عواقب جدی روحی و روانی: «و بنابراین شوک تورم، زیرا راننده ای که سهمیه 60 لیتری او کاهش می یابد، در ازای این کاهش، باید بنزین را کنار بگذارد که باعث افزایش کرایه حمل و نقل عمومی می شود و همین امر به بازارهای دیگر و کالاهای اساسی می رسد.

وی افزود: بنابراین زمان اجرای این طرح نیست چرا که چنین اصلاحاتی نباید در زمان آرامش و ثبات اقتصادی انجام شود، نه در شرایطی که اقتصاد متلاطم است و باید با نوسانات زیادی در بازارهای مختلف مواجه باشیم. ارز 4200 تومانی حذف می‌شود که ضربه بزرگی به اقتصاد و افزایش تورم می‌شود، بنابراین ضربه‌ای دیگر است و این دو طرح را نباید همزمان در اینجا انجام داد، زیرا باعث افزایش تورم و گران شدن کالا می‌شود. .

اقتصاددانان با اشاره به اینکه این گونه برنامه ها باید به صورت کارآمد و با مدیریت و مرحله به مرحله اجرا شود، خاطرنشان کردند: متوسط ​​نرخ تورم در اقتصاد ایران در دهه گذشته حدود 24 درصد بوده اما در دهه گذشته افزایش یافته است. سه سال یعنی 35 درصد و نرخ تورم سال جاری 43 درصد است، بنابراین تورم اینچنینی نباید دو شوک تورمی به جامعه وارد کند، یعنی چگونه یکباره 4200 تومان را حذف کنیم و یارانه بنر را عوض کنیم. عواقب تورم زیاد

[ad_2]

Nigel Riley

تمرین کننده موسیقی دوستانه. گیک هاردکور توییتر. بیکن پژوه. متخصص زامبی برنده جایزه.

تماس با ما