فرانسه ماهواره سیمورگ را پرتاب کرد

[ad_1]

وزارت خارجه فرانسه اقدام ایران در واکنش به پرتاب موفقیت آمیز ماهواره سیمرغ را محکوم کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، وزارت امور خارجه فرانسه روز جمعه پرتاب موفقیت آمیز ماهواره سیمرگ را محکوم کرد و مدعی شد که اقدام ایران ناقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات هسته‌ای وین پیشرفت می‌کند، زیرا وزارت امور خارجه فرانسه می‌گوید این اقدام “تأسف بار” است.

این وزارتخانه از ایران خواست که «از پرتاب موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای خودداری کند».

صبح امروز سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به پرتاب ماهواره سیمرگ مدعی شد که این پرتاب «نگرانی قابل توجهی در مورد گسترش سلاح های هسته ای» است و آن را «نقض قطعنامه های شورای امنیت» خواند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود که ایالات متحده “نگران توسعه وسایل پرتاب فضایی ایران” است و این یک “نگرانی قابل توجه” در به اصطلاح اشاعه سلاح های هسته ای است.

مسئول رسانه ای وزارت امور خارجه همچنین مدعی شد که پرتاب ماهواره به ایران نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است. (قطعی که خواستار پایان دادن به هرگونه فعالیت موشکی بالستیک است.)

سخنگوی آمریکا افزود: آمریکا به استفاده از تمام ابزارهای موجود برای جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر برنامه موشکی ایران ادامه می دهد و از دیگر کشورها می خواهد که بر فعالیت های توسعه موشکی ایران نظارت کنند.

وی در عین حال درباره تاثیر این اقدام بر مذاکرات وین گفت: برنامه هسته ای ایران عملا توسط بورژوازی محدود شد. دولت قبلی [دولت ترامپ] این امر ایران را از شر این تحریم ها رها کرد و همه نگرانی های دیگر ما را در مورد سیاست هایش از جمله برنامه موشک های بالستیک ایران افزایش داد. به همین دلیل است که ما به دنبال اقدام متقابل برای رعایت کامل توافقنامه بریکس هستیم.

ماهواره سیمورگ روز پنجشنبه سه محموله تحقیقاتی را با موفقیت به فضا پرتاب کرد. سید احمد حسینی، سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: امام خمینی (رحمه الله) در طراحی و توسعه پایگاه فضایی مشارکت داشتند و ماهواره سیمرغ نیز در برنامه صنعت فضایی کشور قرار گرفت.

[ad_2]

Roy Christensen

متخصص اینترنت دانشجو. نینجا فرهنگ پاپ. علاقه مندان پرشور توییتر.

تماس با ما