ماجرای گرانی بنزین و طرح سهمیه بندی جدید

[ad_1]

در رفتن سخنگوی دولت گفت: قیمت بنزین شایعه است و فقط الگوی سهمیه بندی بنزین را تغییر می دهد. این تکذیب پس از انتشار نامه محسن رضایی در فضای مجازی به مشاور نفت، اقتصاد و منطقه آزاد کشور صورت گرفت. محسن رضایی در این نامه به او.گ، خاندوزی و سعید محمد از برنامه خود برای «بازتوزیع یارانه بنزین با دادن سهمیه بنزین به مردم به جای خودرو» خبر داده است.

به گزارش فرارو، پس از انتشار نامه ابراهیم رئیسی معاون وزیر دارایی، افکار عمومی تفسیر شد. مفهوم اصلی این بود که دولت قصد دارد بنزین را به 3000 تومان رایگان افزایش دهد یا بنزین را افزایش دهد.

اما بعدها علی بهادر زهرمی گفت که دولت هیچ قصدی برای آزادسازی یا افزایش قیمت بنزین ندارد.

به گفته وی، دولت در مرحله اول در نظر دارد به جای اختصاص به خودروها، سهمیه بنزینی را بر اساس آزمون کد ملی مردم جزایر کیش و کشم ماهانه اختصاص دهد. در چنین مواقعی افراد می توانند سهمیه ماهانه خود را با قیمت مناسب به دیگران بفروشند.

در مرحله دوم در صورت موفقیت آمیز بودن طرح در این دو جزیره، به سایر نقاط کشور نیز تعمیم خواهد یافت.

با این حال هنوز مشخص نیست که اجرای این طرح باعث حذف یارانه معیشتی می شود یا با دادن سهمیه بنزین به افراد به جای خودرو، همان یارانه بنزین را از توزیع یارانه بنزین حذف می کند.

ماجرای گرانی بنزین و طرح سهمیه بندی جدید

قیمت بنزین در کیش و کشم افزایش یافت؟

در حال حاضر جهرمی سخنگوی دولت می گوید تغییری در قیمت عرضه ایجاد نشده و سهمیه قیمت معمولی بنزین ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان است. اما اظهارات اخیر فردوس عباسی دوانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، افزایش قیمت بنزین در جزیره کیش و طرح آزمایشی کشم را مورد تردید قرار داده است.

وی گفت: قیمت بنزین در این دو منطقه آزاد به وزارت نفت بستگی دارد. به این دلیل که این وزارتخانه قیمت بنزین را بر اساس هزینه حمل و نقل، درصد سهام مراکز توزیع و … می داند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس بر این باور است که ابتدا باید قیمت تمام شده، قیمت جهانی، فوب خلیج فارس و … بررسی شود. سپس با در نظر گرفتن سود، قیمت را تعیین کنید.

اما مسئولان منطقه آزاد کیش افزایش قیمت بنزین در این منطقه را تکذیب می کنند و می گویند بنزین گران نمی شود.

با این حال هنوز نمی دانیم چگونه بر خرید و فروش بنزین نظارت کنیم. در ضمن به همه می گویند که سهمیه ماهیانه آنها به صورت توافقی قابل فروش است.

هر کشور چقدر سهمیه بنزین می گیرد؟

هنوز جزئیات کمی در مورد طرح جدید سهمیه بندی بنزین توسط دولت فاش نشده است و میزان سهمیه ماهانه شامل اطلاعات مبهم مشابهی است. اما برخی از کارشناسان اقتصادی و برخی رسانه ها پیش بینی کرده اند که هر ایرانی در ماه 20 لیتر بنزین سهمیه بگیرد.

در حال حاضر هر خودرو ماهانه 60 لیتر بنزین با قیمت 1500 تومان سهمیه می گیرد و مابقی نیاز آن باید با 3 هزار تومان بنزین رایگان تامین شود.

اما در طرح جدید با فرض سهمیه 20 لیتری برای هر نفر، فردی که چند خودرو داشته باشد همان 20 لیتر را می گیرد. بنابراین او مجبور است بنزین را با نرخی بالاتر از دیگران بخرد تا بتواند مصرف وسایل نقلیه خود را تامین کند.

[ad_2]

Nylah Rasmussen

قادر به تایپ با دستکش بوکس نیست. گیک الکل. دانشجوی بی عذرخواهی ایجاد کننده. کاوشگر بسیار جذاب تلویزیون نینجا. علاقه مند به وب معمولی معتاد آبجو

تماس با ما