هرگز گزارش ماموگرافی خود را گم نکنید یک بار دیگر

در زنان سالم، ماموگرافی به عنوان یک روش تشخیص زودرس استفاده می شود. با این حال، اکثر زنان تا قبل از اولین ماموگرافی در 50 سالگی از طبقه بندی تراکم پستان خود اطلاعی ندارند. اکثر آنها ترجیح میدهند سرمایهگذاری مطمئن کنند و مثلاً رو به کار تولیدی نیاورند. در جنینهایی که احتمال اختلالات کروموزومی مانند سندروم داون در آنها بالاست، آب میان بافتی در این ناحیه گردن تجمع پیدا میکند. با انجام آزمایش غربالگری سه ماهه دوم بارداری که بیان کننده بروز اختلالات کروموزومی و نقایص لوله عصبی در جنین می باشد در صورتی که نتایج بدست آمده در محدوده اعداد نرمال نتایج آزمایش غربالگری نباشد به معنای مثبت بودن آزمایش می باشد بدین ترتیب عدد ۲۵0 یا کمتر برای تریزومی ۲۱ ، ۱۰۰ یا کمتر برای تریزومی ۱۳ و ۱۸، ۱۰۰ یا کمتر برای نقایص لوله عصبی بیان کننده مثبت بودن آزمایش می باشد.

برای کسب نتیجه دقیق از تفسیر جواب ماموگرافی، گاه نیاز به بررسیهای تکمیلی یا تکرار بررسی است. گاه دلیل آن بررسی مجدد بافت پستان به منظور بررسی هر نوع تغییر احتمالی در طول زمان معینی است. یافتههای ماموگرافی به دلیل بافت متراکم پستان، 14.3% موارد منفی و یا تنها یک دانسیته آسیمتریک را گزارش کرده بود و بقیه موارد (85.7%) مثبت بود. گروه اول: ناکامل: اگر در گزارش ماموگرافی شما عبارت گروه یک یا گروه ناکامل به چشم می خورد به این معنی می باشد که تصویربرداری بیشتری نیاز است. نمره 3: یعنی نتیجه ماموگرافی عادی است اما 2 درصد احتمال سرطان وجود دارد و باید در شش ماه آینده مجددا این تست را تکرار کنید تا نتیجه قطعی مشخص گردد.

به گزارش سیناپرس، این استراتژی ها شامل موارد زیر بود: عدم غربالگری، غربالگری دوساله بین 50 تا 75 سال، غربالگری سه ساله بین 50 تا 75 سال، و چهار استراتژی بر اساس طبقه بندی تراکم و چگالی پستان یعنی دو مورد با ماموگرافی پایه در 40 سالگی و دو مورد دیگر در تفسیر سونوگرافی 50 سالگی. نمره 6: فقط زمانی نمره 6 در تفسیر جواب ماموگرافی مطرح می شود که با انجام نمونه برداری تشخیص سرطان قطعی شود. نمره 5: یعنی فرد با احتمال 95 درصد به سرطان مبتلا است و باید نمونه برداری و اقدامات درمانی انجام شود. نمره 4: یعنی که تفسیر جواب ماموگرافی سالم نبوده و 20 تا 35 درصد احتمال سرطان وجود دارد به همین دلیل انجام نمونه برداری ضروری است.

برای بررسی پستان مقابل و در بیمارانی که جراحی با حفظ پستان انجام داده است برای بررسی هر دو پستان ماموگرافی ضروری است. فشرده سازی پستان برای ماموگرافی سه بعدی به منظور کاهش حرکات و بهبود کیفیت تصاویر ضروری است. ماموگرافی به واسطه حساسیت بیشتری که نسبت به سونوگرافی برای تشخیص سرطان پستان بویژه برای زنان در سنین بالاتر دارد، روشی عالی برای غربالگری محسوب می گردد. سونوگرافی کبد و سیتی اسکن شکمی گاهی اوقات برای رد تومور در کبد و یا شرایط دیگری مانند سنگ های صفراوی یا تومورهایی که سبب انسداد تخلیه مجاری کبد است استفاده می شود این آزمایش همچنین می تواند اطلاعات بصری مهم در مورد کبد مانند اندازه، کانتور، و اطلاعات مهم آناتومیک را فراهم کند اسکن CT کبد برای تشخیص آسیب های کبدی بسیار مفید است.

بررسی تکمیلی معمولا بهترین روش برای تشخیص موثر بودن یک روش درمانی یا تشخیص وضعیت ثابت یا متغیر و رو به گسترش بیماری است. با توجه به اهمیت ماموگرافی و سونوگرافی و بالا بودن درصد موارد منفی کاذب آن توصیه می شود برای استاندارد کردن و ارتقاء کیفیت این دو روش تشخیصی اقدام شود و قضاوت بالینی جراح براساس شرح حال و معاینه بالینی صحیح در کنار این روش های تشخیصی، اساس تشخیص و درمان بیماری های پستان قرار گیرد. درهنگام خواندن جواب آزمایش ماموگرافی احتمالا با عبارت BI-RADS مواجه می شوید که بر اساس یک قرارداد بین المللی رتبه بندی شده و عدد خاصی را در مقابل آن درج کرده اند. روش کاشت ایمپلنت زیرکونیا تفاوت خاصی با ایمپلنت های تیتانیومی ندارد و در هردو فیکسچر درون استخوان فک قرار می گیرد اما تفاوت از جایی آغاز می شود که ایمپلنت زیرکونیا معمولا به صورت یک تکه ساخته می شود.

معمولا در انتهای تصویربرداری عکس های تهیه شده به همراه توضیحات درج شده توسط سونولوژیست به شما ارائه می شود که ممکن است در پایان کار و یا با فاصله چند روز تحویلتان گردد اما روش خواندن ماموگرافی و تفسیر نتایج آن بر عهده پزشک متخصص است. برای چند ثانیه نفس خود را حبس کنید. در حقیقت میزان سود ناشی از تشخیص زودرس توسط این روش بسیار بیشتر از خطرات احتمالی آن است زیرا از یک طرف مقداری از اشعه X که به بافت ها نفوذ می کند بسیار کم است و از طرف دیگر میزان اشعه لازم برای ایجاد سرطان بسیار بیشتر از اشعه ای است که توسط ماموگرافی به پستان تابانده می شود. در روش اسپاینال ماده بیحسکننده در دوز و حجم کم به یکباره در محل مورد نظر تزریق میشود و همچنین شروع اثر در این روش سریع بوده و باعث فلج عضلانی نیز میشود یعنی در طی روند اسپاینال بیمار قادر به حرکت دادن اندامهای بیحس نخواهد بود.

چند ساعت بعد تایتانیک با طی مسیری ۸۰ مایل دریایی (۱۴۸ کیلومتر؛ ۹۲ مایل) به بندر شربورگ در شمال غربی فرانسه رفت، جایی که مسافران را سوار کرد. نمره 2: این نمره نیز در تفسیر جواب ماموگرافی منفی محسوب می شود یعنی هیچ مورد مشکوک بدخیمی در تصاویر وجود ندارد و فقط ممکن است پزشک چند توده یا ضایعه خوش خیم را مشاهده کرده باشد. از سونوگرافی پستان معمولا برای اسکن ضایعات قابل لمس و یا ارزیابی بیشتر یافته های ماموگرافی استفاده می شود. به طور عمده ماموگرافی در دو گروه از افراد انجام می شود: بیمارانی که دارای هر یک از علایم بیماری های پستان هستند (بیماران علامت دار) و زنان سالم. روش کار: از تاریخ 88/8/1 تا 88/9/30 ، 300 نفر جهت سونوگرافی پستان به کلینیک رادیولوژی خصوصی مهر همدان مراجعه نمودند و در بیمارانی که پس از سونوگرافی توده مشکوک یافت شد، ارزیابی آگزیلا نیز به صورت همزمان به عمل آمد.

این یک نوع سیستم ارزیابی است که از 0 تا 6 نمره دهی می شود. این مدل نشان داد که استراتژی با ارزیابی پایه تراکم پستان در 40 سالگی و بعد از آن آن غربالگری سالانه بین 40 تا 75 سال برای زنان با پستان متراکم بیشترین کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان پستان را دارد. به گزارش سیناپرس، یافته های یک مطالعه جدید که بر اساس مدل سازی در مقیاس میکرو انجام شده و نتایج آن اخیراً در نشریه Annals of Internal Medicine منتشر شده است، نشان می دهد که استفاده از یک استراتژی غربالگری با استفاده از ماموگرافی و مبتنی بر اندازه گیری تراکم پستان در سن 40 سالگی، می تواند به عنوان موثرترین و مقرون به صرفه ترین روش برای کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان پستان مطرح گردد.

در این باره، محققان مرکز سرطان دانشگاه تگزاس و مرکز سرطان فرد هاچ آمریکا در پژوهش جدید خود از یک مدل شبیه سازی برای مقایسه نتایج بهداشتی و مقرون به صرفه بودن هفت استراتژی مختلف غربالگری سرطان پستان استفاده کردند. پزشک زنان برای اینکه از بافت پایه پستان مطلع گردد و یا بررسی مجددی برای بیماران در فواصل یک ساله داشته باشد، درخواست ماموگرافی می دهد. بدلیل اینکه انسداد رگ های خونی و کاهش سرعت جریان خون می تواند باعث شود خون در وریدی های پا لخته شود ( DVT ) و یا موجب انسداد رگ ها در ناحیه ریه شود و همچنین منجر به بروز سکته مغزی شود سونوگرافی داپلر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

برای مثال، ماموگرافی می تواند به تشخیص آن دسته از سرطان هایی که دارای رشد تدریجی بوده و حداقل دو سال قبل از اینکه توده در پستان به اندازه ای برسد که قابل لمس گردد، کمک کند. روش هایی که به کمک آن می توان از بافت داخل پستان اطلاع پیدا کرد، سونوگرافی و ماموگرافی هستند. قانون اطلاع از تراکم پستان، ارائه دهندگان خدمات ماموگرافی را ملزم می کند تا به زنان نیازمند این روش تشخیصی در مورد پستان های متراکمشان اطلاع دهند. ماموگرافی یک نوع عکسبرداری با اشعه X است که برای تشخیص بیماری های پستان استفاده می شود. نمره 0: به معنای ناکامل بودن نتیجه است و برای تصمیم گیری نهایی به تصاویر بیشتری نیاز است. نمره 1: یعنی نتیجه ماموگرافی منفی بوده و هیچ چیز مشکوکی در آن مشاهده نشده است.

حتی اگر یک خانم از 40 سالگی تا 90 سالگی هر سال ماموگرافی انجام دهد، میزان اشعه دریافتی کمتر از میزان لازم برای ایجاد سرطان پستان بسیار ناچیز است. از سویی دیگر، همانطور که در «بخش اول آشنایی با بیماری های زنان و چگونگی تداوی آنها- لینک های پایان مطلب» گفته شد، از ماموگرافی برای تشخیص سرطان پستان برای زنانی که در معرض خطر بالایی قرار دارند استفاده می گردد. زمانی که بانویی در معاینه ماهانه خود متوجه تغییری در وضعیت پستان خود می شود و به پزشک زنان مراجعه می نماید، برای تایید و یا رد بیماری احتمالی وی از روش های تشخیصی دیگری علاوه بر خود معاینه گری (بخش اول و بخش دوم) استفاده می شود.

ماموگرافی در واقع روش اصلی غربالگری سرطان پستان است که هر بانویی پس از عبور از سن چهل سالگی باید بطور سالانه یا حداقل هر دو سال یک بار آن را انجام دهد. همچنین اگر در پاسخ سونوگرافی توده ای مشکوک با حاشیه های نامشخص ذکر شود، و یا اگر بانویی قبلا در معرض پرتو درمانی بوده برای بررسی و کنترل بیشتر، پزشک دستور به ماموگرافی می دهد. ماموگرافی برای چه کسانی و یا چه زمانی درخواست می گردد؟ در صورت صلاحدید رادیولوژیست از دیگر موارد برای انجام ماموگرافی است. بررسی یک توده با حدود نامشخص که نتوانیم آنرا به صورت یک توده در نظر بگیریم بخصوص اگر با کیست ها و توده های مبهم دیگر همراه باشد.

Ainsley Murphy

بشارت دهنده آبجو Wannabe. نویسنده فداکار جنرال الکل نینجا. دانشجو. متخصص زامبی خالق مستقل متعصب سفر

تماس با ما