پیام سفر ناگهانی مقام کره جنوبی به وین چیست؟

[ad_1]

در پی مذاکرات هسته ای وین، خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی امروز گزارش داد که چوی جونگ کان معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی برای دیدار با اعضای شورای امنیت سازمان ملل و ایالات متحده وارد وین شده است. حضور کره جنوبی به عنوان یک کشور غیر متعهد در مذاکرات وین و تحریم های آمریکا سوالات زیادی را به عنوان کشوری که میلیاردها دلار پول نفت ایران را مسدود می کند، ایجاد کرده است.

حشمت الله فلاحت پیشه رئیس سابق کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی و نماینده مجلس در گفتگو با همشهری آنلاین که در ادامه می خوانید:

تحلیل شما از حضور نماینده کره جنوبی در مذاکرات وین چیست؟ این کشور در چه جایگاهی و با چه نامی در وین حضور دارد؟

حضور او در وین قطعاً به این معنا نیست که عضو جدیدی به بورژوازی اضافه شده است. بنابراین ساختار برجام به هم نمی خورد. حضور معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی در وین به احتمال زیاد مربوط به کمیته تحریم و کارگروهی است که برای بررسی لغو تحریم ها و تحریم های ایران تشکیل شده است.

این باید مربوط به منابع مسدود شده ایران در کره جنوبی باشد. این به این دلیل است که این کشور نمی تواند این منابع را بدون اجازه ایالات متحده آزاد کند. بنابراین حضور نماینده کره جنوبی در وین باید به دلیل رای مثبت ایران بوده باشد و هیچ طرفی بدون رای موافق ایران نمی تواند وارد مذاکره شود. همانطور که می بینید بارها از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس خواسته شده تا در مذاکرات شرکت کنند و نظرات خود را بیان کنند که با مخالفت جدی ایران مواجه نشده است.

به نظر شما حضور یک مقام کره جنوبی در وین می تواند نشانه پیشرفت عملی مذاکرات باشد؟

من معتقدم هدف هیئت کره ای از حضور در این بحث، بررسی آزادسازی منابع ایرانی از این کشور بوده است. این را می توان گامی رو به جلو در مذاکرات تلقی کرد.

قبل از مذاکرات، ایالات متحده قول داده بود که 10 میلیارد دلار دارایی به ایران آزاد کند. به نظر شما آیا در راستای این خواسته ایران تلاش هایی برای آزادسازی پول ایران انجام می شود؟

مسئولان درگیر در مذاکرات در این زمینه توضیح دهند. اما واقعیت این است که حتی کره جنوبی نیز از مسدود شدن دارایی های ایران راضی نیست. زیرا او دچار این مشکل شده و کره جنوبی در روابط سنتی، اقتصادی و تجاری خود با ایران با مشکلات جدی مواجه است.

شرکت های کره ای در ایران دچار مشکل شده اند. بنابراین به نظر من، مردم کره برای پایان دادن به این موضوع عجله دارند. اما قبل از شروع مذاکرات، این سوال مطرح شد که آیا وجوه بلوکه شده مطابق با پیش شرط های ایران است؟ اما در شرایط فعلی می توان آن را بخشی از روند مذاکرات دانست.

به نظر شما امکان ترک ملک ایران در کره جنوبی و سایر کشورها قبل از توافق در وین وجود دارد؟ آیا آمریکا این مجوز را به این کشورها خواهد داد؟

اگر روند مذاکرات در رژیم سیاسی مانند برجام به گونه ای باشد که می توان گفت شیب مثبتی داشته است، شاهد تعدیل تصویب خواهیم بود. گویی دولت بایدن سعی کرده بود سیستم تاییدیه ریچارد نیروی دریایی را به محض روی کار آمدن احیا کند. این به معنای کنترل حداکثر فشار بر دوران ترامپ است. با این حال، این روند در مذاکرات طولانی شد. تا زمانی که طرفین به میز مذاکره برگردند و به متن کلی برسند. بر این اساس، سفر معاون وزیر خارجه کره جنوبی به وین را باید نشانه مثبتی از روند مذاکرات دانست.

آیا اعتقاد طرفین مبنی بر پذیرش نماینده کره در مذاکرات اعضای شورای امنیت سازمان ملل می تواند افق مذاکره و دستیابی به توافق را روشن کند؟

ارزیابی من از این موضوع این است که شیب مذاکرات مثبت است. در این حالت، طرفین به این نتیجه می رسند که احتمال دستیابی به توافق بیشتر از اختلاف است. در چنین شرایطی چراغ سبز بیشتر از چراغ قرمز است و بنابراین رفتار عملی مثبتی را شاهد خواهیم بود.

به نظر شما حضور یک مقام کره ای در وین از سوی آمریکا چراغ سبز نشان داده یا به درخواست آمریکا؟

من معتقدم ادامه تحریم ها بیش از آمریکا برای کره جنوبی مشکل ساز است. بر این اساس این کشور نیز در تلاش است تا این مشکل را حل کند. به نظر من تمایل اصلی برای آزادسازی منابع ایران عمدتاً در سئول شکل گرفته است. زیرا کره نمی خواهد قربانی مناقشه ایران و آمریکا شود و بازار سنتی و انرژی خود را بر سر ایران از دست بدهد. از سوی دیگر می توان به تمایل کره برای ایفای نقش مثبت در مذاکرات در مقابل رژیم صهیونیستی که به دنبال برهم زدن روند مذاکرات، دستیابی به توافق نهایی و عادی سازی روابط است، توجه کرد.

پس آیا می توان نتیجه گرفت که کره جنوبی هیئتی را به وین اعزام کرده است تا از آمریکا برای آزادسازی منابع ایران مجوز بگیرد؟

به عنوان فردی که با مقامات کشورهایی مانند کره و ژاپن مذاکره کرده‌ام، می‌توانم با اطمینان بگویم که این کشورها کاری جز نام بردن از ایالات متحده انجام نخواهند داد. او نگران این است که چرا تجارت آمریکا با ایران باید به روابط تجاری و اقتصادی آن لطمه بزند. بنابراین من معتقدم حضور آنها در وین برای آمریکا ناشناخته نیست و این حضور حتما به دلیل رای مثبت ایران بوده است. به طور کلی این اتفاق را باید نشانه ای از روند مثبت مذاکره دانست. برخلاف پمپئو و ترامپ که طرفدار تحریم ها و فشار حداکثری بودند، واقعیت این است که بسیاری از کشورها از مکانیسم تحریم ایران ناراضی هستند. در عوض برای پایان تحریم های ایران لحظه شماری می کنند.

آیا این امکان وجود دارد که کره جنوبی در صورت آزاد شدن پول ایران، از آمریکا برای رفع تحریم ها ضمانت بگیرد؟

با نگاهی به روند مذاکرات، می گویم مقدمات لغو تحریم ها علیه ایران آغاز شده است. به عبارت دیگر روند مثبتی در مذاکرات وجود دارد. با این حساب، برخی کشورها فعالانه به دنبال فراتر رفتن از ضرب الاجل مذاکره، استقبال از توسعه روابط با ایران و ترمیم روابط تیره اقتصادی خود با ایران هستند.

[ad_2]

Nigel Riley

تمرین کننده موسیقی دوستانه. گیک هاردکور توییتر. بیکن پژوه. متخصص زامبی برنده جایزه.

تماس با ما