چرا بورس ضرر نمی کند؟

[ad_1]

در رفتن پس از رکود 16 ماهه در بورس، شاخص کل ابر کانالی 1.3 میلیون واحد از دست داد و به کانال پایینی سقوط کرد. البته در ماه های اخیر شاخص بین یک میلیون و 200 هزار واحد تا یک میلیون و 500 هزار واحد در نوسان بوده است. با این حال، هنوز به سوپر کانال تاریخی خود که قبلاً برنده شده بود، 2 میلیون واحد نرسیده است. در این مدت اکثر سرمایه گذاران بلندمدت در بازار سرمایه بین 30 تا 60 درصد زیان دیده اند.

به گزارش فرارو، کارشناسان و فعالان بازار عوامل مختلفی را برای نوسانات و نوسانات فرسایش معرفی می کنند. اما مهمتر از همه، بی امیدی به آینده و نگاه منفی دولت به بازار سرمایه از دلایل اصلی افت است.

تحلیلگران بر این باورند که بازار سهام به دلیل انتشار لایحه بودجه 1401 و افزایش فشار بر صنعت تولیدی دچار سقوط شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در ده روز گذشته بازار سهام ۸ روز قرمز و ۲ روز سبز شده است.

چه چیزی باعث سقوط و نوسانات فرسایش می شود؟

چرا بورس سقوط نمی کند؟حمید میر معینی کارشناس بورس با فرخ تعامل کرد وی گفت: مهمترین عامل عدم اطمینان نسبت به آینده است. اما به طور کلی بلاتکلیفی که سرمایه گذاران نسبت به آینده بازار دارند به دلیل موقعیت بازار ما نزد مسئولان است. این در حالی است که سرمایه گذاری زیربنای رشد اقتصادی است و رویکرد دولت به بازار سرمایه و سرمایه گذاری در چند ماه اخیر امیدوارکننده نبوده است. تصمیم‌گیری‌ها، سیاست‌های کلان و رویکردهای بازارمحور نشان می‌دهد که سرمایه ما به اندازه گذشته برای مدیران بازار مهم نیست.

مسئولان با اشاره به اینکه عدم خوش بینی به بازار، شاخص های کلان اقتصادی، عدم خوش بینی به آینده اقتصادی و سیاسی باعث ایجاد چنین بازارهای پرنوسانی شده است، خاطرنشان می کنند: عدم خوش بینی مانع از ورود سرمایه گذاران جدید به بازار شده است به رقبای خود هدیه دهید و بازار را به طور کامل ترک کنید

میر معینی در ادامه گفت: واقعیت این است که نگاه مثبت به بازار سرمایه می تواند موتور رشد اقتصادی ما باشد و یک حرکت سرمایه گذاری ایجاد کند که زیرساخت های اقتصادی کشور را احیا کند و اقتصاد ما را در آینده به حرکت درآورد. اگر نگاه مثبت باشد، این ویژگی در بازار ما موجود است.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین به لایحه بودجه سال آینده دولت اشاره کرد و گفت: اگر به لایحه بودجه نگاه کنید می بینید که انواع و اقسام فشارها برای جبران هزینه های جاری دولت به بخش تولید وارد می شود. این کار ریسکی است، زیرا اگر سرمایه گذار بازده مورد انتظار را بدست نیاورد، پس انداز خود را وارد بازار سرمایه نمی کند و این پول را به بازار معاملات و کارگزاری می فرستد که هیچ سود اقتصادی برای کشور ندارد. در نتیجه باعث ایجاد شغل، رشد تولید ناخالص داخلی و ایجاد چالش برای حال و آینده نخواهد شد. در چنین سناریویی، زیرساخت های اقتصادی قادر به پاسخگویی به رشد جمعیت و رشد تقاضا در آینده نخواهد بود. در نتیجه باید با چرخه منفی تورم و رکود اقتصادی مواجه شویم.

مسئولان به بازار سرمایه نگاه دقیقی ندارند

وی افزود: با این حال اگر قرار است بازار سرمایه رشد کند باید نگرش مسئولان تغییر کند. نگرش مسئولان در حال حاضر درست نیست و آن را تنها بازاری برای سفته بازی و دلالی می دانند. از سوی دیگر متولیان بازار سرمایه نتوانسته اند نقش بازار را به درستی به مسئولان مالی تبیین کنند که چگونه بازار سرمایه می تواند در اقتصاد، نقدینگی و تامین مالی نقش آفرینی کند. سرمایه گذاری های بهتر از بانک ها.

به گفته میرمعینی، این وظیفه بازار سرمایه است که با تدوین برنامه و سیاست صحیح، نگرش مسئولان را تغییر دهد و رویکرد سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم را از طریق بورس و بازار اولیه ایجاد کند.

او می گوید آنچه که کشور ما اکنون به آن نیاز دارد، ایجاد یک جنبش سرمایه گذاری است. تا زمانی که در بخش سرمایه گذاری جابجایی صورت نگیرد، اقتصاد ما رشد نمی کند و از این مشکلات مالی خلاص نمی شویم.

وی گفت که تغییر رویکرد دولت می تواند منجر به تحولات مثبت اقتصادی برای هر دو طرف شود.

وی در این زمینه گفت: شاید رویکرد دولت تغییر کرده و حمایت های متفاوت دولت از صنایع از جمله تسهیلات، مواد اولیه، مواد غذایی، عوارض و تعرفه و… منجر به حرکت سرمایه گذاری مناسب در کشور شود. او خورد. در چنین سناریویی خود دولت سود می برد. دولت در حال حاضر بزرگترین قهرمان مالی کشور است و در بازار سرمایه بیش از 60 تا 65 درصد سهام شرکت های بازار سرمایه در اختیار دولت یا اداره می شود. در چنین سناریویی، اگر بازار سرمایه بتواند نقش اصلی خود را در اقتصاد کشورهای توسعه یافته ایفا کند، به نفع دولت خواهد بود. زیرا افزایش عملکرد این شرکت ها هم دارایی های دولت و هم درآمد مالیاتی را افزایش می دهد. علاوه بر این، شرکت های خصوصی قوی تر و اقتصاد کارآمدتر خواهد شد.

میرمعینی در ادامه گفت: در چند وقت اخیر اگر بازار رشد داشته است به دلیل کارآمدی اقتصاد و پویایی بازار سرمایه برای پایداری اقتصاد کشور نبوده است. اما اگر نگرش و نگرش متولیان مالی دولت نسبت به بازار سرمایه تغییر نکرده و بازار نتوانسته جایگاهی در اقتصاد پیدا کند، همچنان شاهد نوسانات عمیق در بازار سرمایه خواهیم بود.

[ad_2]

Kaia Lambert

گیمر. طرفدار رسانه های اجتماعی متخصص وب Wannabe. متعصب آبجو ارتباط دهنده. کارآفرین. گیک زامبی شیطانی. طرفدار پرشور تلویزیون عاشق بیکن غیرقابل درمان.

تماس با ما