چرا خون بند ناف مهم است؟

[ad_1]

در رفتن شاید قبل از خواندن این گزارش متوجه شده باشید که خون بند ناف یک زباله بیولوژیکی است که باید دفع می شد. اما این زباله های یکبار مصرف حاوی سلول های بنیادی و خون ساز است که می توان از آنها برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده کرد.

زمان برداشتن بعد از زایمان و بند ناف، 5 تا 10 دقیقه زمان برای برداشتن خون بند ناف داریم. پس از این مدت، لخته های خون در بند ناف و جفت تشکیل می شوند. اما اگر خون در زمان مناسب به بانک نگهداری منتقل شود، بیش از 80 بیماری صعب العلاج قابل درمان است.

به گفته دانشمندان، سلول های بنیادی به دست آمده از بند ناف بسیار قدرتمند و جاودانه هستند و به دلیل تکرارهای پی در پی پیر نمی شوند، به طوری که با تزریق یا جایگزینی بافت آسیب دیده شدید، سلول های بافتی جدید التیام یافته و تشکیل می شوند.

در زمینه نگهداری و پیوند خون بند ناف، پروفسور الن گلاکمن یکی از مشهورترین و تاثیرگذارترین افراد در زمینه نگهداری و پیوند خون بند ناف است.

با اولین پیوند موفقیت آمیز خون بند ناف در یک پسر پنج ساله مبتلا به کم خونی (کم خونی مادرزادی)، او در سال 1988 با وارد کردن سلول های بنیادی خون بند ناف به داخل بخش از طریق سلول های بنیادی خون بند ناف خواهرش، دچار تحول اساسی شد. یک پیوند بکش، شکل

چرا خون بند ناف مهم است؟
کاربرد خون بند ناف

اهدای خون با طناب یک روش فداکارانه و موثر برای دادن یک هدیه حیات بخش است.

به گفته کارشناسان، بند ناف با سلول های بنیادی مایع پر شده است. این سلول ها می توانند سرطان، بیماری های خونی مانند کم خونی و برخی اختلالات سیستم ایمنی را که توانایی بدن برای دفاع از خود را مختل می کند، درمان کنند.

به عنوان مثال، سلول های بنیادی مشتق از خون بند ناف به درمان بیماری های عصبی مانند دیابت نوع 1 (وابسته به انسولین)، بیماری های قلبی عروقی، لوپوس، سکته مغزی، پارکینسون و آلزایمر، کم خونی و نقص ایمنی، بیماری های کبدی و غیره کمک می کنند.

از خون بند ناف می توان برای درمان آسیب مغزی در کودکان خردسال نیز استفاده کرد.

پیوند خون بند ناف برای خونریزی شدید داخل بطنی در نوزادان نارس ایمن و موثر است.

مطالعات همچنین نشان داده اند که یک دوز سلول های خون بند ناف علائم عصبی و عملکردی بیماران سکته مغزی را بهبود می بخشد.

اینها فقط برخی از ابزارهای اشتراک گذاری هدف گذاری هستند که می توانید از آنها استفاده کنید. درمان های دیگر شامل آلزایمر، پارکینسون، نقص غضروف، بیماری های چشمی و حتی کووید-19 است.

در این راستا دانشمندان معتقدند وجود سلول های اولیه و نابالغ سیستم ایمنی در خون بند ناف باعث کاهش دفع ایمنی ایمپلنت ها در مغز استخوان می شود. حدود 60 درصد از پیوندهای خون بند ناف ناشی از امتناع از پیوند جدی است.

در واقع، استفاده از خون بند ناف باعث می شود پیوند موفقیت آمیز بین خون مغز استخوان اهدا کننده و گیرنده کمتر شبیه HLA باشد.

چرا خون بند ناف مهم است؟
بانک خون بند ناف در ایران

به گفته مژده نخلستانی، مدیر بانک خون بند ناف موسسه انتقال خون، این بانک یک بانک عمومی خون بند ناف است که در سال 1389 تأسیس شده است. این بانک برای اطمینان از رعایت رویه های جاری با استانداردهای بین المللی، فعالیت خود را بر اساس الزامات استانداردهای Net Cord-Fact و AABB و استانداردهای ملی خون بند ناف ایران آغاز کرده است.

نخلستانی می گوید: از زمان تاسیس بانک خون بند ناف تا کنون حدود 4150 واحد خون بند ناف توسط مادران اهدایی که با اهدای خون بند ناف خود موافقت کرده اند در این بانک قرار داده شده است. “تاکنون، داده های HLA در مورد 4100 بیمار به امید یافتن یک نمونه ثابت ثبت شده است.”

ضرابی، مدیرعامل شرکت فناوری سازه های روآن نیز گفت: 31 دفتر نمایندگی در سراسر کشور در حال جمع آوری نمونه خون بند ناف هستند.

او می گوید ایران با بیش از 170000 نمونه خون بند ناف، بزرگترین ذخایر سلولی در خاورمیانه را دارد.

چرا خون بند ناف مهم است؟
هزینه های نگهداری

مدیرعامل بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون در خصوص هزینه جمع آوری و نگهداری خون بند ناف در سازمان انتقال خون کشور گفت: بانک های خون دنیا به دو دسته خصوصی و دولتی تقسیم می شوند. نگهداری از خون بند ناف در بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون ایران که یک بانک خون غیرانتفاعی و عمومی است هیچ هزینه ای ندارد.

دلیل رایگان بودن آن به این دلیل است که نمونه ای که اهداکننده خون به بانک خون بند ناف عمومی داده است برای استفاده عادی بیمار است و فقط برای نوزاد و خانواده اهداکننده خون نیست. بنابراین پس از مصاحبه و رضایت داوطلبانه مادران، خون ناف پس از زایمان توسط کادر و متخصصان آموزش دیده جمع آوری و به واحد فرآوری خون ناف سازمان انتقال ایران ارسال می شود.

البته در مورد بانک های خصوصی هزینه پردازش و نگهداری به عهده خانواده است.

براساس گزارش منتشر شده، قیمت اولیه قرارداد حدود 4 میلیون و 990 هزار تومان و دستمزد سالانه 300 هزار تومان است.

[ad_2]

Emerson Brooks

گورو تلویزیون. حل کننده مشکل علاقه مندان به وب. ماون مسافرتی بی عذرخواهی تنظیم کننده.

تماس با ما