چرا رکورد رشد پایه ارزی شکست؟

[ad_1]

در رفتن در اواسط آبان، دو ورودی مهم انجام شد: حمایت ارزی و نقدینگی. رشد پایه ارزی در هشت ماهه امسال به مدت مشابه سال های اخیر رسیده و روند ماهانه این شاخص در دولت جدید تغییر کرده است که رکورد جدیدی را در دولت به ثبت رسانده است. ابراهیم رئیسی. است.

به گزارش فرارو، پایه ارزی در آبان ماه 540 هزار میلیارد تومان بود که نسبت به ماه قبل 2.56 درصد افزایش داشت. با مقایسه این رشد با 4 ماه گذشته به نظر می رسد در ابتدای دولت جدید این رشد بالاترین رقم رشد ماهانه در پایه اقتصادی است. در واقع در ماه چهارم دولت، پایه ارزی به بالاترین میزان خود رسید که البته بررسی آماری این متغیر نشان می دهد که به طور کلی تا به امروز هر ماه شاهد افزایش مستمر رشد پایه ارزی بوده ایم.

از سوی دیگر، بر اساس اطلاعات رسمی بانک مرکزی، رشد این متغیر نسبت به پایان سال گذشته 17.78 درصد بوده است. وقتی به این دوره در طول دهه نگاه می کنیم، می بینیم که نرخ رشد 8 ماهه در این دوره بالاترین میزان بوده که جهش قابل توجهی در پایه اقتصادی کشور داشته است.

رکورد افزایش پایه اقتصادی زنان در دولت ریاست جمهوری؛  آیا باید منتظر ابر تورم باشیم؟چرا پایه مالی رشد کرد؟
مسعود دانشمند کارشناس اقتصاد است گفتگوی فرعون وی با بیان اینکه با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، رشد پایه ارزی جای تعجب ندارد، گفت: مبنای پولی، نقدینگی در حال کار است، اگر هدایت نشود، پایه مالی رشد خواهد کرد و مدل رکوردی آن که امروز شاهد آن هستیم، خواهد بود.

وی افزود: بنابراین تنها راه جلوگیری از رشد پایه اقتصادی تمرکز بر تولید و رونق آن است و در حال حاضر تولید کشور راکد است و بسیاری از واحدهای صنعتی و خدماتی با نیمی از ظرفیت فعالیت می کنند. و برای جلوگیری از رشد اقتصادی.

این دانشمند با اشاره به چرخه ای که منجر به افزایش پایه پولی شده است، گفت: وقتی دولت ارزی را به بانک مرکزی صادر می کند تا آن را به ریال تبدیل کند، بانک مرکزی چون ریال نیست، پول را چاپ و توزیع می کند. ” در جامعه. از سوی دیگر دولت می گوید که اگر دولت ارز را به حساب بانک مرکزی واریز کند، به دلیل تایید، دسترسی به حساب ها امکان پذیر نیست، در این صورت پول بدون پشتیبان چاپ می شود که باعث افزایش نقدینگی و افزایش نقدینگی می شود. . بنیان اقتصادی

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه تحول اقتصادی به هم تنیده شده است، افزود: رفع محدودیت ها در وهله اول بهره وری را تسریع می کند و در وهله دوم روابط بانکی ما را با سایر کشورها عادی می کند. دلیل پیوستن به لیست TFF و خارج شدن از لیست سیاه این سازمان بین المللی، انجام اقدامات متعدد برای کنترل پایه مالی است.

این دانشمند افزود: افزایش نرخ ارز نیز در افزایش پایه ارزی بسیار موثر بوده است، همانطور که در بالا گفته شد، دولت درآمدهای ارزی را به بانک مرکزی پرداخت می کند تا آن را به ریال تبدیل کند، قبلاً نرخ ارز 4200 تومان بود. نرخ به نصف نرخ ارز رسیده است که الان حدود 25000 تومان است، افزایش 6 برابری با توجه به رکورد افزایش پایه مالی در سایه چاپ، پول قدرتمند، غیرممکن شده است، نقدینگی یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت است. پایه ارزی

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران در ادامه گفت: در حالی که دولت می خواهد با دادن یارانه بنزین به همه نوعی عدالت را اجرا کند، این طرح بسیار گران است و پایه مالی را افزایش می دهد، اما دولت به یارانه 15 درصدی نیاز دارد. دادن یک لیتر بنزین به همه مردم، به نظر من در جهت عدالت نیست، چون باعث افزایش تورم می شود، اگر دولت بخواهد یارانه ها را عادلانه تقسیم کند، بهتر است قیمت نفت را جایگزین آن کند. به پالایشگاه ها پرداخت می کند. یارانه فوب خلیج فارس و مستقیم به مردم.

این دانشمند در تشریح پیشنهاد خود گفت: در حال حاضر وزارت نفت یک بشکه نفت را به عنوان یارانه به پالایشگاه ها می دهد که دو پیامد عمده دارد، آلودگی هوا است که سال ها گریبان ما را گرفته، ثانیاً به دلیل این کم بودن. قیمت سوخت، قاچاق بسیار سودآور است و روزانه میلیون ها لیتر سوخت از ایران به کشورهای همسایه قاچاق می شود.

وی گفت: روزانه 2.5 میلیون بشکه نفت به پالایشگاه ها داده می شود که با یارانه دولت به 33 میلیارد در ماه می رسد که اگر دولت قیمت ها را افزایش دهد می شود 3636 میلیارد، بنزین اما 36 میلیارد به اینها مستقیم بدهید. به مردم نه نقدی پس در قالب کوپن یعنی دولت به مرغ ها کیلویی 10000 تومان یارانه می دهد همه موارد اساسی این روش را می توان برای آنها اعمال کرد، مکانیزمی است که می تواند باشد. اینکه دولت باید در آخر زنجیره یارانه بدهد نه در ابتدا تولیدکننده، ارز 4200 تومانی و رانت های هنگفت و فساد را چه شد، پس دولت باید برای آن برنامه ریزی کند وگرنه با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. .

[ad_2]

Charlie Owens

تحلیلگر هاردکور طرفدار عمومی فرهنگ پاپ. خالق مادام العمر تنظیم کننده. اهل سفر. متخصص وب متعهد

تماس با ما