گزارشی جدید از سرعت مذاکرات

[ad_1]

نور نیوز در گزارشی نزدیک به شورای عالی امنیت ملی به تشریح روند مذاکرات هسته ای وین پرداخت. بیس با بیان اینکه پیشرفت در برخی زمینه ها سرعت گرفته است، گفت: پیشرفت تا حدودی متعادل است و چهار حوزه اصلی بحث یعنی لغو تحریم ها، برنامه های هسته ای، برنامه های راستی آزمایی و تضمین ها به موازات آن بررسی می شود. . نورنیوز افزود که برای حل «مسائل دشوار اختلاف» طرفین باید برای عبور از این مرحله ابتکارات و گفتگوهای بیشتری ارائه دهند.

به گزارش نور نیوز، نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران، برخی منابع غربی از جمله وزیر امور خارجه فرانسه از کند شدن روند مذاکرات برجام در حالی خبر داده اند که مذاکره کنندگان ارشد خبری حاضر در مذاکرات وین در حال رایزنی هستند. او در بازگشت به وطن نوشت: «مقاله‌های دشوار اختلاف باقی است» اما «پیشرفت سرعت گرفته است».

در این گزارش با اشاره به بازگشت ایران به مسئولیت های خود تحت برجام و لغو تحریم های آمریکا علیه ایران، آمده است که هنوز اختلافات سختی در این منطقه وجود دارد، اما پیشرفت ها “متوازن” بوده است.

در ادامه این گزارش آمده است: دور هشتم مذاکرات وارد مرحله حساس و نسبتاً تعیین کننده ای شده است که می تواند تاثیر بسزایی در نتیجه مذاکرات داشته باشد. هشتمین دور مذاکرات ایران و نمایندگان 1+4 در وین به ویژه در سطح کارشناسی بدون وقفه در جریان است. .

روز پنجشنبه اما رویترز طبق معمول در گزارشی کذب از بن بست گفت وگو خبر داد که کاملا مغایر با واقعیت های کنونی بر سر میز مذاکره است. اظهارنظرهای متعدد مقامات 1+5 در هفته گذشته درباره پیشرفت نسبی مذاکرات نشان می دهد که ادعای رویترز نادرست است.

در این زمینه؛ روزنامه‌ها گزارش داده‌اند که پیشرفت‌ها تا حدودی متعادل بوده و چهار حوزه اصلی عبارت‌اند از «لغو تحریم‌ها»، «برنامه هسته‌ای»، «تأیید» و «ضمانت». توقف نشدن بحث ها و تداوم بحث ها در سطح کارشناسی و سفرهای کوتاه روسای هیات ها به پایتخت هایشان، صحت اخبار منتشر شده از پیشرفت نسبی بحث ها را نشان می دهد. بحث در مراحل اولیه

پیش از این نورنیوز گزارش داده بود که روند مذاکرات به جایی رسیده است که باید تصمیمات سیاسی توسط غرب به ویژه آمریکا اتخاذ می شد. جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت؛ مذاکرات ایران و 1+5 وارد دوره حساسی شده است و اگرچه پیشرفت هایی در مذاکرات حاصل شده است، اما اگر نتوانیم به زودی به اجماع بر سر عمل متقابل برسیم، باید مسیر دیگری را انتخاب کنیم.

اظهارات ساکی ضمن تکذیب گزارش کذب رویترز و تایید پیشرفت مذاکرات، به وضوح نیاز به تصمیم گیری سیاسی از سوی واشنگتن را نشان می دهد و ممکن است سخنگوی کاخ سفید برای این منظور از واژه “وضعیت حساس” استفاده کرده باشد. از سوی دیگر؛ بحث‌های جاری در مورد کاهش تعداد براکت‌های متضاد و نحوه اجرای هیئت‌ها و توالی توافقات احتمالی نشان می‌دهد که مذاکرات به مرحله‌ای رسیده است که طرفین در حال بحث درباره مسائل دشوارتر و ترجمه اصول مورد توافق هستند. کلمات و عبارات. در سند موجود است.

تشکیل و راه اندازی کارگروه «اقدامات اجرایی» که از شامگاه چهارشنبه آغاز به کار کرد، حاکی از آن است که پرانتزها در دو موضوع «لغو تحریم ها» و «مسائل هسته ای» کاهش یافته اما همچنان باز است و البته. باز کن. ، براکت های سخت تر. که نشان می دهد مذاکرات پیچیده است و مشکلات در قالب شبکه های عصبی به هم پیوسته به هم مرتبط هستند.

بررسی روند کنونی مذاکرات این واقعیت را آشکار می کند که در موضوعات بحث برانگیز کمتر، پیشرفت سرعت گرفته است، اما زمینه های دشوارتر اختلاف نظر باقی مانده است و طرفین برای عبور از این مرحله نیاز به ابتکارات و حقوق بیشتری دارند.

راه پیش رو با چالش های زیادی روبروست و غرب به دنبال تغییر ابتکار سیاسی خود تحت فشار سیاسی و رسانه ای با تسلط کامل بر پیچیدگی شرایط است. ایجاد مطالب رسانه ای «در محدوده زمانی» و تکرار تهدید «استفاده از گزینه های دیگر» در صورت شکست مذاکرات، ابزار قدیمی و ناکارآمدی است که طرف غربی مذاکرات همچنان بر استفاده از آن اصرار دارد.

دور هشتم مذاکرات وارد مرحله حساس و نسبتاً تعیین کننده ای شده است که می تواند تاثیر بسزایی در نتیجه مذاکرات داشته باشد. اگر غرب به ویژه آمریکا تصمیم عاقلانه را بر سیاست و اتلاف ترجیح می دهد، دیگر نیازی به تکرار کلیدواژه «محدودیت زمانی» و بازی رسانه ای بیهوده نیست.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، در یک کنفرانس خبری با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در 15 ژانویه گفت که مذاکرات در مورد احیای شورای امنیت سازمان ملل در وین در حال انجام است. آنقدر کند است که مذاکرات نمی تواند کامل شود. جوزف بورل در این کنفرانس مطبوعاتی با لحنی خوشبینانه‌تر گفت که توافق جدید شامل برنامه هسته‌ای ایران “ممکن” است و “ما به پایان یک روند طولانی نزدیک می‌شویم” و طرفین می‌توانند “در هفته‌های آینده” به آن برسند. . توافق.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه هشدار داد که «تنها چند هفته باقی مانده» تا احیای برجام باقی مانده است و واشنگتن آماده است در صورت شکست مذاکرات، گزینه‌های دیگری را بررسی کند. وی با اشاره به اینکه «ایران به نقطه‌ای نزدیک می‌شود که بتواند مواد شکافت کافی برای استفاده در سلاح‌های هسته‌ای در کوتاه‌مدت تولید کند» و گفت که در ماه‌های اخیر واشنگتن سخت روی گزینه‌های دیگر در صورت شکست احتمالی کار کرده است. برای بحث. و برای هر مناسبتی آماده است.

در روزهای اخیر صحبت هایی از توافق موقت در وین مطرح شده بود، اما وحید جلال جاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به تسنیم گفت که چنین توافقی برای ایران ایده آل نیست و راهبرد ایران «یک راهبرد دائمی» است. توافق برای لغو تحریم‌های موثر». وی روز یکشنبه ۲۶ دی ماه در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم از درخواست ایران برای لغو تحریم های اقتصادی دوران ترامپ خبر داد.

مقامات ایرانی پیش از این نیز درخواست های مشابهی را مطرح کرده بودند، اما رابرت مالی، مذاکره کننده ارشد آمریکا در مذاکرات وین، گفت که دولت آمریکا تحریم هایی را که ناقض برجام است لغو می کند و نمی تواند تحریم های اعمال شده تحت عناوین دیگری مانند تروریسم را لغو کند.

[ad_2]

Hayden Phillips

عاشق قهوه بی عذرخواهی یک تمرین‌کننده اینترنتی متواضع. دوست حیوانات در همه جا.

تماس با ما