انتقاد تند فرشاد مومنی از میرکاظمی: او اقتصاد ایران را درک نمی کند

[ad_1]

استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: سیاست گذاران نمی فهمند تکلیف محصول ملی چه می شود و چه نسبتی بین دولت و مردم در تکانه های قیمتی و حذف ارز انتخابی وجود دارد؟ وزارت بهداشت باید بداند که دارو فراری نیست و اگر به دست مصرف کننده نرسد به ما ربطی ندارد. وزارت خانه چگونه در کنار حذف 4200 تومان سکوت کرده است؟ سایر سیاست های تورمی باعث شکسته شدن ستون فقرات خانوارها شده و با گران شدن داروها وضعیت را بدتر کرده است.

به گزارش ایلنا؛ فرشاد مومنی روز گذشته در نشست پژوهشگاه دین و اقتصاد درباره لایحه بودجه سال 1401 گفت: تضاد اصلی نظام حکومتی کنونی ما این است که در شرایطی که کشور با بحران های متعدد مواجه است و نیاز به اراده بیشتر برای اعتماد در دستور کار است، متاسفانه در مقابل این جریان در دستور کار قرار گرفته است.

وی در ادامه گفت: در دولت گذشته رده های رسانه ای و مراکز قدرت تلاش می کردند کاستی ها و ضعف های بودجه را تنها به قوه مجریه گوشزد کنند اما امروز با وضعیت بسیار نگران کننده و خطرناک دولت واحد مواجه هستیم. بنابراین باید به همه کسانی که دغدغه ثبات، امنیت و تمامیت ارضی کشور را دارند بگوییم قبل از هر چیز نکات مهم لایحه بودجه را درک کنند و این لایحه محصول نحوه اداره کشور توسط سایرین است. قدرت ها . یعنی مسئولیت قوه قضائیه و مقننه کمتر از قوه مجریه نیست.

مومنی گفت: حتی در یک دولت دست نخورده هم تجربه فاجعه بار دولت احمدی نژاد نشان می دهد که یک دولت دست نخورده در شرایط بحرانی هم در حال خروج است. در همین دولت به نظر می رسد که حامیان دولت برای سرپوش گذاشتن بر این اشتباه فجیع سعی در تضعیف افراد در دولت داشته اند. پارادوکس بزرگ دیگر این است که در اوج بحران اقتصادی، ائتلاف مسلط با یکی از فقیرترین تیم ها برای اداره اقتصاد ملی به توافق رسیده است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: مسئولیت دولت کم شده است. این وضعیت نسبت به سال های 1996-1998 خطر جدی تری برای امنیت داخلی ایجاد می کند. بودجه در سطح تصویب تنظیم شده است، با خطر افزایش به سطح بحرانی ثبات، با میل مخاطره آمیز برای سوق دادن تورم به آستانه تورم، و اصرار بر ادامه روند فعلی در هر ثانیه نمی تواند هرگز پایان هزینه برای کشور رسانه ها به ویژه صدا و سیما باید این مسائل را جدی بگیرند و از سیاست زدگی به لحاظ آزادی کارشناسی پرهیز کنند. علم باید باز شود و در این زمینه بودجه به دور از سیاست زدگی ارزیابی شود و به جای بررسی تخصیص رانت، موجودیت کشور در لایحه و رانت ضد توسعه و ضد توسعه بررسی شود.

وی در ادامه گفت: در صورت باز شدن فصل علم در پژوهش، ارزیابی از نظر تحلیل توسعه خرد و کلان خواهد بود. اگر چنین است، راهی وجود دارد.

مومنی افزود: از نظر اقتصاد خرد دولت نهاد بزرگی است و لایحه بودجه دخل و خرج این نهاد است. اصرار مشکوک بر هزینه‌های مستمر و ربطی به توسعه و توزیع رانت‌های ضد توسعه باید با شفافیت جدی انجام شود. از نظر سیاسی، شما نرخ بهره بالاتری را برای متقاضیان اجاره و وام دهندگان می خواهید یا بانک مرکزی داده های واسطه را از سال 1987 حذف کرده است. وضعیت در این زمینه روز به روز بدتر می شود و اکنون اطلاعات مربوط به بنزین و گازوئیل نیز حذف شده است.

مومنی گفت: از منظر کلان مهمترین وظیفه دولت تثبیت است. تنها با پایدار ماندن و پرهیز از نقش‌های ناامن و ناپایدار می‌توانیم جرات کنیم بازیگرانی را برای حرکت به سمت توسعه انتخاب کنیم.

وی افزود: دولت تنظیم کننده ثبات اقتصادی است که بودجه ها را بر اساس مقیاس ظرفیت برای دستیابی به اهداف کلان مانند رشد اقتصادی، توسعه، اشتغال، توزیع عادلانه درآمد و … ارزیابی می کند تا رشد را تسهیل کند. مسائل دولتی مانند بهداشت، امنیت، آموزش و غیره توسعه را تسهیل می کند. به صفر رساندن توسعه بزرگترین چالش است.

وی گفت: سه معیار ظریف و پنج معیار کلان برای بودجه بندی وجود دارد و رسانه ها باید به افشاگری کمک کنند. اگر کشور اراده ملی برای خروج از بحران دارد، بودجه را در یک چارچوب کلان نگاه کنید. دولت مسئول تهیه، اجرا و نظارت بر بودجه ترجمه برنامه های توسعه میان مدت و بلند مدت و برنامه های توسعه یک ساله است. چرا سیاستگذاران از صحبت درباره اهداف سند چشم انداز خجالت می کشند و گزارشی از آن ارائه نشده است؟ زیرا توسعه در روابط منقرض مانده است.

مومنی خاطرنشان کرد: در سطح توسعه 7 معیار وجود دارد که با احتساب موارد قبلی در مجموع به 15 مورد می رسد. مایه تاسف است که گزارش دولت باید در همین راستا باشد و مجلس نمی‌خواهد در مورد هیچ یک از این معیارها گزارشی از دولت ارائه شود. مورد اول رابطه بین دولت و دولت را مشخص می کند. دولت باید از تاثیر اجرای این بودجه بر روابط دولت با مردم گزارش دهد. رئیس سازمان برنامه و بودجه از حذف 4200 تومان با کیفیت فوق العاده پایین می گوید. همین توجیهی که او می دهد برای برکناری و یا استعفای داوطلبانه او کافی است زیرا نشان داده که هیچ درکی از اقتصاد ایران ندارد. این استدلال های احمقانه حتی با گزارش های سازمان های برنامه و بودجه و بانک مرکزی و مرکز آمار در تضاد است.

وی افزود: اگر سیاست گذاران به ویژه مجلس می خواهند کشور را نجات دهند باید به عوامل دیگری که مبادله ای و پیچیده است نگاه کنند. گزارش‌های رسمی وزارت صمت نشان می‌دهد که نرخ ارز بین سال‌های 67 تا 87 70 درصد کاهش داشته که بالاترین میزان از زمان تصویب بودجه در مجلس بوده است و بین سال‌های 90 تا 1999، 70 درصد کاهش داشته‌ایم. با این نرخ ارز. نهادهایی که برای کنترل این متغیرها پول می گیرند کجا هستند؟ وضعیت شاخص پیچیدگی نیز مشابه است. وزیر صمت از همه چیز می گوید به جز این دو که کار اصلی این سازمان است. به اندازه هزینه اجاره و تحویل به این شاخص ها توجه کنید. وزیرانی که در 30 سال گذشته سکوت کرده اند، به جای ارائه برنامه، رویا می بینند و حرف می زنند.

مومنی افزود: در حالی که نرخ رشد اقتصادی در سال 97 منفی 4.9 درصد بود، نرخ رشد بخش موسوم به صنعت – که امروز محلی برای توزیع رانت هم هست – منفی 9.6 درصد بود که نرخ رشد اقتصادی منفی بود. 7.6 در سال 1998 و بخش صنعت و معدن در سال 1998 منفی 16.6 بوده است. به عبارت دیگر، فاجعه ناشی از تورم، سرمازدگی و روابط فاسد، ایران را آسیب پذیر کرده است.

وی افزود: یکی دیگر از متغیرهای فوق تعیین شده رویکرد به تولید ملی است. سیاستگذاران متوجه نمی شوند چه بر سر محصول ملی و رابطه دولت و مردم، تکانه های قیمتی و حذف ارز ترجیحی می آید. وزارت بهداشت باید بداند که دارو فراری نیست و اگر به دست مصرف کننده نرسد به ما ربطی ندارد. وزارت خانه چگونه در کنار حذف 4200 تومان سکوت کرده است؟ دیگر سیاست های تورمی کمر خانواده ها را شکسته و داروها را گران کرده است. هزینه درمان فقرا به ازای هر دلاری که برای ناتوانی در تهیه دارو هزینه می شود، 40 برابر افزایش می یابد، چرا انجمن اقتصاد سلامت نه؟ حتی در عراق و افغانستان نیز کنترل مواد مخدر وجود دارد و سازمان جهانی بهداشت می گوید که قاچاق مواد مخدر تحت عنوان ارزانی از طریق هفت کانال به نام مهار قاچاق مواد مخدر، یک فاجعه بزرگ انسانی، غیرممکن است.

مومنی گفت: عامل سوم نابرابری ناعادلانه است. بازارگرایی خشن نقش ضد توسعه نابرابری ناعادلانه را کاملاً خنثی کرده است. حاکمان به هیچ وجه اعمال خود را قضاوت نمی کنند.

وی در ادامه گفت: عامل چهارم تأثیر جهت گیری سیاست های بودجه ای بر فساد است. در دوره احمدی نژاد در کمتر از سه سال شاهد افت 80 واحدی در فهرست فاسدترین کشورها بوده ایم. بعدها در زمانی که فقط هشت دولت فاسدتر از ایران بودند. فعالیت های ضد توسعه علیه فساد به شدت مورد بحث است و تکامل گرایان باید نسبت به سیاست های فاسد بسیار حساس باشند. آیا دولت نمی داند که فاسدترین سیاست ها همان سیاست هایی است که تورم را بالا می برد؟ مهم‌ترین پیامد سیاست‌های تورمی این است که تولیدکنندگان تابع غیرتولیدکننده‌ها می‌شوند. رانت و واسطه گری در افزایش ارزش آفرینی و نابرابری.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد: خطابم خطاب به مجلس و همه کسانی است که به امنیت، موجودیت و تمامیت ارضی کشور دل دارند. پس از حذف تنها 4200 تومان، نرخ تورم کشور 7.5 واحد افزایش می یابد یا. تورم یکی از عوارض دیگر نیست. در سال 66 و در اوج جنگ، مصرف گوشت قرمز توسط خانواده های ایرانی به طور متوسط ​​127 کیلوگرم بود. با تنظیمات ساختاری در شال 72، اعداد به 78 کیلوگرم، 83 به 60 کیلوگرم، 90 به 13 کیلوگرم و 99 به 7 کیلوگرم رسیده است. برای سال 1400، بهترین تخمین 6 کیلوگرم است. هنوز مشخص نیست که او پس از ترک این سمت چه خواهد کرد.

واتس افزود: همین رقم برای میگو در سال 1966 18.5 کیلوگرم، در سال 1972 14 کیلوگرم، در سال 1983 4 کیلوگرم و در سال 1999 2 کیلوگرم بوده است. در مورد میانگین مصرف 6 کیلوگرم گوشت قرمز خانوارها باید توجه داشت که مصرف خانوارهای پردرآمد 26 برابر کم درآمدترین خانوارها است. پیشنهاد ما این است که بودجه با 15 معیار ذکر شده از سوی نهادهای نظارتی ارزیابی شود و خط قرمز تورمی و سیاست های غیرمولد باشد، در غیر این صورت کشور شکنندگی بیشتری را تحمل نخواهد کرد.

مومنی در خاتمه گفت: در ارزیابی عملکرد مجالس گذشته و حال، چشم اندازهای تیره ای وجود دارد، همواره گفته شده است که منافع ملی بر منافع منطقه ای ارجحیت داشته باشد، وقت گذاشتن یک ساعت جنجال بزرگی ایجاد می کند، هر پیشنهادی طول می کشد. 20 دقیقه و اگر زمان کار 12 ساعت باشد برای این 6000 پیشنهاد 170000 روز کاری لازم است.

[ad_2]

Giovanna Yu

گیک بیکن. ماون قهوه. ارتباط ظریف جذاب. متخصص مواد غذایی به طرز خشمگینی فروتن.

تماس با ما