بودجه 1401 معقول است / کسری بودجه در سال آینده کمتر خواهد شد

[ad_1]

در رفتن صبح امروز یکشنبه، رئیس جمهور ابراهیم رئیسی در بحرین، لایحه بودجه 1401 را بر اساس جدول به پارلمان ارائه کرد. بودجه سال 1401امسال سهم فروش نفت از 349 هزار میلیارد تومان با 9 درصد افزایش به 389 هزار میلیارد تومان رسیده است. در بودجه سال گذشته هزار میلیارد تومان بود و 61 درصد افزایش داشت.

به گفته فرارو، پیش‌بینی می‌شود صادرات روزانه 1.2 میلیون بشکه نفت با نرخ 60 بشکه در هر بشکه در بودجه سال آینده به 2323000 بشکه در هر بشکه برسد. همچنین در بودجه سال آینده پیش بینی می شود تعداد قابل توجهی از صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی بازپرداخت شود که مجموع آن به حدود 200 هزار میلیارد تومان می رسد.

با این حال، دولت برای سال آینده تصمیم گرفته است ارز 4200 تومان به استثنای دارو و گندم، از سوی دیگر منابع دریافتی پس از حذف 4200 تومان به صورت یارانه نقدی در اختیار مردم قرار می گیرد که دولت ممکن است 150 هزار تومان و 250 هزار تومان به یارانه نقدی اضافه کند. . .

همچنین حداقل حقوق پیشنهادی برای سال 1401 با 29 درصد افزایش از 3.5 میلیون تومان به 4.5 میلیون تومان رسیده است.

بودجه 1401;  از افزایش متوسط ​​10 درصدی حقوق کارمندان تا کمک بلاعوض 150 هزار تومانیدولت سعی کرده انضباط مالی را در بودجه حفظ کند
وحید شقاقی کارشناس اقتصاد شهری است گفتگوی فرعون وی با اشاره به اینکه بودجه سال آینده با فرض افزایش 10 درصدی حقوق کارکنان خارج از حد متوسط ​​است، گفت: طبق جدول بودجه سال آینده سقف بودجه 1372 هزار میلیارد تومان خواهد بود که در این راستا کسری بودجه دولت در سال جاری برابر با حدود 400 هزار میلیارد تومان.

وی افزود: به دولت اجازه داده شد برای تامین هزینه های خود سقف 135 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی را طبق بودجه امسال منتشر کند که در بودجه سال آینده درآمد فروش نفت به حدود 400 هزار میلیارد تومان رسیده است در حالی که امسال رقم 349 هزار میلیارد تومان است.

شقاقی گفت: همچنین درآمد مالیاتی نیز حدود 520 هزار میلیارد تومان تعیین شده است در حالی که در بودجه امسال این رقم 325 هزار میلیارد تومان است. در این راستا به نظر من درآمد مالیاتی سال آینده و ارقام فروش نفت است. واقع بینانه و منطقی و قابل تحقق است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه فروش اوراق بدهی طی یک سال آینده کاهش یافته است، افزود: این منبع درآمدی در سال آینده به 88 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است که تاکنون حدود یک میلیون تومان از درآمد دولت تثبیت شده است. همچنین قرار است رقم تا سقف 1372 هزار میلیارد تومانی از طریق ایجاد دارایی های دولت و فروش دارایی های اضافی دولت در دسترس قرار گیرد، بنابراین احتمال می رود کسری بودجه سال آینده بسیار کمتر از امسال باشد.

وی افزود: از سوی دیگر با توجه به ادامه مذاکرات هسته ای در وین به نظر می رسد در نهایت توافق حاصل شود و در صورت بروز چنین مشکلی قطعا فروش نفت ایران از یک میلیون و 200 هزار بشکه فراتر خواهد رفت و فروش نفت می تواند بالاتر از حد انتظار باشد. در بودجه، بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کنند قیمت نفت در سال آینده به 70 دلار افزایش یابد.

این کارشناس اقتصادی درباره خروج ارز 4200 تومانی در سال آینده گفت: ارز دارو و گندم قرار است حفظ شود و 5 قلم دیگر که امروز ارز 4200 تومانی داده می شود از این چرخه خارج می شود و موجود است و دولت می تواند کمک های دیگری از نظر معیشتی به مردم ارائه کند.

[ad_2]

Brendon Rice

نادر موسیقی لاعلاج. خالق تایید شده متعصب تلویزیون پیشگام غذا. یک قهوه ساز به طرز خشمگینی فروتن.

تماس با ما