درس هایی در مورد نابرابری دنیای جدید

[ad_1]

توماس پیکتیدر رفتن توماس پیکتی *; از گزارش جدید نابرابری جهانی 2022 که در این هفته منتشر شد، چه چیزی می توانیم بیاموزیم؟ نتایج تحقیقات بیش از صد محقق از تمام قاره‌ها در گزارشی که هر چهار سال یکبار منتشر می‌شود در دسترس ما قرار می‌گیرد و به ما اجازه می‌دهد تا ایرادات عمده نابرابری جهانی را بررسی کنیم. فراتر از یافته های شناخته شده افزایش نابرابری درآمدی در دهه های اخیر، سه ویژگی جدید عمده را می توان از گزارش های اخیر در مورد ثروت، جنسیت و نابرابری محیطی شناسایی کرد.

بیایید با ثروت شروع کنیم. برای اولین بار، محققان داده‌های سیستماتیک را جمع‌آوری کرده‌اند که به ما امکان می‌دهد توزیع ثروت را در همه کشورهای جهان، از کم به بالا، مقایسه کنیم. نتیجه کلی این است که تمرکز بیش از حد ثروت تمام نقاط جهان را تحت تاثیر قرار داده و در طول شیوع کرونا بدتر شده است.

در سطح جهانی، تا سال 2020، 50 درصد فقیرترین جمعیت جهان تنها 2 درصد از کل دارایی های خصوصی (املاک، تجاری و دارایی های مالی) را در اختیار داشتند، در حالی که 10 درصد ثروتمندترین آنها 76 درصد از کل دارایی را در اختیار داشتند.

در مقابل پس زمینه این مشاهدات، چندین رویکرد را می توان پیشنهاد کرد. اولین مورد این است که می توانیم صبورانه منتظر رشد و نیروهای بازار برای گسترش ثروت خود باشیم. با این حال، بیش از دو قرن پس از انقلاب صنعتی، با رسیدن سهم 50 درصدی فقیرترین افراد در اروپا به 4 درصد و 2 درصد در ایالات متحده، باید مدت زیادی منتظر بمانیم. همچنین می توان ادعا کرد که حفظ وضعیت موجود بهترین کاری است که می توانیم انجام دهیم و هرگونه تلاش برای توزیع مجدد ثروت از نظر مالی مخاطره آمیز خواهد بود. این یک استدلال ضعیف است.

در اروپا، تا سال 1914، 10 درصد ثروتمندترین، 80 تا 90 درصد از کل ثروت را در اختیار داشتند. این سهم در یک قرن به کمتر از 60 درصد کاهش یافته است، به طوری که اکثر جمعیت از 40 درصد، بالای 10 درصد و پایین ترها 50 درصد حمایت می کنند. این طبقه متوسط ​​مرفه توانست خانه بخرد و تجارتی راه بیندازد که به شکوفایی اقتصادی دوره ترنت گلوری کمک زیادی کرد (1945-1975، پس از جنگ جهانی دوم، زمانی که فرانسه سه دهه رشد اقتصادی سریع و پایدار را تجربه کرد). انجام شد.

طولانی شدن روند بلندمدت حرکت به سوی برابری و رفاه از منظر تاریخی جزء لاینفک یکدیگر است. سوال اینجاست که در این مورد چه می توان کرد؟ در حالت ایده آل، توزیع مجدد ارث باید در نظر گرفته شود. حداقل باید از دادن معافیت مالیاتی به ثروتمندترین افراد دست برداریم و بر اصلاح مالیات بر دارایی که برای کسانی که در راه خانه دار شدن هستند بسیار سنگین و ناعادلانه است، تمرکز کنیم و آنها را به مالیات افزایشی خالص تبدیل کنیم. ارزشش را دارد

فصل دوم گزارش نابرابری جهانی 2022 در مورد نابرابری جنسیتی است. داده‌های گردآوری‌شده توسط ترزا نف و سوفی روبیلار اکنون امکان اندازه‌گیری تحول سهم زنان از کل درآمد نیروی کار در همه کشورهای جهان را فراهم می‌کند که نشان‌دهنده میزان نابرابری جنسیتی است: در سطح جهانی، در سال 2020، زنان به ندرت آن را دریافت کردند. 35 درصد درآمد نیروی کار (بیش از 65 درصد برای مردان). این سهم در سال 1990 31 درصد و در سال 2000 33 درصد بود. در نتیجه، ما می توانیم پیشرفت را ببینیم، اما بسیار کند. سهم زنان در اروپا تا سال 2020 به 38 درصد خواهد رسید که هنوز با برابری جنسیتی فاصله دارد.

این نشان می‌دهد که زنان مانند مردان به مشاغل و ساعات کاری دسترسی ندارند، به ویژه به دلیل تعصب خاص، تبعیض و تلاش کم دولت برای طراحی چنین مشاغلی، به ویژه در مشاغل مرتبط با مراقبت. شخصی، خرده فروشی و بهداشتی. تحولات در سرتاسر جهان در چند دهه گذشته نیز سهم فزاینده ای از قبض های پرداختی از سوی افراد برجسته، عمدتاً مردان، را نشان داده است.

در برخی مناطق مانند چین، سهم زنان از کل نیروی کار نیز کاهش یافته است. همه اینها نیاز به احتیاط بیشتری نسبت به اقدامات احتیاطی تا کنون دارد.

نابرابری جهانی

سومین ویژگی گزارش 2020 نابرابری محیطی است. بحث آب و هوا اغلب به مقایسه میانگین انتشار کربن هر کشور و تکامل آن در طول زمان خلاصه می شود. به لطف بررسی لوکاس شانکل، ما اکنون داده هایی در مورد توزیع گازهای گلخانه ای در کشورها و مناطق مختلف در سراسر جهان داریم.

ما دریافتیم که انتشار گازهای گلخانه ای در 50 درصد از فقیرترین مردم جهان نسبتاً معقول است، به عنوان مثال، در اروپا سرانه 5. در همین حال، میانگین انتشار گازهای گلخانه ای برای 10 درصد ثروتمندترین 29 تن و برای 1 درصد ثروتمندترین 89 تن است.

نتیجه مشهود است. ما کاهش یکسانی را در چالش آب و هوا برای همه انجام نخواهیم داد. برای غلبه بر چالش های اجتماعی و زیست محیطی که آن را کاهش می دهد، سیاره زمین باید بیش از هر زمان دیگری نابرابری های بسیاری را که در درون خود به وجود می آید در نظر بگیرد.

* اقتصاددانان چپ فرانسوی در مورد نابرابری ثروت و درآمد تحقیق می کنند. مشهورترین کتاب او سرمایه در قرن بیست و یکم است.

منبع: لوموند

ترجمه: فرارو

[ad_2]

Kelvin Ashley

حل کننده مشکل متعصب سفر مادام العمر. بت نوجوان آینده. علاقه مندان به اینترنت آماتور.

تماس با ما