شورش و درگیری در درون گروه طالبان

[ad_1]

شورشیان طالبان تلاش می کنند تا شورشیان اقلیت را به ویژه در ولایات شمالی وارد صفوف خود کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از وال استریت ژورنال، شورش طالبان توسط گروه های ازبک در ولایت فاریاب انجام شد که در آن 4 طالب کشته و چند تن دیگر زخمی شدند.

شکاف عمیق قومی در افغانستان یکی از عوامل اصلی جنگ در این کشور است. اقلیت های ازبک، تاجیک و سایر اقلیت های قومی در استان شمالی مخالف طالبان هستند. برخی از اعضای این گروه قومی شمالی علیرغم اینکه طالبان زیر سلطه پشتون هستند، به طالبان پیوستند و نقش اساسی در کنترل کشور در سال گذشته داشتند.

تمیم عاصی، رئیس آکادمی جنگ افغانستان برای تحقیقات صلح، گفت: “برای پیش بینی علت درگیری در ولایت فاریاب خیلی زود است و مانند کوه یخی خواهد بود که گروه طالبان غیر پشتون را منعکس می کند. شمال و غرب افغانستان. “

ساکنان محلی می گویند که درگیری در فاریاب به دلیل دستگیری مخدوم علم رهبر طالبان، رهبر ازبکستان در طالبان، که درگیری بین فاریاب و جوزجان را بر سر سرقت های ادعایی رهبری می کند، رخ داده است.

با وجود اعتراف طالبان به دستگیری وی، این گروه هنوز بیانیه رسمی در مورد اتهامات علیه وی صادر نکرده است.

این درگیری منجر به قیام گسترده ای شد که در آن ازبک ها علیه پشتون ها تبعیض قائل شدند.

مردم محلی میمنه مرکز ولایت فاریاب روز جمعه گفتند که راه های منتهی به ادارات دولتی بسته شده و دفتر والی به تصرف نیروهای ویژه طالبان درآمده است.

یکی از باشنده گان ولایت فاریاب به وال استریت ژورنال گفت که تمام دکان ها و بازارها بسته است و هر لحظه ممکن است همه چیز بدتر شود و طالبان از نظر نژادی تقسیم شده اند.

صلاح الدین ایوبی، یکی از اعضای برجسته طالبان ازبکستانی، در حالی که برای حل این بحران به فاریاب می رفت، دو بار کشته شد و یک باشنده محلی گفت که طالبان می ترسند که او به شورشیان بپیوندد.

شویت رسالت، فرمانده ازبکستانی طالبان در ولایت جوزجان، گفت که دستگیری علم مربوط به مسائل قومی نیست و او مورد سوء استفاده قرار گرفته و به یک بحران قومی تبدیل شده است که باید بررسی شود.

به گزارش خبرگزاری آماج نیوز، شامگاه شنبه، طالبان رهبر یک قوم ازبک را آزاد کردند. مخدوم علم روز پنجشنبه از شهر مزارشریف بازداشت شد.

به گزارش العین الاخباریه، مخدوم علم از رهبران مشهور طالبان ازبکستانی است که از زندان آزاد شده است.

وی روز پنجشنبه به دستور ملافاضل معاون وزیر دفاع طالبان بازداشت شد. مخدوم علم باشنده ولایت فاریات است و دستگیری وی باعث شد تا هواداران وی در این ولایت در اعتراض به طالبان به خیابان ها ریخته و در مقابل ساختمان محلی تجمع کنند.

پیش از این، نیروهای طالبان داما شیر محمد معروف به غضنفر، یکی از فرماندهان طالبان تاجیک را در استان سرپل در شمال افغانستان دستگیر کردند.

امااج نیوز به نقل از منابع محلی گزارش داده است که طالبان یکی از رهبران آنان به نام غضنفر را بازداشت و به ولایت بلخ منتقل کرده اند.

طالبان تاکنون در مورد بازداشت وی اظهار نظری نکرده اند.

[ad_2]

Aron Trujillo

نرد اینترنتی. ارتباط دوستانه مبشر قهوه. متخصص موسیقی بسیار متواضعانه. مدافع تلویزیون آماتور

تماس با ما