پنج درس اقتصادی در سال 2021

[ad_1]

سال 2021 از نظر تورم جهانی با سال های اخیر متفاوت است. کابوس اژدهای تورم دوباره ظاهر شد.

تورم در آمریکا به بالاترین حد خود در چهارده سال گذشته رسیده است. تورم در اروپا به بالاترین حد سه دهه اخیر رسیده است. در برخی از کشورهای در حال توسعه، مانند ترکیه و برزیل، تورم دو رقمی گزارش شده است که منجر به نگرانی های گسترده از افزایش قیمت ها شده است.

اگرچه رهبران پولی در برخی کشورها به دلیل ضعف استقلال بانک مرکزی نتوانسته اند عملکرد خوبی داشته باشند، اما مدیران قدرتمند به موقع واکنش نشان داده اند تا تورم را در سطح هدف نگه دارند.

بر این اساس، پنج شاخص کلیدی اقتصادی از سال 2021 عبارتند از: «اهمیت انتظارات تورمی در کنترل تورم»، «نیاز به استقلال و اعتبار بانک مرکزی»، «نیاز به گفت‌وگوی مؤثر سیاست پولی با موسسات مالی»، «وزن انتظارات تورمی». در طول سیاست توسعه” و “رابطه نزدیک بین سیاست های مالی و اقتصادی”.

با دور شدن کرونا از اوج خود، سطح قیمت ها در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته شروع به افزایش کرد. کشورهای در حال توسعه مانند برزیل و ترکیه با تورم دو رقمی و روسیه و مکزیک با تورم فزاینده مواجه شدند.

درس های کلیدی برای اقتصاددانان در افزایش تورم در سال 2021 عبارتند از:

پنج درس اقتصادی در سال 2021

افزایش فوری و شدید انتظارات تورمی در اجرای سیاست‌های انبساطی، اهمیت انتظارات تورمی و پیامدهای آن در کنترل تورم، نیاز به استقلال و اعتبار بانک مرکزی، نیاز به گفت‌وگوی موثر سیاست پولی با نهادهای مالی و ارتباط نزدیک. بین. سیاست مالی و پول مهمترین درس جهان در سال 2021 برای تورم بود.

در ترکیه برخلاف اقتصاددانان، بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را با 5 درصد کاهش به 14 درصد رساند که در نتیجه تورم بالای 20 درصد و ارزش لیر کاهش یافت.

در برزیل، افزایش شدید مخارج دولت و امکان لغو قوانین مالی، انتظارات تورمی را افزایش داده و تورم را به 10.7 درصد رسانده است.

بر اساس برآوردها، احتمال افزایش تورم تا 150 درصد وجود دارد. در روسیه نیز تورم بیش از 80 درصد افزایش یافته است، اما سیاست پولی بانک مرکزی نرخ بهره را به سمت پایین سوق داده است.

بانک مرکزی این کشور هفت بار متوالی نرخ بهره را به 9.25 درصد افزایش داده است. با این حال، در کشورهای توسعه یافته مانند اروپا و ایالات متحده، بانک های مرکزی هنوز سیاست انقباضی را اتخاذ نکرده اند.

درس هایی از تورم 2021

در طول اپیدمی کرونا، بسیاری از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته برنامه های حمایتی مختلفی را برای حمایت از مشاغل کوچک راه اندازی کردند.

بیمه بیکاری در بسیاری از کشورها معرفی شده است که به طور موثر مشکلات رفاهی ناشی از بیماری های همه گیر را کاهش می دهد. اما این سیاست‌های انبساطی، که فرصتی برای شعله‌ور شدن در طول اپیدمی نداشتند، پس از واکسیناسیون و سرکوب تب کرونری قیمت‌ها را به طور معمول افزایش دادند.

سیاست‌های انبساطی دولت پس از کرونا عملاً منجر به مازاد تقاضا شد و این مازاد تقاضا با ظرفیت عرضه اقتصاد همخوانی نداشت که به نوبه خود منجر به افزایش تورم شد.

اقتصادهای نوظهور بیش از هر زمان دیگری تحت تأثیر این موج جدید تورم قرار گرفته اند و نحوه واکنش هر یک از این کشورها به موج جدید تورم می تواند نقطه عطفی در سیاست پولی آنها باشد.

بنابراین، درس گرفتن از موج تورمی پس از کرونا و رفع باورهای غلط گذشته بسیار مهم خواهد بود. به عنوان مثال، در گذشته، بسیاری از اقتصاددانان احساس می کردند که انعطاف پذیری قابل توجهی در انتظارات تورمی وجود دارد. اما دوران پس از کرونا به همه ثابت کرد که چگونه می توان شخم انتظارات تورمی را شکست و تورم واقعی را به سرعت تحت تأثیر قرار داد.

در این شرایط اعتبار و استقلال بانک مرکزی همچنان مهمترین عامل در تثبیت انتظارات تورمی است و نادیده گرفتن آن زیان های جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

البته گفتگوی موثر و شفاف سیاست پولی با نهادهای مالی، ضمن افزایش اعتبار سیاست پولی، می تواند کنترل تورم را تسهیل کند.

علاوه بر این، رابطه بین سیاست های مالی و پولی واضح تر شد و سیاست های مالی محتاطانه به عنوان یک عامل کلیدی در مهار تورم شناسایی شد.

افزایش تورم در کشورهای ثروتمند

تورم ایالات متحده در ماه نوامبر به 6.8 درصد افزایش یافت و انتظار می رود در ماه های ابتدایی سال آینده نیز ادامه یابد.

مقامات فدرال رزرو و خزانه داری بارها گفته اند که تورم در این کشور کوتاه مدت خواهد بود، اما مشخص نکرده اند که این کوتاه مدت به چه معناست و چه زمانی.

افزایش تورم در بخش مسکن آمریکا می تواند نشانه ای از افزایش تورم در این کشور باشد. با این حال، تا به امروز، فدرال رزرو هیچ اقدامی برای افزایش نرخ بهره و سیاست های انقباضی انجام نداده است.

به نظر می رسد مقامات بانک مرکزی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته نسبت به این موضوع محتاط هستند و اقدام قاطعی انجام نداده اند. در اردوگاه های کشورهای پیشرفته فقط انگلیس را می توان یافت که نرخ بهره را بالا برده است.

در ماه نوامبر، نرخ بهره این کشور از 0.1 درصد به 0.25 درصد افزایش یافت. با این حال، تورم بریتانیا در این ماه به 1.5 درصد افزایش یافت و رکورد 10 ساله را شکست.

به طور خاص، اکونومیست در مورد تصمیم بریتانیا که می تواند منجر به رکود شود، گزارش می دهد.

همه اینها نشان می دهد که برای اولین بار از سال 1980، سیاست گذاران پولی و اقتصاددانان در مورد آینده تورم در اقتصاد تردید جدی دارند.

سیاست های اقتصادی غلط در ترکیه

دولت ترکیه در سال گذشته با سرپیچی از چندین اقتصاددان، نرخ بهره را 148 درصد کاهش داد. از اواسط سال 2021، سیاست پولی دولت ترکیه در مسیر اشتباه قرار گرفته است و نرخ بهره بیش از 50 درصد کاهش یافته، تورم بیش از 20 درصد افزایش یافته و ارزش لیر در برابر سایر ارزهای خارجی کاهش یافته است.

برخلاف اواخر سال گذشته، دولت ترکیه در اوایل سال جاری نرخ بهره و سیاست های انقباضی را برای مهار تورم افزایش داده بود. افزایش تورم نرخ بهره را به 19 درصد رسانده است.

اما پس از سپتامبر، مقامات بانک مرکزی و کمیته نرخ بهره به تدریج تغییر کردند و مداخله آشکار و پنهان اردوغان، بانک مرکزی را بر آن داشت تا نرخ بهره را کاهش دهد و نرخ بهره را طی سه ماه 5 درصد کاهش دهد.

تورم در ماه اکتبر به دلیل کاهش نرخ بهره سیاستی از مرز 20 درصد گذشت. پس از کاهش نرخ بهره و افزایش تورم، نرخ سود واقعی نیز در محدوده منفی قرار گرفت که می تواند در بلندمدت خروج سرمایه از کشور را تسریع کند.

همه اینها زنگ خطر را در مورد چرخه تورم 80 میلیون نفری ترکیه به صدا درآورده است و کارشناسان تورم 30 درصدی را در آینده پیش بینی می کنند.

شواهد حاکی از آن است که برکناری سه رئیس کل بانک مرکزی و جایگزینی بیش از نیمی از اعضای کمیته نرخ سود نزدیک به یک سال، استقلال و اعتبار سیاستگذاران پولی را کاهش داده و کیفیت حکمرانی را در کشور کاهش داده است.

تسلط اقتصادی در برزیل

در طول اپیدمی کرونا، دولت برزیل افزایش هزینه‌ها را در دستور کار قرار داد که پس از پایان همه‌گیری کرونا، تقاضای مازاد را از ظرفیت‌های موجود در اقتصاد حذف کرد و تورم را در اقتصاد تسریع کرد.

افزایش هزینه ها در ماه های پایانی سال گذشته ادامه داشت. بولسونارو که قصد دارد در انتخابات ریاست جمهوری 2022 پیروز شود، هزینه های بودجه را برای تأمین بودجه برنامه های رفاهی افزایش داده است.

دولت برای پرداخت هزینه های برنامه جامع رفاهی خود، می خواهد محدودیت های هزینه های قانونی را تغییر دهد که افزایش بودجه را محدود می کند.

قانون یکی از قوانینی است که سرمایه گذاران آن را یکی از ارکان اقتصاد برزیل می دانند. لایحه پیش از کنگره که خواستار برداشتن محدودیت های هزینه در بودجه دولتی است نیز می تواند پرداخت برخی از بدهی های قضایی برزیل را به تاخیر بیندازد.

این می تواند نشانه ای باشد که برزیل در آستانه افتادن در دام سلطه اقتصادی است. این اصطلاح به زمانی اشاره دارد که سیاست پولی کمتر مؤثر یا حتی نامطلوب‌تر برای تورم است، زیرا هزینه‌های استقراض بالاتر، بار بدهی دولت را افزایش می‌دهد و تردیدهایی را در مورد سیاست‌های مالی ایجاد می‌کند.

بانک مرکزی برزیل هشت بار نرخ بهره را افزایش داده و به 25.29 درصد رسانده است. اما به نظر می رسد سیاست پولی قادر به کنترل تورم در اقتصاد نیست.

تورم در ماه نوامبر به 10.74 درصد رسیده است و انتظار می رود اقتصاد ثابت بماند. به عبارت دیگر، مقررات زدایی از سیاست های مالی، سیاست های پولی را در مهار تورم ناکارآمد کرده است.

روسیه و بانک مرکزی قدرتمند

روسیه یکی دیگر از کشورهای در حال توسعه است که در سال گذشته شاهد افزایش تورم بود، اما به نظر می رسد که تا به امروز به خوبی کنترل تورم را انجام داده است.

بانک مرکزی روسیه از اوایل سال 2020 تاکنون هفت بار نرخ بهره را افزایش داده و در آخرین جلسه کمیته سیاست پولی به 9.25 درصد رسیده است. تورم در این کشور اما از ابتدای سال رو به افزایش بوده است. .

تورم روسیه در ژانویه به بیش از 50 درصد رسید و در ماه های بعد از سال به افزایش خود ادامه داد و در نوامبر به 8.4 درصد رسید. تا به امروز، به نظر می رسد سیاست پولی بانک مرکزی روسیه بر مثبت نگه داشتن نرخ بهره واقعی در اقتصاد متمرکز بوده است.

در نتیجه بعید است که تورم به اقتصاد کشور ضربه بزند. بانک مرکزی روسیه برای کنترل فشارهای تورمی نرخ بهره را افزایش داده است و انتظار می رود با افزایش تورم به سطوح غیرقابل کنترل، نرخ بهره را افزایش دهد.

البته یکی از دلایل اثربخشی سیاست پولی در این کشور نسبت به برزیل، عدم تسلط اقتصادی است. به گفته بانک مرکزی این کشور، تورم تا سال 2022 به هدف 4 تا 4.5 درصد نزدیک خواهد شد.

با این وجود، تهدیدهایی مانند شیوع شدید ویروس کرونا یا آشفتگی تورمی می تواند باعث ایجاد تورم در اقتصاد روسیه شود و بانک مرکزی روسیه همه این احتمالات را مشخص کرده است و در هر مورد اقدامات سیاست پولی را تشریح کرده است.

[ad_2]

Marisol Snow

خیلی پایین میاد کارآفرین حرفه ای. پیشگام بیکن. ادم شبکه های اجتماعی متعصب موسیقی هاردکور. پزشک اینترنت.

تماس با ما