چرا بن سلمان سیاست خارجی عربستان را تغییر داد؟

[ad_1]

در رفتن سایت میدل ایست نیوز در گزارشی به تحلیل روندهای جاری در سیاست خارجی عربستان سعودی، به طور خاص به دنبال انگیزه اصلی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در تغییر سیاست خارجی عربستان و حرکت این کشور به سمت رشد منطقه ای است. و توسعه روابط با بازیگران مختلف در منطقه، بدون توجه به اختلافات گسترده قبلی با آنها.

خاورمیانه نوشت: شش ماه اول سال 2021 ضربه مهمی به سیاست های محمد بن سلمان ولیعهد سعودی بود. او در شش سال گذشته در سیاست خارجی عربستان اشتباهات زیادی مرتکب شده است.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال 2021، به نظر می رسد محمد بن سلمان تمایل زیادی برای معکوس کردن سیاست های تهاجمی و تهاجمی عربستان سعودی دارد و در عوض با یک روند آشتی بر اساس تعدادی ابتکارات منطقه ای پیش می رود. با این حال، برخی از تصمیمات اشتباه عربستان سعودی در سال های اخیر می تواند به طور جدی باور همسایگان سعودی را مبنی بر صلح طلب بودن محمد بن سلمان و ولیعهد تضعیف کند. بن سلمان مردی بود که در اولین سال های سلطنت خود، منطقه را به جایی رساند که برخی از متحدان عربستان سعودی دشمن شدند.

در این زمینه می توان گفت که به ماهیت نقطه عطف اخیر در عربستان سعودی و به ویژه در حوزه سیاست خارجی محمد بن سلمان اعتماد بسیار کمی وجود دارد. بی شک اقداماتی مانند برگزاری جشنواره فیلم در سواحل دریای سرخ یا برگزاری مسابقه فرمول یک در عربستان، ابر سیاهی را که سلطنت بن سلمان در خلیج فارس را تحت الشعاع قرار داده است، به راحتی از بین نخواهد برد.

از ابتدای سال 2021، محمد بن سلمان دستور کار استراتژیک جدیدی را با هدف جلب حمایت عربستان سعودی در زندگی خصوصی خود تنظیم کرده است. سیاستی که با لغو تحریم های قطر و تسهیل بازگشت آن به شورای همکاری خلیج فارس به وضوح خود را نشان داده است. سفر اخیر بن سلمان به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز از عمان آغاز شد. رسانه های سعودی بارها این کشور را به ایجاد کریدوری برای انتقال سلاح و مهمات به یمن و تقویت جنبش انصارالله متهم کرده اند.

محاصره بی سابقه

در شرایط تنش هایی که بن سلمان در عرصه سیاست خارجی عربستان ایجاد کرده است، قطر می تواند او را به خاطر تحریم های سختی که علیه این کشور اعمال کرده در نوع خود بی سابقه ببخشد. البته قطر به دلیل ثروت هنگفت و همچنین حمایت آمریکا و دیگر کشورهای منطقه توانست در مقابل این فشارها مقاومت کند. قطر در جریان مذاکرات صلح اخیر بین ایالات متحده و طالبان و همچنین خروج نیروهای آمریکایی و برخی غیرنظامیان افغان از افغانستان کمک قابل توجهی به واشنگتن ارائه کرد.

در همین حال، ولیعهد عربستان سعودی کمک های قابل توجهی به ایالات متحده دید و از توهین بیشتر به این کشور (ایالات متحده) در معادله افغانستان اجتناب کرد. بنابراین احتمالاً از روی حسادت به این نتیجه رسیده است که در شرایطی که نتوانسته به قطر آسیب برساند، بهتر است او را به اردوگاه خود بازگرداند. اگرچه امیر قطر آشکارا محمد بن سلمان را عفو کرده است، اما به عربستان سعودی بی اعتماد است و نمی تواند تضمین کند که چنین بحرانی در آینده رخ نخواهد داد. البته این نگرانی تا زمانی که محمد بن سلمان در قدرت باشد ادامه خواهد داشت.

خارج از منطقه عربی خلیج فارس، محمد بن سلمان برای کاهش تنش با ایران وارد عراق شده است. اما این مذاکرات تاثیر محسوسی در عرصه سیاسی نداشته است. در همین حال، روابط تجاری ایران و عربستان سعودی پس از تعلیق در سال 2020 از سر گرفته شده است. بدون شک از سرگیری توافق هسته ای برجام می تواند تاثیر مثبت و سازنده ای بر روابط ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس داشته باشد.

بنابراین عادی سازی روابط تجاری ایران و عربستان می تواند زمینه مناسبی را برای تسهیل عادی سازی روابط سیاسی دو کشور تا حدود زیادی فراهم کند. اقدام اخیر عربستان سعودی برای اعمال تحریم ها علیه لبنان به دلیل نقش وزیر لبنان در مقابله با جنگ یمن و نقش عربستان در مبارزه با حزب الله لبنان، بدون شک روند برقراری صلح و ثبات در روابط عربستان سعودی با ایران را پیچیده خواهد کرد. نباید فراموش کرد که ایران نفوذ قابل توجهی در لبنان دارد.

فشار اقتصادی

عربستان سعودی همچنین مشتاق نزدیک شدن به ترکیه است که با بحران اقتصادی شدید و کاهش شدید ارزش لیر مواجه است. با این حال، ترور جمال خاشقچی بر روابط عربستان و ترکیه سایه افکنده است و ترکیه به دلیل تلاش برای ترور خاشقچی در خاک ترکیه، مجموعه ای از حملات را به عربستان سعودی انجام داده است. اگر ترکیه بخواهد روابط خود را با عربستان عادی کند، بدون شک شرایط کنونی فشار زیادی بر اردوغان وارد خواهد کرد. اردوغان بدون شک از ترور جمال خاشقچی به عنوان اهرمی موثر علیه سعودی ها در هر گفت و گوی احتمالی با عربستان استفاده خواهد کرد و سعی خواهد کرد تا جایی که ممکن است سعودی ها را تحت فشار قرار دهد.

بعید است ترکیه به تلاش‌های ائتلاف پشت پرده عربستان سعودی علیه ایران بپیوندد. ترکیه روابط قوی با ایران دارد و در تعدادی از مسائل دارای منافع مشترک است. علاوه بر این، ترکیه همچنان به نفت وارداتی از کشورهای منطقه مانند عراق و ایران وابسته است.

در نهایت جنگ کنونی عربستان و ائتلاف آن علیه یمن تا حد زیادی منابع اقتصادی این کشور را مصرف کرده و در عین حال موقعیت سیاسی این کشور را در منطقه و جهان تهدید خواهد کرد. علیرغم توافق صلح، چندین دهه طول خواهد کشید تا عربستان سعودی خسارات خود به یمن را جبران کند. مشکلی که باعث می شود دشمن مجروح در نزدیکی مرز جنوبی عربستان حضور داشته باشد. در این زمینه، محمد بن سلمان باید به چیزی فراتر از یک توافق صلح ساده در مواجهه با یمن فکر کند.

تغییر قابل توجه در جهت گیری سیاسی عربستان سعودی در زمان های اخیر نمی تواند جلوه واقعی تغییر استراتژیک باشد. سیاست های افراطی که طی شش سال گذشته توسط محمد بن سلمان در حوزه سیاست خارجی عربستان دنبال شده است، به جایگاه منطقه ای این کشور لطمه زیادی وارد کرده و دشمنان زیادی ایجاد کرده است. گویی اکنون عربستان سعودی بیش از متحدانش در منطقه دشمن دارد. رویدادهای تئاتری به اصطلاح مدرن، مانند مسابقه فرمول یک در عربستان سعودی یا جشنواره فیلم های لوکس، این را حل نمی کند.

[ad_2]

Damion Young

تحلیلگر. متخصص تلویزیون به طرز خشمگینی فروتن. علاقه مندان به فرهنگ پاپ طرفدار معمولی توییتر

تماس با ما